» آرشیو اخبار » چرا تحریم لاریجانی و ظریف برای بازار ارز مهم است؟
تحریم

چرا تحریم لاریجانی و ظریف برای بازار ارز مهم است؟

23 مهر 1401 4

دلار تهران در حالیکه در هفته قبل در یک محدوده قیمتی مشخص نوسان می کرد ولی پس از اعلام خبر تحریم محمدجواد ظریف و علی لاریجانی توسط کانادا، بازار ارز به این خبر واکنش منفی نشان داد و در معاملات فردایی از بند قیمتی ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان خارج شد و تا مرز ۳۳ هزار تومان بالا رفت.

به گزارش گذارنیوز؛ بازار ارز همواره به اخبار برجامی برای تعیین مسیر خود نگاه کرده است. تحریم محمد جواد ظریف و علی لاریجانی که در این دوره مسئولیت های خود را از دست داده اند، پالس منفی به بازار ارز درباره احیای برجامی است که توسط این افراد منعقد شده است.

بازار سرمایه نیز هفته گذشته سبز پوش شد، بازده هفتگی مثبت بازار سرمایه و سبزپوشی آخرین روز، امید بازگشت تعادل به بازار سرمایه و کف سازی در این بازار را تقویت کرد. دیدبان 23 مهر نگاهی به اخبار و اتفاقات بازار دارد.

ترکش تحریم های حقوق بشری به بازار ارز خورد

دلار تهران در حالیکه در هفته قبل در یک محدوده قیمتی مشخص نوسان می کرد ولی پس از اعلام خبر تحریم محمدجواد ظریف و علی لاریجانی توسط کانادا، بازار ارز به این خبر واکنش منفی نشان داد و در معاملات فردایی از بند قیمتی ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان خارج شد و تا مرز ۳۳ هزار تومان بالا رفت.

تبلیغات جام جهانی قطر

این افراد مسئولیت های اجرایی خود را در این دوره از دست داده اند ولی به بهانه تحریم های حقوق بشری در ماجرای آنچه حمایت از اعتراضات در ایران نامیده می‌شود، تحریم شده اند. اهمیت این موضوع در بازار ارز به این دلیل است که محمدجواد ظریف و علی لاریجانی نقش مهمی در حصول توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ داشته اند و بازار ارز همواره به اخبار برجامی برای تعیین مسیر خود نگاه کرده است. تحریم این دو شخص پالس منفی به بازار ارز درباره احیای برجامی است که توسط این افراد منعقد شده است. هرچند بازار ارز با چند خبر منفی مواجه بود ولی قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات فردایی در ادامه به پله آخر کانال ۳۲ هزار تومانی بازگشت.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده آمریکا به توافق هسته ای با ایران نزدیک نیست و ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم از بن بست در مذاکرات هسته ای گفته است.ادعا می شود روسیه در حمله به اوکراین از پهپاد های ایرانی استفاده کرده است البته ایران به طرو رسمی سیاست بی طرفی خود را اعلام کرده اما رسانه های غربی ادعاهای مختلفی را طرح کرده اند با وجود تایید نشدن این ادعاها از طرف ایران بازار شایعه های رسانه های غربی را رصد می کند. در پایان هفته نیز در خبری مشخص شد اسرائیل در پشت این خبر است و اطلاعات اوکراین در این زمینه را تغذیه میکند. ادعایی که باور آن توسط اذهان عمومی و دولت های غربی به نفع ایران نخواهد بود.

برآیند اخباری که در پایان هفته منتشر شد منعکس کننده وضعیت بهتری برای حصول توافق نیست. تحریم افرادی که در شکل گیری توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اهمیت قابل توجهی داشته اند سیگنال مناسبی برای بازار ارز تلقی نمی‌شود اتفاقات اخیر ایران،تمرکز رسانه های جهان بر اعتراضات  و چرخش بخشی از اذهان عمومی به ایران باعث شده دولت های غربی به بهانه های مختلف تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کنند و وعده تحریم های جدیدتری را نیز بدهند،در این شرایط برخی معامله گران احتمال می دهند احتمالا پذیرش توافق هسته ای با ایران توسط افکار عمومی سخت می شود و آنطور که سابقه تحریم ها در بازار ارز نشان داده است ادامه و بدتر شدن موضع گیری ها علیه مقامات رسمی و سازمان‌ها می تواند در بازار ارز منعکس شود.

برخی نیز با افزایش تعداد هشتگ ها در فضای مجازی ابراز نگرانی می کنند که این رشد تصاعدی و شدید به نفع برجام و کشور در شرایط کنونی نخواهد بود و تصمیمات ضد ایرانی را در عرصه بین المللی توجیه خواهد کرد و در صورتی که این وضعیت در بازار ارز منعکس شود، مشکلات اقتصادی ایران را تشدید می کند.

حباب پر ریسک در بازار سکه

با انتشار گزارش تورم آمریکا بازار جهانی طلا به هم ریخت، پیش بینی ها انتظار تورم ۸.۱ درصدی را برای این ماه در آمریکا داشت ولی تورم ایالات متحده به ۸.۲ درصد رسید. این گزارش احتمال افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره را در جلسه ماه نوامبر فدرال رزرو که با انتشار گزارش بازار کار افزایش پیدا کرده بود، به قطعیت رساند.

با آماده شدن بازار جهانی برای چهارمین رشد ۷۵ صدم درصدی متوالی، بازده اوراق قرضه آمریکا و شاخص دلار رشد کرد، ولی اونس طلا به عنوان دارایی مقابل کاهش یافت. کاهش ارزش اونس طلا حباب سکه امامی را که در مرز پر ریسکی قرار دارد افزایش می دهد و در صورتی که دلار در محدوده قیمتی روز پنجشنبه بماند با این مقدار حباب سکه، احتمالا خریداران اصلی از بازار فاصله می گیرند.

کوچ خریداران از بازار ارز به بازار سکه

آنطور که نمودار نشان میدهد در حالیکه نرخ دلار در بازار تهران در هفته گذشته در یک محدوده رنج قیمتی قرار داشت و روند ساید به خود گرفته بود نرخ دلاری سکه امامی و ربع سکه روند صعودی داشت و در یک مسیر افزایشی آرام رشد کرده است. این اتفاق در حالیکه نرخ اونس طلا نزولی بوده این احتمال را در بازار ارز و سکه بالا می برد که با توجه به کنترل شدن قیمت در بازار ارز و سخت گیری هایی که وجود دارد تعدادی از خریداران به بازار سکه کوچ‌کرده اند که تقاضا در این بازار را افزایش داده است.

جرقه امید در بازار سرمایه

بازار سرمایه هفته قبل سبزپوش شد و پس از مدت ها نزول و از دست دادن حمایت ها افزایش یافت. بازار سرمایه در گذشته غالبا در شهریور ماه منفی بوده ولی در هنگام ورود به پاییز وضعیت بهتری را تجربه می کرد، در سال جاری با وجود ارزندگی بازار سرمایه، شاخص کل حمایت ها را یکی پس از دیگری از دست داد که منجر به تشکیل جلسات مختلف برای حمایت از بازار شد. سبزپوشی هفته قبل شاخص کل و پایان هفتگی مثبت بازار سرمایه این احتمال را در ذهنیت بازار افزایش داد که ممکن است بازار سرمایه از شر سقوط های دست جمعی خلاص شود و به تعادل برسد.

منبع: اکوایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×