» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ عملکرد بهتر بیت کوین نسبت به بازارهای سنتی
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ عملکرد بهتر بیت کوین نسبت به بازارهای سنتی

15 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز پنجشنبه شاهد بودیم که بیت کوین و بخش زیادی از بازار ارزهای دیجیتال با افزایشی جزئی، روز خود را در منطقه سبز سپری کردند.

بیت کوین (BTC) که توانسته بود برای مدتی بالاتر از منطقه 20 هزار دلاری باقی‌بماند، پیش از اصلاح به سمت سطوح فعلی خود در حدود 19 هزار و 930 دلار، بالاترین سطح روزانه خود را در حدود 20 هزار و 440 دلار ثبت کرد. به دنبال این کاهش قیمت، ارزش بازار بزرگ‌ترین رمزارز بازار با چند میلیارد کاهش به حدود 382 میلیارد دلار رسید.

حرکت همگام آلتکوین‌ها، باعث شده است دامیننس بیت کوین همچنان در حدود 40 درصد باقی‌بماند. گفتنی است که شاخص ترس و طمع در بازار نیز نسبت به دیروز کاهشی ملموس داشته و با رسیدن به عدد 23 دوباره به منطقه “ترس شدید” وارد شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

روز گذشته، قیمت اتر (ETH) نیز در مقایسه با میانگین متحرک 20 روزه آن با حجم متوسط معاملات، حدود 1 درصد افزایش یافت. پس از آن، اصلاحی مشابه با بیت کوین، قیمت را به کف روزانه 1349 دلاری رساند. در حال حاضر قیمت اتریوم بین میانگین‌های متحرک 10 و 20 روزه خود قرار داشته و با حدود 1 درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه روز گذشته، با قیمت 1356 دلار معامله می‌شود.

گزارش‌های اقتصادی: براساس تازه‌ترین گزارشات، مطالبات اولیه بیمه بیکاری در ایالات متحده برای ماه سپتامبر (شهریور – مهر) در حدود 219 هزار مورد بوده است که حدود 8٪ از سطح انتظار اجماع 203 هزارتایی تحلیلگران بیشتر می‌باشد. مطالبات مستمری نیز در این مدت افزایش داشته است. تعداد 1.36 میلیون مورد مطالبات بیمه مستمر بیکاری تا پنج برابر بیشتر از برآورد 203 هزار موردی تحلیلگران بود.

داده‌های اولیه مطالبات بیکاری منتشرشده روز پنجشنبه به عنوان پیش درآمدی برای انتشار اطلاعات مهم حقوق و دستمزد در بخش غیرکشاورزی و نرخ بیکاری عمل می‌کند که قرار است روز جمعه منتشر شود. اجماع فعلی بازار این است که نرخ بیکاری در ایالات متحده در حدود 3.7٪ ثابت باقی می‌ماند.

انتشار داده‌های مشاغل روز جمعه، بخشی از روایت کلی از اقتصاد کلان است که به‌نوبه‌خود، محرک حرکت قیمت‌ها در بازار دارایی‌های سنتی و ارزهای دیجیتال است. به نظر می رسد بازارها هنوز در محیط «خبر بد = خبر خوب» به سر می‌برند. افزایش از دست دادن شغل به‌طور معمول شاخصی دال بر کندشدن روند رشد اقتصادی و کاهش احتمالی نرخ تورم است.

گزارش بهتر از حد انتظار وضعیت اشتغال می‌تواند منجر به پیش‌بینی لزوم کندشدن رشد اقتصادی شود که به‌نوبه‌خود افزایش فشار نزولی بر قیمت بیت‌کوین را در پی دارد.

روز گذشته، بازار سهام ایالات متحده نیز شاهد روندی کاهشی بود به‌طوریکه میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 1.2٪، 0.7٪ و 1.02٪ سقوط کردند.

به این ترتیب، ضریب همبستگی میان بیت کوین و شاخص‌های سنتی با کاهشی 70 درصدی، از 0.90 به 0.27 رسیده است. ضریب همبستگی رابطه قیمت بین دارایی‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند و عدد 1 نشان‌دهنده یک رابطه مستقیم و 1- نشان‌دهنده یک رابطه معکوس است. محدوده‌های بین 0.30- تا 0.30، نیز خنثی در نظر گرفته می‌شوند و نشان‌دهنده یک رابطه ضعیف می‌باشد.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

علی‌رغم رکودی نسبی، بارقه‌های امید دیده می‌شود

اکثر اندیکاتورهای تکنیکال در نمودار روزانه بیت کوین (BTC) حاکی از آن هستند که این دارایی دیجیتال باید الگوی معاملاتی خود را در یک بازه محدود ادامه دهد.

در حالی که حرکات فاقد نوسان اخیر بیت کوین می‌تواند تاحدودی ناامیدکننده باشد، طی یک ماه گذشته عملکرد این دارایی از شاخص‌های مالی سنتی پیشی گرفته است. به بیان دیگر، درحالی که سه شاخص اصلی میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 از اول سپتامبر تقریباً 5 درصد سقوط کرده‌اند، کاهش قیمت بیت کوین فقط به حدود 0.32  می‌رسد.

از منظر تکنیکال، میانگین متحرک نمایی 10 روزه بیت کوین در آستانه عبور از خط میانگین متحرک نمایی 20 روزه آن است. این وضعیت نشان‌دهنده افزایش قدرت در کوتاه‌مدت است. قیمت فعلی بیت کوین نیز در مقطعی از میانگین متحرک 50 روزه آن در حدود 20 هزار و 313 دلار فراتر رفته است.

از سوی دیگر، حجم کل معاملات در تمام هفت روز معاملاتی گذشته به جز یک روز، کمتر از حد میانگین بوده است. حجم معاملات اغلب نشان‌دهنده اعتماد معامله‌گران به حرکات قیمت یک دارایی است. در حال حاضر، بیت کوین نه از نظر قیمت و نه به لحاظ حجم معاملات، تغییرات ملموسی را شاهد نیست.

به‌علاوه، قیمت بیت کوین در آستانه نزدیک شدن به بالای باندهای بولینگر قرار دارد مه عموماً به عنوان سیگنالی برای بازگشت قیمت به سمت میانگین خود عمل می‌کند.

تفاوت بین عبور امروز قیمت از اندیکاتور بولینگر باند و موارد قبلی، کمبود حجم معاملاتی است که همراه با آن مشاهده می‌شود. اگرچه این به وضوح به افزایش قیمت و رسیدن به سطوح بالاتر اشاره ندارد، اما می‌تواند تائید کند که فشار فروش در حال کاهش است.

این دیدگاه صعودی بالقوه در بازارهای مشتقه نیز دیده می‌شود، زیرا نسبت سفارشات خرید به فروش (call/put)  برای آپشن‌های بیت کوین روز عدد 1.85 قرار دارد. گفتنی است که یک سفارش خرید (call) نشان‌دهنده اختیار خرید یک دارایی با «قیمت اعمال» از پیش تعیین‌شده است و تعهدی با خود ایجاد نمی‌کند.

نگاهی به محل قرار گرفتن قیمت‌های اعمال (strike price) نشان می‌دهد که بیت‌کوین در محدوده قیمت 20 هزار دلاری به حوزه‌ای از فعالیت‌های خرید وارد شده است. علاوه بر این، میزان سفارش قراردادهای فروش (put) به میزان قابل توجهی با این قیمت کاهش یافته است.

بازار آپشن های بیت کوین

بازار آلتکوین‌ها نیز امروز بیشتر در منطقه قرمز در حال حرکت است. بایننس کوین با افت 3.55 درصدی با قیمت 285 دلار معامله می‌شود. ریپل و کاردانو نیز با کاهش نسبتاً یکسان به 48 سنت و42 سنت رسیده‌اند. در این میان، ترون (0.65%) ، یونی‌سوآپ (0.35%) و مونرو (1.80%) تنها آلتکوین‌های بزرگ صعودی امروز محسوب می‌شوند.

در میان آلتکوین‌ها کوچکتر بازار، کَسپر (CSPR)  با جهش 12 درصدی خود پیشتاز است. هلیوم (HNT) نیز با حدود 7 درصد کاهش به عنوان بازنده اصلی امروز شناخته می‌شود.

در نهایت، ارزش تجمعی بازار رازهای دیجیتال امروز به حدود 955 میلیارد و 904 میلیون دلار می‌رسد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×