» آرشیو اخبار » معامله کنندگان دستگیر شده رمزارز در افغانستان آزاد شدند
رمزارز در افغانستان ممنوع شد و معامله کنندگان دستگیر شدند

معامله کنندگان دستگیر شده رمزارز در افغانستان آزاد شدند

8 شهریور 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طالبان حدود یک هفته پس از بازجویی معامله کنندگان رمزارز دستگیر شده، آن‌ها را آزاد کرد. با این وجود با اعلام ممنوعیت ارزهای دیجیتال آن را کلاهبرداری و فساد خواند.

به گزارش خبرگذاری‌های محلی، در تاریخ 14 آگوست (23 مرداد) نیروهای طالبان بدون هیچگونه هشدار قبلی به 16 صرافی محلی ارز دیجیتال در هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان، یورش بردند و نه تنها معامله کنندگان دارایی ارزی را دستگیر کردند، بلکه صرافی‌شان را هم بستند.

یکی از روسای این صرافی‌های محلی ارز دیجیتال که به دلایل امنیتی نامش فاش نشد، به سایت Cryptonews.com گفت که گرچه معامله کنندگان دستگیرشده در هفتهٔ گذشته آزاد شدند، اما قرار شد تمام فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال را متوقف کنند. به گفته این فرد، آن‌ها هیچ اخطار قبلی دریافت نکرده بودند و اصلاً نمی‌دانستند طالبان قرار است دارایی‌های دیجیتال را توقیف کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

او گفت: «آن‌ها برای این که به ما بگویند دیگر نمی‌توانیم معاملات را ادامه دهیم دستگیرمان کردند.»

رمزارز در افغانستان ممنوع شده بود

رمزارز در افغانستان ممنوع شد و معامله کنندگان دستگیر شدند

 

در این بین، خبرنگارهای محلی ادعا می‌کنند که طالبان سه ماه پیش ممنوعیت ارز دیجیتال را اعلام کرده بود. سید شاه سادات (Sayed Shah Saadat)، رئیس واحد مبارزه با جرائم پلیس هرات، گفت که بانک مرکزی افغانستان درخواست کرده بود که علیه تجارت دیجیتال اقداماتی صورت بگیرد.

سادات اظهار داشت که «بانک مرکزی افغانستان در نامه‌ای اعلام کرد که مبادلهٔ ارز دیجیتال مشکلات زیادی به بار آورده و مردم را فریب می‌دهد، بنابراین باید تعطیل شود. ما هم تمام افرادی را که در این مبادلات نقش داشتند دستگیر کردیم و صرافی‌شان را تعطیل کردیم.»

گفته می‌شود نیروهای طالبان دارایی‌های این معامله کنندگان رمزارز را که دستگیر شده بودند، غنیمت گرفت. هرچند که رئیس پلیس این ادعا را رد کرد. گفته می‌شود چهار صرافی از شش صرافی رمزارز معروف در افغانستان، در هرات، غربی‌ترین استان افغانستان که با ایران هم مرز است، قرار دارد.

یکی از کارمندان یک صرافی محلی کابلی در این زمینه اظهار کرد که به جز صرافی‌های هرات، صرافی‌های محلی در استان‌های دیگر افغانستان هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ممکن است طالبان رمزارز را حرام اعلام کند

رمزارز در افغانستان ممنوع شد و معامله کنندگان دستگیر شدند

گفته می‌شود از اکتبر (مهر) سال گذشته که طالبان کنترل کشور را برعهده گرفت، چندین صرافی ارز دیجیتال در افغانستان تلاش کردند تا در خفا به فعالیت خود ادامه دهند. در حال حاضر، سید، رئیس و بنیان گذار یک صرافی رمزارز در کابل، نگران است که شاید طالبان دارایی‌های دیجیتال را حرام اعلام کند.

او گفت: «بسیاری از فقه‌های مسلمان دربارهٔ رمزارز فتوا داده‌اند و آن را حلال می‌دانند. اما طالبان این مواضع را قبول نمی‌کند.»

در الهیات اسلامی تنها چیزهایی که ماهیت درونی دارند قابل مبادله هستند. اگر از نظر یک فقیه دارایی‌های ارزی ارزشِ ذاتی داشته باشند و فقط ارزِ بدون‌استفاده درنظر گرفته نشوند، حلال خواهند بود.لازم به ذکر است که طالبان هنوز نظرش را درباره رمزارز اعلام نکرده و فقط با اعلام احتمال کلاهبرداری و فساد مالی، آن را ممنوع کرده است.

صرافی‌های رمزارز در کشور افغانستان به شکل همتا به همتا فعالیت می‌کنند. به این معنا که یک مشتری برای خرید یا فروش رمزارز باید حضوری مراجعه کرده و تا زمان انجام تمام تراکنش‌ها صبر کند. بنابراین معامله نقدی انجام شده و هویت هیچکدام از طرفین فاش نمی‌شود.

کمپانی تحلیل بلاکچین در سال 2021 افغانستان را در بین 154 کشور در رتبهٔ بیستم از نظر پذیرش رمزارز قرار داد.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cryptonews

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×