» آرشیو اخبار » چشم‌انداز بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال 2023

چشم‌انداز بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال 2023

20 مهر 1401 12

در این نوشتار به پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا، چین و اروپا به دلیل اینکه بزرگترین اقتصاد های دنیا هستند خواهیم پرداخت.

به گزارش گذارنیوز، اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و علت واحدی پشت این رخوت وجود ندارد. در این گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا، چین و اروپا را به دلیل اینکه بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند را بررسی می‌کنیم تا به یک چشم‌انداز نسبتا واقع‌بینانه برای رشد اقتصادی در سال 2023 برسیم.

در اروپا، بحران انرژی بر وضعیت مالی خانوارها آسیب وارد کرده و بر تولیدات صنعتی تاثیر گذاشته است. چین با عواقب کاهش رشد املاک و مستغلات خود و کنترل‌های سختگیرانه کووید در حال مبارزه است و در آمریکا، بانک‌های مرکزی به سرعت در حال تشدید سیاست‌های انقباضی پولی خود هستند تا از افزایش تورم جلوگیری کنند. مقامات پولی در سراسر جهان کار در تلاشند تا بدون اینکه اقتصاد به رکود عمیق یا طولانی وارد شود؛ تورم را از بالاترین سطح 40 سال گذشته کاهش دهند. بر این اساس، چشم انداز اقتصاد جهانی افت کرده است. به طوری که در مقایسه با پیش‌بینی ماه ژوئن، رشد اقتصادی جهانی 0.1 درصد کاهش داشته است و به 2.8 درصد در سال 2022 (از 2.9 درصد قبلی) رسیده است و چشم انداز سال 2023 به طور قابل توجهی بدتر شده است، به طوری که انتظار می‌رود رشد اقتصادی دنیا تنها 2.2 درصد باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

آینده بزرگترین اقتصاد های دنیا

در سال آینده انتظار می‌رود بحران انرژی در اروپا عمیق تر شود. عرضه محدود گاز طبیعی ظرفیت تولید اقتصاد اروپا را کاهش می‌دهد. ایجاد خطوط جدید تامین انرژی نیز زمانبر هستند و این قضیه باعث می‌شود که برخی از شرکت‌ها اصلا قادر به فعالیت نباشند و برخی دیگر نیز با هزینه‌های انرژی بالاتری مواجه شوند که حاشیه سود آنها را کاهش می‌دهد.

در چین، رشد اقتصادی از 8.1 درصد در سال 2021 به 3.2 درصد در سال 2022 کاهش یافته است و برای سال 2023 نیز همچان کاهشی پیش‌بینی می‌شود، چراکه اعتماد مصرف‌کننده در چین کاهش یافته و افت بازار املاک و مستغلات بر تولید تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، رشد کم صادرات و کمبود تقاضا از سوی اقتصادهای پیشرفته، مزایای رقابتی را با آسیب مواجه کرده است. با این وجود، حمایت بیشتر از بازار املاک و مستغلات در چین می‌تواند به بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده کمک کند. این قضیه به سیاست دولت چین بستگی دارد که می‌خواهد این کار را انجام دهد و یا خیر. چرا که چین به تازگی از سوی آمریکا در حوزه تکنولوژی با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو شده است و باید دید که دولت این کشور کدام بعد اقتصادی را در سال 2023 اولویت کار خود قرار می‌دهد. چین همچنین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در خصوص کویید صفر دارد و این موضوع در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی چین در سال آینده را بازهم کاهش دهد.

رشد اقتصادی آمریکا در نیمه اول سال ناامید کننده بود. به طوری‌که میانگین رشد اقتصادی سه ماهه اول و دوم 1.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. از آنجایی که تورم در آمریکا همچنان بالاست، بانک مرکزی آمریکا همچنان درحال افزایش شدید نرخ بهره است و این سیاست باعث ایجاد رکود سنگین برای سال آینده در آمریکا خواهد شد و همین موضوع اوضاع اقتصادی دنیا را نیز بدتر خواهد کرد. پیش بینی‌ها برای رشد اقتصادی آمریکا در سال 2022 به 1.6 درصد (از 2.2 درصد) و سال 2023 به 0.7 درصد (از 1.4 درصد) کاهش یافته‌است.

نویسنده: تیم اقتصادی گذار نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×