» آرشیو اخبار » وقت خرید سهام های قندی رسیده است؟

وقت خرید سهام های قندی رسیده است؟

4 مهر 1401 10

در این یادداشت به تحلیل و بررسی سهام های صنعت قند و شکر در بازار بورس پرداخته ایم.

به گزارش گذارنیوز، در این هفته به تحلیل و بررسی صنعت قند و شکر و مقایسه سهام این صنعت پرداخته و احتمالاتی را در مورد روند سهام این صنعت ارائه خواهیم داد.

معرفی صنعت قند و شکر

شکر ماده سفید مصنوعی و فرآوری شده است که به صورت عام به تمامی مواد شیرین گفته می شود و در دسته بندی کربوهیدرات ها قرار می گیرد. صنعت قند و شکر پس از صنعت نساجی دومین صنعت قدیمی ایران محسوب می شود.

صنعت قند و شکر در جهان

بزرگ ترین تولید کنندگان شکر در جهان کشور های برزیل ،هندوستان، تایلند، چین و آمریکا هستند. بزرگ ترین مصرف کنندگان شکر در جهان کشور های هندوستان، چین، برزیل، آمریکا و پاکستان هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما جالب است بدانید که بزرگ ترین صادر کننده شکر در جهان برزیل و بزرگ ترین واردکننده چین است.

 

با شروع جنگ میان اکراین و روسیه نرخ جهانی شکر سفید (لندن) وارد فازی صعودی شد و توانست قله قبلی خودش در قیمت 540 دلار را باز پس گیرد. به طوری که شکر خام نیویورک با شروع جنگ در مدار صعودی به قیمت 403 دلار رسید.

 

نرخ گذاری شکر در ایران

در سال 1400 به منظور کاهش دخالت دولت در سیاست گذاری و نزدیکی قیمت به شرایط و وضعیت بازار، ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه شده بود، که شکر نیز جزو یکی از کالاهای مشمول این دستور العمل نام برده شده بود. طبق آن دستور العمل، نرخ مصوب فروش شکر، بهای تمام شده بعلاوه 17% برای هر کیلوگرم است.

در دی ماه 1400، مجدداً این کالا مشمول قیمت گذاری دولتی شد. این در حالی است که واردات شکر با ارز نیمایی انجام می شود و هیچ توجیهی برای قیمت گذاری دستوری در آن وجود ندارد.

 

شرکتها و کارخانه های فعال کشور

خراسان رضوی به دلیل دارا بودن مزارع چغندر و خوزستان نیز به علت داشتن مزارع نیشکر از شرکت های زیادی در این حوزه برخوردارند.

 

ارزش بازار سهام گروه قند و شکر

میانگین ارزش شرکتهای گروه قند و شکر 2 هزار میلیارد است و نماد قچار با ارزش 2.8 هزار میلیارد تومان بزرگ ترین و نماد قشیر با 415 میلیارد کوچک ترین نماد این صنعت است.

 

نسبت P/S برابر است با نسبت قیمت بازار(price) هر سهم به میزان فروش(sale) هر سهم.

تحلیلگران بر این اعتقادند که رشد فروش ثابت و قوی، وسیله‌ای برای رشد شرکت است. بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در شرکت‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر، این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به ما کند.

بازه مناسب نسبت قیمت به فروش بین 1 و 2 است و هرچه این اعداد زیر 1 باشد، شرکت وضعیت بهتری دارد.

باتوجه به این توضیحات شرکت های قشیر و قشهد در وضعیت مناسبی قرار دارند و شرکت های قثابت و قچار در وضعیت نامطلوبی هستند.

شاخص صنعت

با توجه به بررسی های انجام شده، نمودار در یک روند نزولی، اما در نزیکی یک حمایت قرار دارد. طبق سناریو که در تصویر مشخص است، احتمالا مقداری افت برای نمودار متصور هستیم، که تا محدوده 107 هزار بتواند برسد و از آنجا وارد یک فاز صعودی کوتاه مدت شود.

اهداف درصورت واکنش محدوده 117 هزار و 120 هزار می باشد.

قشیر:

در محدوده حمایتی ماژور نزیک به خط روند حمایتی خودش قرار دارد و توانسته واکنش مثبت خوبی نشان دهد. حمایت مهم سهم قیمت 500 تومان است و در صورت واکنش به این قیمت و تثبیت حمایت، هدف کوتاه مدت نمودار 650 و هدف بلند مدت آن 900 تومان است.

 

قچار:

در یک روند خنثی و نزدیکی حمایت 1000 تومان قرار دارد. نماد در صورت عبور از قیمت 1200 تومان، هدف 1500 و 1800 تومان را دارد و در صورت شکست این حمایت، هدف بعدی 700 تومان است.

به دلیل اینکه نمودار در یک روند خنثی قرار دارد، نمی توان به قطعیت جهت حرکت آن را پیش بینی کرد. اما با توجه به مفروضات بازار و شاخص صنعت احتمال اینکه نمودار به قیمت 1000 تومان برسد و رشدی حداقلی تا 1400 تومان داشته باشد، خیلی بیشتر است.

 

نویسنده: آقای علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×