» ارز دیجیتال » آرمسترانگ: بازار رمزارز نیازمند تشدید رگولاسیون است
صرافی رمزارز

آرمسترانگ: بازار رمزارز نیازمند تشدید رگولاسیون است

21 آبان 1401 2

به اعتقاد «برایان آرمسترانگ»، مدیر عامل صرافی کوین بیس، بازار رمزارزها برای جلوگیری از تکرار مشکلاتی مانند آنچه برای صرافی FTX رخ داد، به قوانین و مقررات قوی تری نیاز دارد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، به اعتقاد «برایان آرمسترانگ»، مدیر عامل صرافی کوین بیس، بازار رمزارزها برای جلوگیری از تکرار مشکلاتی مانند آنچه برای صرافی FTX رخ داد، به قوانین و رگولاسیون قوی تری نیاز دارد.

همانطور که می دانید FTX تا مدتی پیش به عنوان یکی از بزرگترین صرافی ‌های رمزارز در جهان شناخته می شد، اما افشای فعالیت های تجاری این صرافی در روز جمعه، منجر به افزایش برداشت‌ های مشتریان از این صرافی شد. به دنبال تشدید خروج سرمایه از این شرکت و به دلیل ناکافی بودن وجوه صرافی برای پاسخ دهی به درخواست مشتریان، این شرکت مجبور به اعلام ورشکستی شد.

مدیرعامل کوین بیس درباره ورشکستگی شرکت مذکور گفت که کوین بیس هیج ارتباط مالی با FTX ندارد، و افزود: من با همه کسانی که به نوعی در وضعیت فعلی درگیر هستند احساس همدردی می کنم. هر زمانی که در صنعت ما پتانسیل از دست دادن مشتری ایجاد شود، برای همه فعالان این عرصه موضوع استرس‌زایی خواهد بود. با ورشکسته شدن FTX، مشتریان زیادی متضرر شده و پول زیادی از دست می دهند.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی همچنین تاکید کرد که آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد، این است که چگونه می توان از تکرار این فجایع جلوگیری کرد و در این مسیر چه چیزی باید تغییر کند.

برایان آرمسترانگ

آرمسترانگ در ادامه افزود: به نظر می رسد که سقوط FTX، نتیجه اقدامات تجاری خطرناک و غیراخلاقی این صرافی بود. مواردی همچون تضاد منافع بین نهادهای عمیقاً در هم تنیده و مرتبط با FTX و تصمیم آنها برای وام دادن در ازای دارایی های مشتریان، آن هم بدون دریافت مجوز باعث شد تا این صرافی مطرح به پایان راه خود برسد. شایان ذکر است که این فعالیت‌ها در بازارهای مالی سنتی نیز اتفاق می‌افتند، اما فناوری بلاکچین ردیابی و پیگرد قانونی این موارد را در طول زمان آسان تر می ‌کند.

رخدادهای این هفته و ورشکستگی دور از تصور صرافی FTX موجب شد تا درخواست ها برای ایجاد مقررات جدید و تقویت مقررات موجود در صنعت رمزارز برای ایجاد محدودیت های شدیدتر در دسترسی به این نوآوری افزایش یابد. در حال حاضر بزرگ ترین مشکل این است که تاکنون، تنظیم‌کننده‌ های ایالات متحده از ارائه مقررات روشن و معقول برای رمزارزها، که از دارایی مشتریان در برابر چنین رخدادهایی محافظت کند، خودداری کرده ‌اند.

مشکل اساسی این است که نظارت بر مقررات عرصه رمزارز در ایالات متحده امری دشوار است و به همین دلیل تنظیم‌کننده‌ ها تاکنون نتوانسته‌ اند چارچوبی قابل اجرا برای نحوه ارائه این خدمات به روشی ایمن و شفاف ارائه دهند. به عبارت دیگر،  مجموعه ای از فعالیت های مالی مبتنی بر رمزارزها همچون وام (لندینگ)، معاملات مارجین، فروش استقراضی (Short Selling) و سایر ابزارهایی که در بازارهای مالی سنتی تنظیم شده و کاملاً قانونی هستند در تیم های کارآفرین ایالات متحده که محصولات غیرمتمرکز جدید می سازند، از ترس دعوی قضایی از آمریکا خارج می شوند. از طرفی در حال حاضر هنوز قوانین شفافی در این زمینه وجود ندارد.

در نتیجه، مصرف‌کنندگان آمریکایی و تاجران ماهر همگی مجبور شدند تا با پلتفرم‌های پرریسک آفشور (Offshore) که خارج از دسترس تنظیم‌کننده‌ های ایالات متحده هستند، همکاری کنند. به همین دلیل امروزه بیش از 95 درصد از فعالیت های معاملاتی رمزارز ها در صرافی های خارج از کشور انجام می شود.

مدیرعامل کوین بیس تاکید کرد: بخشی از دلیلی که FTX توانست این فعالیت های غیر قانونی را انجام دهد، این بود که در «باهاما»، یک کشور جزیره ای کوچک که نظارت بسیار اندکی بر مشاغل خدمات مالی دارند، مشغول فعالیت بود و تنظیم‌کننده ‌ها نیز FTX را مجبور نکردند که خود را با قوانین موجود در ایالات متحده هماهنگ کند؛ بلکه در عوض با عدم ایجاد قوانین موثر و کارا، موقعیتی را ایجاد کردند که در آن FTX می توانست فعالیت های خطرناک خود را بدون هیچ عواقبی در این کشور انجام دهد.

صرافی رمزارز

یکی از اشتباهات بزرگ این است که رگولاتورهای ایالات متحده به جای ایجاد دستورالعمل‌ های روشن برای رمزارزها، بر اجرای مقررات تمرکز کرده‌ اند و این امر باعث شده است که تنظیم کننده ها بدون اینکه واقعاً مشخص کنند قوانین چیست؟، شرکت‌ های مستقر در ایالات متحده به دلیل رعایت نکردن قوانین را تحت تعقیب قرار داده‌اند. کوین بیس یکی از شرکت هایی بود که در اوایل سال جاری میلادی قربانی این عمل شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) کوین بیس را به فهرست کردن اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرد؛ اتهامی که این شرکت به طور قطع آن را رد کرده است.

قطعاً وجود این مشکلات برای رقابت پذیری ایالات متحده و همچنین برای آمریکایی هایی که با ورشکستگی این شرکت های آفشور سرمایه خود را از دست می دهند، بد است.

آرمسترانگ با بیان اینکه این موارد به روشنی نشان می دهد که مقررات سختگیرانه موجب می شود تا شرکت های رمزنگاری و کاربران عرصه رمزارز به شرکت های خارج آفشور و خارج از کشور رجوع کنند، افزود: در عوض، ما به مقررات هوشمندانه ‌تری نیاز داریم که از دارایی سرمایه گذاران محافظت کند و ایالات متحده را به مکانی جذاب ‌تر برای فعالیت شرکت‌ های رمزنگاری تبدیل کند.

با وجود اینکه تصور رایج این است که شرکت‌ های فعال در عرصه رمزنگاری نمی ‌خواهند تحت نظارت باشند، بسیاری از شرکت‌ها، سال‌‌هاست که با سیاست‌ گذاران این حوزه همکاری می‌ کنند. فعالانی همچون ما که به آینده این صنعت اهمیت می دهیم، می خواهیم مقررات معقولی برای صرافی ها و متولیان متمرکز در ایالات متحده و سایر مناطق ایجاد کنیم.

مدیرعامل صرافی کوین بیس تصریح کرد: صنعت رمزارزها در درازمدت، این فرصت را دارد تا با استفاده از امور مالی غیرمتمرکز و کیف پول هایی که متکی بر اعتماد به اشخاص ثالث مانند صرافی ها نیستند، سیستمی بهتر بسازد. در عوض، مشتریان می‌توانند به کد و ریاضیات اعتماد کنند و همه چیز را به صورت عمومی در بلاکچین حسابرسی و بررسی کنند. با این حال، تا آن زمان، تنظیم‌ کننده‌ها باید قوانین شفافی را وضع کنند که رمزارز را به ساحل امنی برای سرمایه گذاران تبدیل، نوآوری را تشویق و از دارایی مشتریان محافظت کند.

وی افزود: ایالات متحده همیشه به اینکه کشوری پیشرو در عرصه فناوری و صنایع جدید بوده، افتخار کرده است. با توجه به بیش از 200 میلیون کاربر جهانی و همچنین کشورهایی که شروع به اجرای آزمایشی برنامه های رمزارز و پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی کرده اند، زمان برای درخشش این صنعت فرا رسیده است.

آرمسترانگ در پایان اظهارات خود بیان داشت: بنابراین، اکنون ایالات متحده دو انتخاب پیش رو دارد، یا اینکه با ارائه مقررات شفاف و پیشروی تجاری، رهبری این حوزه را بر عهده بگیرد، یا خطر از دست دادن یک محرک اصلی نوآوری و اقتصادی را به جان بخرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cnbc

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×