» آرشیو اخبار » کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟
کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟

کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟

17 مهر 1401 6

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از خواسته‌های ایرانیان خارج از کشور که تعصب ملی داشتند این بود که کارتی که نشانه هویت ایرانی است به آن‌ها تحویل داده شود.

گذارنیوز– کارت شناسایی ملی یا کارت ملی در ایران یک کارت هویتی است که به همه ایرانیان بالای ۱۵ سال اختصاص داده می‌شود. ادارات ثبت احوال در داخل ایران و سفارت‌های ایران در خارج از کشور برای هر تبعه‌ ایران، کارت ملی صادر می‌کنند.

لزوم داشتن کارت ملی برای شهروندان خارج از ایران

هر شهروند دائمی ساکن در ایران یا ساکن در خارج از ایران که دارای تابعیت ایرانی باشد و بالای ۱۵ سال سن دارد، باید کارت ملی در اختیار داشته باشد، یا شماره ملی مخصوص خود را از سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با وزارت کشور بگیرد.

کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟

تبلیغات جام جهانی قطر

چه کسانی می‌توانند درخواست صدور کارت ملی کنند؟

برای درخواست صدور کارت ملی، متقاضی باید ۱۵ سال سن و شناسنامه عکس‌دار داشته باشد.

ضمن توصیحات فوق راجع به اهمیت کارت ملی هوشمند، «هاشم کارگر» اعلام کرد که امکان صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی و وارد فاز اجرایی شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در این باره افزود: حسب تأکیدات رئیس جمهور در خصوص تسهیل خدمت رسانی و تکریم هموطنان مقیم خارج از کشور، عملیات صدور کارت هوشمند ملی در برخی از کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و وارد فاز اجرایی شده است.

کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟

وی در جلسه شورای راهبردی این سازمان با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم برقراری ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل بود، گفت: صدور کارت‌های ملی ایرانیان خارج از کشور، با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در راستای همین امر، انجام شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در شهریور ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح و بهره برداری از درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال کشور و همچنین رونمایی از کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه که با حضور وزیر کشور انجام شد، گفت: کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری و در ابتدای امسال با فراهم شدن زیرساخت‌ها این امر محقق شد.

نمایندگی‌های وزارت امور خارجه

به شکلی که در نمایندگی‌هایی که وزارت امور خارجه معرفی می‌کند، درخواست هموطنان دریافت و پس از آن کارت برای آن‌ها ارسال و فعال سازی آن انجام می‌شود. این اقدام در سه نمایندگی کوآلالامپور، فرانکفورت و وین به صورت پایلوت انجام و سایر نمایندگی‌هایی که معرفی شوند این اقدام انجام خواهد شد.

موضوع صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور، در پی تاکید‌های رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت و پس از نشست‌های مشترک حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، اکنون این موضوع در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مرحله اجرا رسیده است.

صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا نیز آغاز شده است

پس از اروپا، اکنون صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا نیز آغاز شده است که پس از آماده شدن زمینه‌های فنی صدور کارت ملی، نخستین کارت ملی برای یکی از ایرانیان مقیم آمریکا در روز جمعه، اول مهر، صادر شد.

ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند در تماس با دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن صدور کارت ملی خود را پیگیری کنند.

کارت ملی در خارج از کشور چه کاربردی دارد؟

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سوال که صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چه کاربردی دارد، گفت: یکی از خواسته‌های ایرانیان خارج از کشور که تعصب ملی داشتند، این بود که کارتی که نشانه هویت ایرانی است به آن‌ها تحویل داده شود.

وی افزود: با توجه به خدمات الکترونیکی که قرار است در داخل و خارج از کشور به هموطنان ارائه شود، هموطنانی که در خارج از کشور حضور دارند، با مراجعه به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران می‌توانند با کارت ملی هوشمند خود از این خدمات استفاده کنند.

 

منبع: باشگاه

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×