» آرشیو اخبار » آسیا زمستان را با امنیت انرژی پشت سر می‌گذارد
آسیا زمستان را با امنیت انرژی پشت سر می‌گذارد

آسیا زمستان را با امنیت انرژی پشت سر می‌گذارد

29 مهر 1401 6

آمارها نشان می‌دهد که از آنجایی که اروپا با کمبود انرژی ازجمله برق دست و پنجه نرم می‌کند، منبع برق آسیا-اقیانوسیه امن باقی می‌ماند، زیرا این منطقه همچنان از زغال‌سنگ زیادی استفاده می‌کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، آمارها نشان می‌دهد که از آنجایی که اروپا با کمبود انرژی ازجمله برق دست و پنجه نرم می‌کند، منبع برق آسیا-اقیانوسیه امن باقی می‌ماند، زیرا این منطقه همچنان از زغال‌سنگ زیادی استفاده می‌کند.

با توجه به انتقال گاز طبیعی مایع، منطقه به اروپا، تولیدکنندگان برق در آسیا نه تنها دسترسی کمتری به LNG دارند، بلکه مجبور شده‌اند از خرید LNG گران‌تر هم به دلیل تقاضای زیاد در اروپا خودداری کنند. اروپا با کمبود گاز دست و پنجه نرم می کند، زیرا روسیه عرضه خود را کاهش داده و بسیاری از کشورها را در آستانه زمستان، دچار بحران انرژی کرده است. مثلا شبکه ملی انرژی بریتانیا نسبت به قطع برق احتمالی هشدار داده است.

روز سه‌شنبه، اتحادیه اروپا از سقف پیشنهادی قیمت گاز روسیه عقب نشینی کرد، زیرا اقدامات جدیدی برای مقابله با قیمت‌های بالای انرژی ارائه می کند. روسیه پیش از این گفته بود که اگر اتحادیه اروپا این محدودیت‌ها را اعمال کند که باعث سرکوب درآمدهای روسیه و قیمت کالاها می‌شود، تمام عرضه سوخت به اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

آتول آریال، استراتژیست ارشد انرژی در گلوبال، گفت: در حالی که بحران در اروپا و جنگ در اوکراین باعث افزایش قیمت سوخت‌های نفت و گاز در سطح جهان شده است، اما به تولید انرژی آسیا آسیبی وارد نکرده است. در آسیا، کشورها به جای استفاده از گاز از زغال سنگ استفاده می کنند، زیرا منابع زغال سنگ، داخلی و ارزان تر است. برخلاف اروپا که برای تولید انرژی به گاز متکی است، آسیا از گاز کمتر استفاده می‌کند.

الکس ویتورث، رئیس بخش تحقیقات انرژی و انرژی های تجدیدپذیر در آسیا و اقیانوسیه گفت: این کشور تنها 11 درصد از ترکیب نیرو و ال ان جی وارداتی استفاده می‌کند و بیشتر گاز آن از تولید داخلی تامین می شود.

ویتورث اضافه کرد که اگرچه زغال سنگ در حال انتضاء است، اما بخش بیشتری از صنعت را به خود اختصاص می دهد. او گفت که سهم زغال سنگ در تولید برق برای بازارهای آسیا و اقیانوسیه بیش از 60 درصد است و واردات LNG آسیا به دلیل قیمت های بالا کاهش یافته است.

بر اساس آخرین گزارش گاز آژانس بین‌المللی انرژی، واردات LNG کوتاه‌مدت آسیایی در هشت ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است. به طور کلی واردات LNG نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش یافت. واردات چین (که اکنون بزرگترین واردکننده LNG جهان است ) با 59 درصد افت، بیشترین کاهش را داشت. آژانس بین المللی انرژی گفت که کاهش واردات LNG برای ژاپن، پاکستان و هند به ترتیب 17، 73 و 22 درصد بوده است.

این آژانس توضیح داد که این فقط قیمت های بالا نیست که خریداران چینی را منصرف می کند، بلکه رکود اقتصادی این کشور، دمای ملایم تر زمستان و تولید داخلی قوی گاز و زغال سنگ این کشور است.

بیشترین استفاده از سوخت های فسیلی در آسیا

این عوامل فرصت هایی را برای استفاده بیشتر از زغال سنگ در آسیا، در بحبوحه تلاش ها برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، بر اساس گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی، شرکت برق کره در ماه های اخیر شروع به استفاده بیشتر از زغال سنگ کرده است.

داده های IEEFA نشان می دهد که این شرکت در ماه جولای امسال، حدود 26 درصد بیشتر از زغال سنگ در مقایسه با ماه قبل استفاده کرده است، اما این میزان همچنان کمتر از حجم استفاده شده در سال گذشته است.

البته کره که مانند ژاپن، گاز بیشتری نسبت به سایر بازارهای آسیایی مصرف می کند، تا حدی مجبور شده است برای گاز محدودیت هایی مانند اروپا وضع کند. ویتورث افزود: اما به دلیل در دسترس بودن منابع داخلی، آنها از اروپا امن تر هستند. به عبارت دیگر، وابستگی آسیا به زغال سنگ و اتکای نسبتاً کمتر به واردات گاز به معنای امنیت انرژی بالاتری برای آنها است.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالاهای ING Economics در یادداشت اخیر خود گفت: به طور کلی، کاهش عرضه LNG و قیمت‌های بالاتر اکنون به این معنی است که برخی کشورها باید به سوخت‌های نسبتاً ارزان‌تر و کثیف‌تر تکیه کنند.

پترسون گفت: «می‌توان انتظار داشت که قیمت بالای سوخت‌های فسیلی، فشار دوستداران انرژی سبز را بر دولت‌ها در سراسر آسیا تسریع کند، به‌ویژه با توجه به اینکه تعدادی از این اقتصادها واردکنندگان خالص انرژی هستند.

با این حال، به وضوح، استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر زمان می‌برد و نگرانی‌ها برای امنیت انرژی را به زودی کاهش نخواهد داد.

بنابراین، ما احتمالاً شاهد فشار بیشتری برای افزایش عرضه سوخت‌های فسیلی و در نتیجه اتکا به این سوخت‌های کثیف‌تر خواهیم بود.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×