» آرشیو اخبار » چگونه رمزارز خود را بسازیم؟
رمزارز

چگونه رمزارز خود را بسازیم؟

29 مهر 1401 8

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال کاری سرگرم‌کننده است، اما فکر می‌کنید ایجاد یک رمزارز شخصی چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد؟ ساخت یک توکن دیجیتال بدون شک به کار بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری روی یک توکن نیاز دارد. امروزه می‌توانید تنها با چند کلیک از طریق صرافی‌ها ارز دیجیتال بخرید، اما ایجاد یک رمزارز نیاز به تلاش و دانش بیشتری دارد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، راه های مختلفی برای ساخت یک ارز دیجیتال وجود دارد. برای مثال، می‌توانید خودتان آن را کدنویسی کنید یا بدون استفاده از کدنویسی یک کوین را توسعه دهید. هرچند ساخت یک توکن می‌تواند کاری دشوار باشد، ما شما را در این راه گام به گام راهنمایی و همراهی خواهیم کرد!

چرا باید یک توکن دیجیتال ایجاد کنیم؟

هر کسی می‌تواند با هر هدفی، حتی برای سرگرمی یک رمزارز ایجاد کند. اما لانچ موفقیت‌آمیز یک توکن کاری چالش‌برانگیزتر است و به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. ساخت یک توکن یک چیز است، اما حفظ و رشد آن چیز دیگری است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بنابراین می‌توانید از روی کنجکاوی، یا برای اهداف جدی‌تر یک توکن ایجاد کنید. مثلاً ممکن است شما یک توکن برای انجمن یا شرکت خود بخواهید، یا یک ایده خوب برای خلق یک میم‌کوین داشته باشید. اولین کاری که پیش از هرگونه اقدام باشد انجام دهید این است که مطمئن شوید براساس قوانین اوراق بهادار فدرال در ایالات متحده، فعالیت‌های شما به عنوان عرضه اولیه سکه (ICO) در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین، تحقیقات کافی با مشورت با اشخاص آگاه در این حوزه می‌تواند کارساز باشد.

روش‌های ساخت یک رمزارز

روش‌های مختلف ساخت رمزارزها بسته با دانش تکنیکال شما، دشواری خاص خود را دارند. در ادامه این متن با چهار روش مختلف ساخت یک توکن دیجیتال آشنا می‌شویم:

ساخت رمزارز از طریق کدگذاری

شما برای ایجاد رمزارز خود، می‌توانید با نوشتن کد مخصوص خود، یک بلاکچین جدید ایجاد کنید. برای تکمیل این روش به دانش تکنیکال زیادی نیاز دارید. با این حال، اگر به این تکنیک‌ها تسلط داشته باشید، این روش بیشترین آزادی عمل را برای شما به‌ارمغان می‌آورد. شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بلاکچین، می‌توانید رمزارز خود را هر طور که دوست دارید، بدون هیچ محدودیتی کدنویسی کنید. ایجاد بلاکچین بهترین گزینه برای ساخت یک توکن است، به خصوص اگر شما برنامه‌های نوآورانه بزرگی در سر داشته باشید.

در وهله نخست، انتخاب یک پروتکل عملیاتی بلاکچین خوب که به آن “مکانیسم اجماع” نیز گفته می‌شود، اهمیت زیادی دارد. شناخته‌شده‌ترین مکانیسم‌های اجماع، اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) هستند که در آن بین، به لحاظ پایداری و سرعت، مکانیسم اجماع اثبات سهام محبوبیت فزاینده‌ای دارد. اگر می‌خواهید از این طریق یک توکن دیجیتالی بسازید، باید جنبه‌های قانونی آن را به دقت بررسی کنید تا بعداً غافلگیر نشوید.

کدهای یک بلاکچین موجود را تغییر دهید

راه دیگر ساخت یک توکن شخصی استفاده از کد منبع یک بلاکچین دیگر است. اکثر کدهای بلاکچین منبع باز هستند، به این معنی که توسط هر کسی قابل مشاهده و دانلود است. می‌توانید کدهای بلاکچین‌های مختلف را در پلتفرم گیت‌هاب (GitHub) مشاهده کنید.

هنگامی که کد منبع مناسب خود را پیدا کردید، می‌توانید آن را سفارشی‌سازی کنید تا توکن شما منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال ماینینگ یا توکن‌سوزی را مد نظر قرار داده و به توکن خود اضافه کنید. در این روش نیز داشتن دانش فنی کافی اهمیت زیادی دارد و بهتر است بررسی کنید که آیا همه چیز از نظر قانونی درست است یا خیر.

ساخت یک ارز دیجیتال جدید بر روی یک بلاکچین موجود

گزینه دیگر این است که یک رمزارز جدید را بدون ایجاد یا تغییر یک بلاکچین ایجاد کنید. بلاکچین‌هایی مانند بلاکچین اتریوم برای میزبانی ارزهای دیجیتالی توسعه‌دهندگان مختلف طراحی شده‌اند. این ساده‌ترین راه برای ساخت یک رمزارز است.

در این روش، ابتدا باید بلاکچین مناسبی را انتخاب کنید که با دیدگاه شما مطابقت دارد. اتریوم و بایننس اسمارت چین (BNB) نمونه‌های محبوبی از این دست هستند که در ادامه این مقاله نیز با آنها بیشتر آشنا خواهید شد. در مرحله بعد، می‌توانید توکن خود را سفارشی‌سازی کنید تا تمام نیازهای شما را برآورده کند. همراه کردن توکن با یک پلتفرم بلاکچین قابل اعتماد می‌تواند تأثیر مثبتی بر ارزش و قابلیت اطمینان آن در میان مردم داشته باشد، اما فراموش نکنید که هیچ چیز تضمین شده نیست.

استفاده از خدمات توسعه رمزارزها

اگر نمی‌خواهید زمان و انرژی زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صرف کنید، می‌توانید از خدمات توسعه رمزارزها استفاده کنید. این خدمات توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شود که دانش و تخصص لازم برای انجام این کار را دارند.

این افراد متخصص تمام جنبه‌های مربوط به ساخت یک توکن را با دقت زیر نظر می‌گیرند و همین امر به شما کمک می‌کند در زمان صرفه‌جویی کنید. علاوه بر ساخت توکن، آنها می توانند یک وایت‌پیپر برای شما تنظیم کنند و یک برنامه عرضه اولیه سکه (ICO) ترتیب دهند. ایراد این روش در این است که ارائه چنین خدماتی بدون شک به هزینه زیادی نیاز دارد.

ایجاد توکن در بلاکچین‌های مختلف

هنگامی که تصمیم می‌گیرید یک توکن ایجاد کنید، ابتدا باید پیش از هر کار، چند چیز را فراهم کنید. به عنوان مثال، مشخص کنید که می‌خواهید این کوین روی کدام بلاکچین ایجاد شود؟ هر بلاکچین مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین، عاقلانه‌تر این است که یک دید کلی از این ویژگی‌ها داشته باشید. در همین راستا، در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به چند بلاکچین محبوب خواهیم داشت تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید!

نحوه ایجاد یک توکن ای‌آرسی20 (ERC20)

توکن‌های ERC20 توکن‌هایی هستند که در بلاکچین اتریوم ایجاد می‌شوند؛ ERC مخفف عبارت Ethereum Request for Comments به معنای “درخواست اتریوم برای توضیحات” است. بلاکچین اتریوم برای بسیاری از پروژه های رمزارزی جالب است به همین دلیل در رتبه دوم بلاکچین‌های محبوب قرار گرفته است. با پشت‌سر گذاشتن پنج مرحله زیر می‌توانید توکن ERC20 خود را ایجاد کنید.

  1. مشخصات توکن

اولین مرحله مربوط به مشخصات توکن است. با توجه به تصویر زیر می‌توانید توکن خود را منحصربه‌فرد کنید:

مشخصات رمزارز

  1. رمزگذاری قرارداد

برای ایجاد یک توکن ERC20، باید با یک زبان برنامه‌نویسی که پروتکل اتریوم بتواند آن را درک کند، روند کدنویسی را انجام دهید. در اینجا نیازی به داشتن دانش فنی زیادی ندارید، زیرا می‌توانید از برنامه‌های دیگر برای این کار استفاده کنید. در این برنامه‌ها فقط باید ویژگی‌های خاص خود را با مواردی که در مشخصات توکن ارائه کرده‌اید جایگزین کنید.

  1. تست کردن توکن در یک شبکه آزمایشی

مرحله سوم به آزمایش توکن مربوط می‌شود. هنگامی که توکن جدید خود را آزمایش می‌کنید، سیستم وجود هرگونه نقص احتمالی را در آن بررسی می‌کند. اهمیت شبکه آزمایشی در همین است. برای اینکه بتوانید توکن خود را آزمایش کنید، باید از یک کیف پول خوب استفاده کنید. کیف پول‌های نرم افزاری معروفی مانند مای‌اتروَلت (MyEtherWallet) و متامسک (MetaMask) نمونه‌ای از این کیف پول‌ها هستند.

در مرحله آزمایشی، شما در واقع توکن خود را در شرایط واقعی شبیه‌سازی می‌کنید. این فرآیند سریع و رایگان است. در این مرحله شاید از شما خواسته شود که مبلغی پرداخت کنید اما این بخشی از شبیه‌سازی است و نه پول واقعی. پس از انجام این مرحله، می توانید کد منبع را بررسی نمایید.

  1. تأیید کد منبع توکن

در پروسه ساخت یک توکن، تأیید کد منبع چهارمین و آخرین مرحله است. این مرحله از آن جهت بسیار مهم تلقی می‌شود که به شما امکان می‌دهد یک پروژه کاملا شفاف را اجرا کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از گزینه “Match and Disclosure” در کد قرارداد انجام دهید. از صحت تمام داده‌ها اطمینان حاصل کنید تا کد منبع قرارداد تأیید گردد. سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که توکن خود را در شبکه اصلی آپلود کرده و آن را برای سایر علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ارائه کنید!

توکن ERC-20 خود را در 10 دقیقه بسازید

به نظر می‌رسد برای ایجاد یک توکن ERC-20 و رسیدن به نتیجه مطلوب، مراحل زیادی باید طی شود. با این حال، اگر بدانید چه کاری انجام می‌دهید، ایجاد یک توکن می‌تواند بسیار سریعتر از آنچه فکر می‌کنید انجام شود. چندین راه آسان برای ایجاد یک توکن ERC-20 ظرف 10 دقیقه یا کمتر وجود دارد. به عنوان مثال، ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها توکن خود را تنها با چند کلیک ایجاد کنید. در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

چگونه بدون کدنویسی یک توکن دیجیتال بسازیم

جالب است بدانید که پلتفرم‌های توکن سازی وجود دارند که می‌توانند توکن‌های ERC20 را تولید کنند. کوین‌تول ( Cointool) یکی از اپلیکیشن‌هایی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند. از طریق این پلتفرم می‌توانید توکن خود را در کمترین زمان ممکن برای سراسر دنیا ارسال کنید. این توکن کپی‌رایت نداشته، مستقیماً در شبکه اصلی قرار می‌گیرد و تأیید می‌شود!

ساخت رمزارز

نحوه ایجاد توکن در بایننس‌اسمارت‌چِین

شما از پلتفرم Cointool برای ساخت رمزارز خود در بایننس اسمارت چین نیز می‌توانید استفاده کنید. این توکن‌های BEP20 را می‌توان به همان روش توکن‌های ERC20 ایجاد کرد. وقتی بحث برنامه‌نویسی در پیش باشد، متوجه خواهید شد که ایجاد توکن‌های مبتنی بر اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس کاملاً شبیه هم است.

با استفاده از یک نسخه سریع، مثلاً، از طریق Cointool، می‌توانید توکن خود را در بایننس اسمارت چین (BSC) به روشی مشابه ایجاد کنید. مزیت اصلی بلاکچین بایننس هزینه‌های پایین گس است که در مقایسه با هزینه‌هایی که در بلاکچین اتریوم می‌پردازید ارزان‌تر تمام می‌شود. علاوه بر این، پردازش تراکنش‌ها در بایننس اسمارت چین بسیار سریعتر اتفاق می‌افتد.

آنچه باید پس از ساخت یک توکن در نظر داشت

اگر می خواهید ارز دیجیتال خود را به یک پروژه جدی تبدیل کنید، باید یک برنامه دقیق و منظم داشته باشید. آیا قرار است توکن شما، یک میم‌کوین باشد؟ آیا قرار است به یک توکن مهم در یک اکوسیستم تبدیل شود؟ البته درنظر داشته باشید که میم‌کوین‌ها غالباً از طریق هیاهوی بازار و حدس و گمان هدایت می‌شوند، ولی ایجاد یک وایت‌پیپر و قابل مشاهده کردن آن به صورت آنلاین مفید خواهد بود.

این کار را می‌توانید از طریق وبسایت رسمی خود انجام دهید، در عین حال، می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی به بسیاری از سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کنید. لیست کردن توکن خود در پلتفرم‌هایی مانند کوین‌گکو (Coingecko) و کوین‌مارکت‌کپ (Coinmarketcap) نیز بسیار اثرگذار است زیرا سرمایه‌گذاران رمزارزها اغلب این سایت‌ها را بررسی می‌کنند. سرمایه‌گذاری زودهنگام روی یک توکن جدید معمولاً به دلیل پامپ‌های ناگهانی جذاب و نتیجه بخش است، به همین خاطر بسیاری از افراد لیست ارزهای تازه‌وارد را در این پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند.

سخن آخر

مهم نیست که می‌خواهید از توکن خود برای چه کاری استفاده کنید، راه‌های مختلفی برای ساخت توکن مورد نظر شما وجود دارد. هنگام انتخاب روش مناسب، آنچه مهم است، انگیزه شما برای ایجاد توکن می‌باشد. اگر در کار خود جدی هستید، می‌توانید آن را خودتان کدنویسی کنید یا از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد. اگر این توکن صرفاً برای سرگرمی و شوخی درنظر گرفته شده است، می توانید این کار را خودتان به سرعت و بدون برنامه نویسی انجام دهید.

ولی اگر قصد توسعه برنامه خود را دارید، توصیه می‌شود از یک توسعه‌دهنده رمزارز کمک بگیرید. این کار به شما اجازه می‌دهد که از دانش و تجربه شخصی بهره‌مند شوید که می‌تواند به شما در زمینه وایت‌پیپر، مسائل حقوقی و انتخاب بهترین بلاکچین متناسب با پروژه شما کمک کند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

تعداد دیدگاهها: 1

  1. کیانوش حسینی

    مفید و کاربردی خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×