» آرشیو اخبار » کاهش 60 درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان
کاهش ۶۰ درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان

کاهش 60 درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان

19 مهر 1401 5

موسی خانی، رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان از کاهش ۶۰ درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان خبر داد.

به گزارش گذارنیوز، «علی موسی خانی» با اشاره به اینکه در سال جاری بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه رفته، اظهار کرد: این رقم بیشتر از این هم می‌توانست باشد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان ادامه داد: با توجه‌ به اینکه کانون کشت پنبه استان در دو حوزه سد وشمگیر و سد گلستان است، کمبود آب سبب شد تا افزایش سطح زیر کشت محقق نشود.

چالش کم آبی و خسارت به اراضی کشت پنبه

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد کم‌آبی در استان هستیم، ادامه داد: چالش آب در دو سال اخیر تشدید شده تا جایی که سد وشمگیر تقریباً خشک شده که این پدیده خسارت‌هایی را به اراضی کشت پنبه وارد کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

کاهش ۶۰ درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان

وی با اشاره به اینکه کم‌آبی سبب شده است تا سطح زیر کشت پنج هزار هکتاری حوزه سد وشمگیر به یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار هکتار کاهش یابد، خاطرنشان کرد: در منطقه گنبدکاووس هم شاهد این کم‌آبی هستیم.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشت در پایاب سد گلستان و منطقه دیگچه از پنج هزار هکتار به سه هزار هکتار کاهش‌یافته است.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل وابستگی آبیاری اراضی پنبه این دو منطقه به آب پشت سدها، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کشت طی دو سال اخیر کاهش‌یافته، تصریح کرد: در سایر مناطق که پنبه کشت می‌شود، مشکل کم‌آبی وجود ندارد؛ ولی کشاورزان به دلیل وجود محصول رقیب مانند برنج، رغبتی برای کشت پنبه ندارند.

موسی خانی با اشاره به بارندگی‌های مردادماه ۱۴۰۱، افزود: دو بارندگی مردادماه سال جاری به همراه کنترل آفات سبب شد تا محصول تولیدی پنبه در اراضی زیر کشت تا حدودی نسبت به سال قبل که رقمی معادل ۲۳ هزار تن بود.

کاهش ۶۰ درصدی کشت پنبه در حوزه سدهای وشمگیر و گلستان

وی با بیان اینکه از اواخر مردادماه و اوایل شهریورماه برداشت پنبه آغاز شده، یادآور شد: همانند سال‌های گذشته، در حال حاضر در نقطه پیک برداشت محصول هستیم و ۹ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی مشغول خرید توافقی محصول از کشاورزان هستند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی اداره کل جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر اینکه قیمت تضمینی دولت برای خرید پنبه ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است، اضافه کرد: چند سالی است که خرید تضمینی انجام نمی‌شود.

موسی خانی ادامه داد: خرید توافقی توسط کارخانه‌داران با قیمت ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان بر اساس کیفیت محصول انجام می‌شود.

وی از ورود حدود هفت هزار تن پنبه به کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی گلستان از آغاز فصل برداشت تا امروز خبر داد و گفت: اخیراً یک کارخانه جدید در علی‌آباد افتتاح شده که سالانه حدود پنج هزار تن مصرف دارد که این سهم مهمی در ایجاد انگیزه برای کشت پنبه استان است.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×