» ارز دیجیتال » ورشکستگی FTX و موج آشفتگی در بازار رمزارزها
سقوط بازار رمزارزها

ورشکستگی FTX و موج آشفتگی در بازار رمزارزها

19 آبان 1401 4

بازار رمزارزها اکنون در آشفتگی کامل قرار دارد زیرا طرح نجات صرافی FTX که مدتی است ورشکسته شده راه به جایی نبرده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار رمزارزها اکنون در آشفتگی کامل قرار دارد، زیرا طرح نجات صرافی FTX که مدتی است ورشکسته شده، راه به جایی نبرده است.

ورشکستگی صرافی رمزارز FTX و اعلام عقب نشینی بایننس از عملیات نجات این شرکت ورشکسته، موجب شد که تنها در 24 ساعت بعد از انتشار این خبر موجی شوکه کننده در دنیای رمزارزها ایجاد شود. خبری که باعث بی ثباتی شدید این دارایی ها شد و روند اکثر کوین ها را نزولی کرد.

روز سه شنبه اعلام شد که FTX به عنوان یکی از بزرگ ترین صرافی های رمزارز متعلق به سم بنکمن فرید، کارآفرین معروف عرصه رمزارزها که حداقل روی کاغذ ثروتی بیش از ۲۰ میلیارد دلار دارد، توسط رقیب اصلی خود یعنی بایننس، از بحران لیکوئید شدن نجات پیدا کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

«چانگ پنگ ژائو» (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی بایننس در توییتی نوشته بود که FTX از ما درخواست کمک کرده و نامه ‌ای با پیشنهاد برای خرید کامل FTX و کمک به پوشش بحران لیکوئید با صلاحدید خروج از معامله در هر زمان امضا شده است.

اواخر بعد از ظهر دیروز، ژائو این گزینه را مطرح کرده بود، اما با این وجود عملیات نجات را متوقف کرد. رئیس صرافی بایننس در توضیح چرایی لغو تصمیم خود اظهار داشت که هدف اصلی این صرافی حمایت و کمک به مشتریان صرافی FTX و جلوگیری از لیکوئید شدن آنان بوده است، اما این مسائل خارج از کنترل یا توانایی ما برای کمک هستند.

در بیانیه این شرکت آمده است که بایننس در نتیجه بررسی‌های ضروری که شرکت باید آنها را دنبال کند و همچنین آخرین گزارش‌های خبری در مورد سوءاستفاده از وجوه مشتریان و تحقیقات آژانس ایالات متحده، از تصمیم خود منصرف شده و فرایند خرید FTX  را تکمیل نخواهد کرد.

کاهش بیت کوین

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحقیقات خود در مورد عملکرد FTX، بررسی لندینگ یا نحوه وام دهی رمزارزها و مدیریت این صرافی بر وجوه مشتریان را در سطح گسترده تری افزایش داده است. کمیسیون بورس کالا نیز در حال بررسی فعالیت ها و عملکرد این شرکت است.

علاوه بر تحقیقات صورت گرفته، وضعیت مالی شرکت FTX نیز یکی از دلایل اصلی منصرف شدن بایننس از خرید بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بایننس ظرف چند ساعت متوجه شد که نجات FTX برای بایننس یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

یک فرد آگاه از موضوع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مدیران بایننس به سرعت متوجه شدند که به یک سیاه‌چاله مالی خیره شده‌اند، زیرا شکاف بین بدهی‌ ها و دارایی‌ های FTX میلیاردها دلار و احتمالا بیش از ۶ میلیارد دلار است».

تلاش های اولیه ژائو برای نجات FTX به دلیل خوش قلب بودن او و محافظت از دارایی های مشتریان این صرافی نبود، بلکه این کمک بیشتر به دلیل ترس از این بود که اگر FTX که در ابتدای سال ارزشی معادل 32 میلیارد دلار داشت، سقوط کند، این فاجعه می تواند در کل سیستم معاملات کریپتو تاثیر گذاشته و این وحشت ایجاد شده به شدت بر شرکت او تاثیر بگذارد.

کریپتو

در حال حاضر این اتفاق ممکن است با کاهش ارزش رمزارزها رخ دهد؛ بیت کوین به عنوان پرتقاضاترین رمزارز، با ۱۲ درصد کاهش به ۱۶,۲۸۲ دلار رسیده که پایین ترین سطح آن از اواخر سال ۲۰۲۰ است.

«جان دِ وِت» مدیر ارشد سرمایه گذاری در شرکت مدیریت ثروت رمزارز «زیرو گپ» (Zerocap)، درباره شرایط بازار به فایننشال تایمز گفت که بازارها اکنون به شدت دچار وحشت شده اند و به نظر می رسد جهنم واقعی در راه است.

این رخداد به وضوح نشان می دهد که چقدر سریع صحبت در مورد مشکلات مالی می تواند در عرض چند روز یا حتی چند ساعت به یک بحران تمام عیار تبدیل شود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: wsws

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×