» آرشیو اخبار » ۱۰ اصل که معامله گر موفق در بازار پیروی می کند
رشد ۸۴۸ واحدی شاخص کل بورس

۱۰ اصل که معامله گر موفق در بازار پیروی می کند

1 دی 1401 12

سرعت بازدهی دربازارهای ارز، طلا و مسکن در ماه های اخیر بالا بوده ولی نفس این بازارها به شماره افتاده است لذا احتمال سرازیر شدن نقدینگی به سهام های ارزنده بیشتر شده است. آیا سهامداران آماده اند؟

گذارنیوز: معامله دربورس، اوراق بهادار و سایر ابزارهای مشتقه مستلزم ریسک قابل توجه از دست دادن دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین، باید به دقت بررسی کنید که آیا تجارت با توجه به سن، درآمد، دانش و منابع مالی شما مناسب است یا خیر.

این مقاله که ترجمه ای از سایت های متعدد خارجی و تطبیق داده شده برای وضعیت بورس در این روزهای کشور است در واقع به نوعی اطلاعات عمومی ارایه شده که نباید به عنوان مشاوره سرمایه گذاری شخصی در نظر گرفته شود. با این حال نگارنده بر این باور است که به تدریج آثار تورمی نیز بر روی شاخص در ماه های آخر سال اثر گذار خواهد بود و به زودی دوباره بخشی از سرمایه ها به بورس سرازیر خواهد شد در این میان مهمترین نکته ورود هوشمندانه به بورس است. هر چند عملکرد گذشته در بورس ایران لزوما نشان دهنده نتایج آینده نیست!

لذا باید قبل از معامله، مطمئن شوید که نحوه عملکرد بازارها و مکانیسم های آن را درک کرده اید.

تبلیغات جام جهانی قطر

اُفت ۱۳۹ واحدی شاخص کل بورس

چگونه معامله و تحلیل بازار را شروع کنیم؟

۱- قوانین بازار را بدانید:

درک خوب از بازارهای انتخابی و نحوه معامله با آنها یک مهارت ضروری است که قبل از حرکت به معاملات زنده باید داشته باشید.

– از هر فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجزیه و تحلیل بازار و روش های معاملاتی برای هر بازاراستفاده کنید. چه در حال معامله درفارکس هستید و یا در بورس کالا و فلزات ویا سایرین باید عمق دانش خود را از بازار بیشتر کنید.

اطلاعات زیادی در کتاب ها، وب سایت ها، وبلاگ ها و فیلم های آموزشی به راحتی در دسترس است. بسیاری از این مطالب را می توان در اینترنت نیز یافت.

۲- یک طرح معاملاتی تهیه کنید

برنامه معاملاتی شما باید اهداف، روش و سطوح ریسک یا بازده شما را تبیین کرده باشد. همچنین باید در آن کنترل های لازم برای حفظ معاملات شما در مسیر درست نیز تدوین شده باشد. بسیاری از کسانی که امروز در بورس سرمایه خود را حبس کرده اند به نوعی به خاطر نبود یک استراتژی درست بوده و هنوز هم منتظرند که بالاخره قیمت ها به سالهای طلایی برسد. در حالی که بسیاری از این افراد می توانستند با تغییر و به روزکردن استراتژی خود نه تنها ضررهای چند ده درصدی را جبران کنند بلکه در این ایام سود هم کسب کنند.

در ادامه و نظر به اهمیت موضوع به عناصر کلیدی در یک طرح معاملاتی می پردازیم که عبارتند از:

الف – فرآیند روزانه برای بررسی جلسه معاملاتی قبلی یا بازه زمانی معاملات.

ب – فرآیند شناسایی فرصت های معاملاتی: برای فرایند شناسایی فرصت های خرید و یا فروش یا همان تجارت باید بیش از همه نسبت به تحلیل کلی بازار فعلی از طریق اخبار، گزارش های اقتصادی و سایر عوامل تاثیرگذار توجه داشت و در گام دوم باید با تحلیل جزئی بازار فعلی از طریق نمودارها و شاخص ها

ج- نقطه ورود مورد نیاز: بدیهی است ورود به موقع و به جا در بازار که برخاسته از دانش و فرآیند شناسایی فرصت ها است از جمله موارد کلیدی است که هر تریدری باید به آن توجه جدی داشته باشد. زیرا خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج!

د- ریسک های خاص در معاملات: پس از گام اول یعنی ورود مناسب برای خرید باید همواره با رصد اخبار و تحلیل ها ریسک های خاص را شناسایی کرد. ریسک هایی که گاهی کل فضاو محیط اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی یک سهم، کالا و یا خدماتی که بر روی آن سرمایه گذاری کرده اید.

ه – سطوح مشخص توقف ضرر و سود: نه حریص بودن خوب است و نه بی خیال بودن. این که در هر سرمایه گذاری حد ضرر و حد سود در نظر نگیرید در بهترین حالت شما فرصت های دیگر را از دست داده اید. یعنی حد سود بالاخره تا رسیدن به نزدیک قله سریعتر رشد می کند تا گام های اخر برای فتح قله در حالی که بسیاری از سهم های دیگر هستند که شما می توانید با سرعت بیشتر سود را تجربه کنید.

به همین تناسب در نظر نگرفتن حد ضرر نه تنها شما را زمین گیر می کند و زیان های سنگینی به شما تحمیل می کند بلکه توان حرکت و اعتماد به نفس شما را نیز می گیرد.

توجه داشته باشید که هر طرح معاملاتی منحصر به فرد است اما باید شامل پنج عنصر بالا باشد.

۳طرح معاملاتی خود را تست کنید

از یک حساب معاملاتی آزمایشی برای آزمایش طرح خود در شرایط واقعی بازار استفاده کنید. حساب‌های معاملاتی آزمایشی به راحتی از اکثر کارگزاران برای آزمایش طرح معاملاتی شما در یک محیط شبیه‌سازی شده بدون ریسک در دسترس هستند.

هنگام معامله در یک محیط شبیه سازی شده، ضروری است که برنامه معاملاتی خود را دنبال کنید و معامله خود را به گونه ای انجام دهید که گویی در یک محیط زنده معامله می کنید یعنی ذهنیت یک معامله‌گر مستقیم را داشته باشید.

نتایج معاملات واقعی تفاوت قابل توجهی با معاملات دمو ندارد. با معامله حساب آزمایشی خود با طرز فکر معاملاتی زنده، از نظر ذهنی خود را برای انتقال از معاملات آزمایشی به معاملات زنده آماده خواهید کرد.

۴- قبل ازهر اقدامی شرایط بازار را مشخص کنید

چه از تحلیل بنیادی، چه تحلیل تکنیکال یا ترکیبی از دو سبک استفاده می کنید، ارزیابی کامل و منظم شرایط بازار فعال قبل از انجام هر معامله ضروری است.

گاهی اوقات شرایط بازار برای معامله آماده است در حالی که در مواقع دیگر ممکن است بهتر باشد؛ کنار بکشید. اگر اکنون برای یادگیری بیشتر در مورد روش های تحلیل بازار وقت بگذارید، بعداً نتیجه خواهید داد.

تجزیه و تحلیل خود را کامل کنید و سپس اجازه دهید بازار راه را به شما نشان دهد. اگر از شرایط فعلی بازار مطمئن نیستید یا اطلاعات موجود سیگنال‌های متفاوتی می‌دهد، بهتر است کنار بایستید و منتظر معامله‌ای با سیگنال قوی‌تر باشید.

۵- سرمایه معاملاتی خود را کنترل کنید

معامله گران مبتدی اغلب تمایلی به ریسک ندارند و از بسته شدن در موقعیت باخت امتناع می ورزند زیرا به این باور چسبیده اند که بازار به نفع آنها خواهد چرخید. در حالی که معامله گران موفق می دانند که در هر معامله ریسک های بالقوه ای وجود دارد.

به عبارت ساده، ۳ احتمال هنگام معامله می تواند اتفاق بیفتد: یا بازار به نفع شما باشد، یا علیه شما، یا خنثی است (بدون سود یا ضرر).

این سه احتمال خارج از کنترل شما به عنوان یک معامله گر است. چیزی که می توانید کنترل کنید تاثیر منفی یا مثبت هر یک از این سه احتمال بر روی حساب معاملاتی شما است.

سطوح ریسک یا پاداش خود را تعیین کنید و آنها را بخشی از برنامه معاملاتی خود قرار دهید. بیش از حد توان از دست دادن ریسک نکنید. همیشه اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی برای حمایت از معاملات خود دارید.

۶ بدانید چگونه وارد بازار شوید و چگونه از آن خارج شوید

سفارشات معلق و برداشت سود می توانند با کمک به ورود یا خروج از بازار با قیمت های تعیین شده توسط برنامه معاملاتی شما، به مدیریت ریسک و محافظت از سود بالقوه کمک کنند.

شما باید قیمت ورودی، سطح هدف توقف ضرر و سود را برای هر معامله بر اساس قوانین برنامه معاملاتی خود تنظیم کنید و پس از این واقعیت، سفارشات خود را تغییر ندهید.

اگر تمایل دارید که سفارشات معلق خود را دائماً تنظیم کنید، باید برنامه معاملاتی خود را مرور کنید تا سطح ورود و خروج را بهبود ببخشید.

۷احساسات خود را از معادله جدا کنید

احساسات کنترل نشده یکی از دلایل اصلی عدم دستیابی معامله گران به موفقیتی است که به دنبال آن هستند. معامله گران موفق از رویکرد استراتژیک و نظم و انضباط یک برنامه معاملاتی سنجیده استفاده می کنند تا احساسات را از معاملات روزانه جدا کنند.

هدف این است که فرآیند معاملاتی خود را توسعه دهید و هر مرحله را مطابق با نیاز و مناسب اجرا کنید.

پایان بورس امروز با ساز منفی شاخص سازها

۸- بدانید که چه نوع معامله گری هستید

اثر روانی بر معاملات و بازار های مالی دیگر بر کسی پوشیده نیست لذا شناخت شخصیت شما به اندازه شناخت نوع بازاری که در آن معامله خواهید کرد، مهم است. زیرا درک شخصیت به شما کمک می کند تا تجربه مثبت تری داشته باشید و بهترین نتایج را از معاملات خود بگیرید.

برخی معامله‌گران برای معاملات کوتاه‌مدت با مقادیر زیاد مناسب‌تر که به انها تریدر می گویند، در حالی که برخی دیگر برای یک رویکرد کندتر و طولانی‌مدت مناسب‌تر هستند. عنصر زمان و میزان وقتی هم که برای این بازارها می گذارید بسیار حایز اهمیت است.

۹- منضبط بودن باعث موفقیت می شود

موفقیت در معاملات نتیجه انضباط و اقدامات مداوم بدور از احساسات است، نه توانایی بالاتر از حد متوسط ‌برای انتخاب معاملات موفق. در واقع، اکثر معامله گران به همان اندازه که معاملات برنده را انتخاب می کنند، معاملات بازنده را نیز انتخاب می کنندو یا نمی دانند کی و چه موقع از یک سهام بیرون بیایند. با گذشت زمان، نرخ موفقیت معامله گران شروع به حرکت به سمت نسبت برد- باخت ۵۰/۵۰ می کند.

۱۰- با بازارها تغییر کنید

بازارها تغییر می کنند و مکانیسم های بازار هر از گاهی به روش های مختلف حرکت می کنند. برنامه معاملاتی خود را به طور منظم مرور کنید و در صورت نیاز، آن را با محیط های معاملاتی جدید مطابق با تکامل آن تنظیم کنید. به نظر می رسد نگاهی به بازدهی بازار های موازی در ماه های اخیر نشان می دهد که نزدیک شدن به اشباع در بازارهایی چون ارز، طلا و حتی مسکن قابلیت سرریز شدن مازاد سرمایه ها و یا حتی بخشی از سرمایه های فعال در این بازارها به سوی بورس محتمل است و باید در ان زمان هوشمندانه تر از گذشته ورود کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×