» آرشیو اخبار » آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ چیست؟

13 تیر 1401 10

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، آربیتراژ یک استراتژی معاملاتی نسبتاً کم ریسک است که از اختلاف قیمت یک دارایی یا یک ارز دیجیتال در بازارهای مختلف بهره می‌برد. در اکثر اوقات، آربیتراژ با خرید و فروش یک دارایی (مانند بیت کوین) در صرافی‌های مختلف انجام می‌گیرد. از آنجایی که قیمت بیت کوین در تئوری باید در همه صرافی‌ها یکی باشد، هر اختلاف قیمت آن بین دو پلتفرم مختلف به منزله فرصت کسب سود یا آربیتراژ است.

آربیتراژ یک استراتژی بسیار رایج در دنیای معامله‌گری است، اما این استراتژی بیشتر به عنوان ابزار موسسات مالی بزرگ عمل کرده است. با دموکراتیزه شدن بازارهای مالی به لطف ارزهای دیجیتال، اکنون فرصتی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال نیز ایجاد شده تا از این استراتژی بهره ببرند.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

مقدمه

اگر کسب سود از یک معامله برای شما تضمین شده بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ یعنی حتی قبل از ورود به معامله می‌دانستید که قرار است سود به دست بیاورید. هر کسی که چنین امتیازی داشته باشد تا جایی که ممکن بود از آن سود می‌برد.

گرچه چیزی به نام سود تضمین شده وجود ندارد، اما معامله آربیتراژ نزدیک‌ترین چیز به این مفهوم است. معامله‌گران برای دست یابی به فرصت آربیتراژ به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند. به همین دلیل، به طور کلی سود معاملات آربیتراژ بسیار ناچیز است و به شدت به سرعت و حجم هر معامله بستگی دارد. به همین دلیل است که بیشتر معاملات آربیتراژ توسط الگوریتم‌هایی انجام می‌شود که توسط شرکت‌های معاملاتی توسعه یافته‌ است.

 

معامله آربیتراژ چیست؟

معامله آربیتراژ یک استراتژی معاملاتی است که هدف آن کسب سود از طریق خرید هم‌زمان یک دارایی در یک بازار و فروش آن در یک بازار دیگر است. این استراتژی معمولاً با معامله دارایی‌های یکسان در صرافی‌های مختلف انجام می‌شود. از لحاظ تئوری، اختلاف قیمت یک ابزار مالی در بازارهای مختلف باید صفر باشد زیرا آنها به معنای واقعی یک دارایی هستند.

چالشی که یک معامله‌گر آربیتراژ یا آربیتراژور با آن مواجه است، نه تنها یافتن این اختلاف قیمت، بلکه امکان معامله سریع دارایی نیز هست. از آنجایی که سایر معامله‌گران آربیتراژ نیز احتمالاً شاهد این اختلاف قیمت (اسپرد) هستند، فرصت کسب سود معمولاً خیلی سریع از بین می‌رود.

علاوه بر این، از آنجایی که معاملات آربیتراژ معمولاً کم ریسک هستند، سود آن‌ها عموماً پایین است. این یعنی معامله‌گران آربیتراژ نه تنها باید سریع عمل کنند، بلکه به سرمایه زیادی نیز نیاز دارند.

ممکن است برایتان سوال شده باشد که چه نوع معاملات آربیتراژی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. انواع خاصی از معاملات آربیتراژ وجود دارد که اهالی این بازار می‌توانند از آن استفاده کنند، پس بیایید ابتدا به بررسی آن‌ها بپردازیم.

 

انواع معاملات آربیتراژ

انواع مختلفی از استراتژی‌های آربیتراژ وجود دارد که معامله‌گران در سراسر جهان در بسیاری از بازارهای مختلف از آنها بهره می‌برند. با این حال، در بازار ارزهای دیجیتال انواع خاصی از معاملات آربیتراژ وجود دارد که بیشتر رایج هستند.

 

آربیتراژ صرافی

متداول‌ترین نوع معامله آربیتراژ در بازار ارز دیجیتال، آربیتراژ صرافی است، یعنی زمانی که یک معامله‌گر همان یک ارز دیجیتال را در یک صرافی خریداری می‌کند و آن را در یک صرافی دیگر به فروش می‌رساند.

قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به سرعت تغییر کند. اگر به دفتر سفارش یک دارایی در صرافی‌های مختلف نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که قیمت‌ها در یک لحظه هرگز دقیقاً یکسان نیستند. اینجاست که معامله‌گران آربیتراژ وارد عمل می‌شوند. آنها سعی می‌کنند از این اختلاف‌ قیمت‌ها برای کسب سود بهره ببرند. این به نوبه خود، بازار پایه را کارآمدتر می‌کند زیرا قیمت در بازارهای معاملاتی مختلف در یک محدوده نسبتاً محدود باقی می‌ماند. از این نظر، ناکارآمدی بازار می‌تواند به معنای فرصت برای معامله‌گران باشد.

نحوه کار این استراتژی در عمل چگونه است؟ فرض کنید که بین بهای بیت‌کوین در صرافی بایننس و یک صرافی دیگر اختلاف قیمت وجود دارد. اگر یک معامله‌گر آربیتراژ متوجه این اختلاف قیمت شود، بیت کوین را در بایننس با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کند و آن را در صرافی دیگر با قیمت بالاتر می‌فروشد. البته زمان‌بندی و اجرای این استراتژی بسیار مهم است. بیت کوین یک بازار نسبتاً بالغ است و فرصت‌های آربیتراژ صرافی معمولاً بسیار زود از بین می‌رود.

 

آربیتراژ فاندینگ ریت (Funding Rate Arbitrage)

یک نوع رایج دیگر از معامله آربیتراژ برای تریدرهای بازار مشتقات ارز دیجیتال، آربیتراژ فاندینگ ریت (نرخ تأمین سرمایه) است. در این استراتژی معامله‌گر یک ارز دیجیتال را خریداری می‌کند و با یک قرارداد فیوچرز در همان رمزارز که فاندینگ ریت (کارمزد) آن کمتر از هزینه خرید ارز مورد نظر است، تغییرات قیمتی را پوشش می‌دهد. هزینه، در این معامله، همه کارمزدهایی است که در این معامله ممکن است متحمل شوید.

فرض کنید شما مقداری اتریوم دارید. ممکن است اکنون از این سرمایه گذاری راضی باشید، اما قیمت اتریوم در آینده نوسان زیادی خواهد داشت. بنابراین تصمیم می‌گیرید با فروش قرارداد فیوچرز اتریوم (Short) به همان اندازه مبلغ اتریوم خود، از نوسانات قیمت در جهت بالا یا پایین در امان بمانید. فرض کنید فاندینگ ریتِ (کارمزد) قرارداد فیوچرز اتریوم 2 درصد است. این یعنی شما با پرداخت 2 درصد کارمزد از خطر نوسان قیمت نیز در امان خواهید بود، در نتیجه این یک فرصت آربیتراژ سودآور است.

 

آربیتراژ مثلثی

یکی دیگر از انواع بسیار رایج معامله آربیتراژ در دنیای ارزهای دیجیتال آربیتراژ مثلثی است. در این استراتژی، معامله‌گر متوجه اختلاف قیمت بین سه ارز دیجیتال مختلف می‌شود و آنها را با یکدیگر مبادله می‌کند.

آربیتراژ مثلثی این‌گونه است که از اختلاف قیمت یک جفت ارز (مانند BTC/ETH) بهره می‌برید. به عنوان مثال، شما می‌توانید با BNB خود بیت‌کوین بخرید، سپس با بیت‌کوین خود ETH بخرید و در نهایت با اتریوم مجددا BNB خریداری کنید. اگر نسبت ETH/BTC با BNB/BTC و BNB/ETH مطابقت نداشته باشد، یک فرصت آربیتراژ برای شما ایجاد خواهد شد.

 

ریسک های مرتبط با معاملات آربیتراژ

اگرچه معاملات آربیتراژ نسبتاً کم ریسک محسوب میشوند، اما این به معنای صفر بودن ریسک آن‌ها نیست. بدون ریسک، هیچ سودی وجود نخواهد داشت و معامله آربیتراژ قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

بزرگترین ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ، ریسک اجرا execution risk)) است. این زمانی اتفاق می افتد که اخلاف قیمت قبل از اینکه بتوانید معامله را نهایی کنید به صفر میرسد و در نتیجه سود شما صفر یا به دلیل کارمزدها منفی میشود. این می‌تواند به دلیل اسلیپیج (slippage)، اجرای کند تراکنش، کارمزدهای بالای تراکنش، افزایش ناگهانی نوسانات و غیره باشد.

یکی دیگر از ریسک‌های مهم در معاملات آربیتراژ، ریسک نقدینگی است. این ریسک زمانی اتفاق می افتد که نقدینگی کافی برای ورود و خروج از بازارها برای تکمیل آربیتراژ خود ندارید. اگر با استفاده از ابزارهای اهرمی مانند قراردادهای فیوچرز معامله کنید، ممکن است در صورت پیشبینی اشتباه روند قیمت، با لیکویید (نابودی سرمایه) مواجه شوید. پس مدیریت ریسک بسیار مهم است.

 

جمع بندی

آربیتراژ فرصتی عالی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. با سرعت مناسب و سرمایه کافی، می‌توانید معاملاتی کم ریسک و سودآور را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

البته ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ را نباید نادیده گرفت. گرچه آربیتراژ ممکن است بر «معماله بدون ریسک» یا «سود تضمین شده» دلالت داشته باشد، اما واقعیت این است که همه معامله‌گران با ریسک از دست دادن سرمایه خود مواجه هستند.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: کوین تلگراف 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×