» ارز دیجیتال » پالیگان عملکرد فناوری رول‌آپ دانش صفر را قبل از یکپارچگی کامل تست کرد
پالیگان

پالیگان عملکرد فناوری رول‌آپ دانش صفر را قبل از یکپارچگی کامل تست کرد

24 دی 1401 7

پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ اتریوم، پالیگان، در حال انجام آزمایش و تست عملکرد فناوری رول‌آپ دانش صفر (zk-Rollups) قبل از یکپارچگی کامل با شبکه اصلی خود است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ اتریوم، پالیگان (Polygon)، در حال آزمایش و تست عملکرد فناوری رول‌آپ دانش صفر (zk-Rollups) قبل از یکپارچگی کامل با شبکه اصلی خود است.

توسعه این فناوری که ماشین مجازی اتریوم (Polygon zkEVM) نام دارد، بیش از سه سال است که توسط تیم پالیگان هِرمز (Polygon Hermez) ادامه دارد. این تیم قبلاً تأیید کرده است که اثبات دانش صفر در اتریوم با تولید بیش از 12000 زدکی- پروفز (zk-Proofs) در نسخه اولیه شبکه آزمایشی zkEVM امکان‌پذیر است.

دیوید شوارتز (David Schwartz)، سرپرست پروژه پالیگان زد کی ای وی ام (Polygon zkEVM) و پالیگان آی‌دی (PolygonID)، توسعه این قابلیت را در مکاتبه با کوین تلگراف باز کرد. پلتفرم‌های لایه 2 به تکامل و بهبود عملکرد ادامه داده‌اند که نقش کلیدی در افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم داشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

همانطور که او توضیح داد، مجموعه‌های دانش صفر سرعتی را افزایش داده است که در آن پلتفرم‌های لایه ۲ می‌توانند نهایی شوند و در عین حال از اعتبارسنج یا ولیدیتور امن تراکنش‌ها با فناوری دانش صفر اطمینان حاصل کنند. در اصطلاح بلاکچین، نهایی‌بودن نقطه‌ای است که در آن بلوکی از تراکنش‌ها به‌طور دائم و غیرقابل برگشت به بلاکچین اضافه شده است:

“در نهایت، ما zkEVM‌‌‌‌هایی مانند پالیگان زد کی ای وی ام داریم که تمام موارد فوق را علاوه بر معادل ماشین مجازی اتریوم با روش‌های پیشرفته zk-STARK و zk-SNARK ارائه می‌دهد.”

به گفته شوارتز، پالیگان زد کی ای وی ام شامل اولین کد منبع کامل موجود zkProver معادل EVM است که تمام تست‌های برداری اتریوم را با بیش از 99 درصد گذرانده است. او تکمیل اثبات اعتبار برای تراکنش‌های کاربر معمولی را «چالش‌برانگیزترین و سودمندترین تلاش» از زمانی که تیمش شروع به توسعه zkEVM بومی خود کرد، توصیف کرد.

دو سال پیش، تیم پالیگان تخمین زد که توسعه zk-Rollups با سازگاری EVM تا ده سال طول می‌کشد. با توجه به گام‌های برداشته شده، تیم zkEVM را به عنوان بازی پایانی توصیف می‌کند که پیشرفت‌ها را با مقیاس‌پذیری لایه ۲ و نهایی‌سازی سریع ترکیب می‌کند. این حرکت مزیت‌های بی‌شماری را برای کاربران در هنگام اضافه کردن توان عملیاتی بیشتر و هزینه‌های کمتر ارائه می‌دهد.

کوین تلگراف همچنین تفاوت بین پالیگان zkEVM و فناوری ZK-SNARK و ZK-STARK اختصاصی StarkNet را در شبکه مقیاس‌پذیر لایه ۲ اتریوم جویا شد. همانطور که قبلاً گزارش شد، برهان دانش شفاف مقیاس‌پذیر دانش صفر یا zk-SNARKS، عمدتاً مقیاس‌پذیری را با دسته‌بندی هزاران تراکنش با یک اثبات واحد برای تأیید اعتبار در زنجیره یا آنچین افزایش می‌دهد.

پالیگان

شوارتز گفت، تفاوت اصلی بین این پروژه‌ها این است که zkEVM به جای دیگر zk-Rollup‌ها که فقط تراکنش‌ها را مقیاس‌بندی می‌کنند و عملکرد را در قالب VM یا ماشین مجازی متفاوت افزایش می‌دهد، بر مقیاس‌بندی بومی اکوسیستم اتریوم نیز تمرکز دارد.

رویکرد پالیگان مطابق با طبقه‌بندی zkEVM نوع 2 است که توسط بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در آگوست 2022 (مرداد 1401) توصیف شد. طبق خلاصه بوترین، zkEVMهای نوع 2 کاملاً با برنامه‌های موجود سازگار هستند، اما تغییرات جزئی را برای توسعه اتر آسان‌تر می‌کنند. در خصوص تولید اثبات سریعتر، شوارتز افزود:

“در مقابل، استارک نت (StarkNet) به عنوان یک نوع 4 قرار می‌گیرد و یک زبان سطح بالا را معرفی می‌کند و نیاز به ترانسپایلرها برای ترجمه کد سالیدیتی به زبان خود دارد.”

در همان زمان، شوارتز از این فرصت برای داشتن معیارها و کد منبع بیشتر در دسترس از پروژه‌های دیگر به منظور یادگیری از رویکردهای مختلف استقبال کرد. فعالیت در راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم همچنان در حال رشد است. داده‌های بلاکچین نشان می‌دهد که حجم تراکنش آربیتروم (Arbitrum) و آپتیمیزم (Optimism) بر تراکنش‌های شبکه اصلی اتریوم تا سال ۲۰۲۳ سایه انداخته است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×