» آرشیو اخبار » واکاوی آمار تجارت ایران در نیمه 1401
واکاوی آمار تجارت ایران در نیمه ۱۴۰۱

واکاوی آمار تجارت ایران در نیمه 1401

11 مهر 1401 8

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با کنار زدن برخی محدودیت‌ها و موانع می‌توان انتظار داشت که رشد تجارت ایران سرعت بگیرد.

به گزارش گذارنیوز، «عباس آرگون» اظهار کرد: نگاهی به آمارهای تجاری در شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات، ما با عملکردی نسبتا مشابه مواجه بوده‌ایم. به این معنا که با وجود کاهش وزنی آمارها، از نظر ارزشی رشد را به ثبت رسانده‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره جزئیات آمارهای تجاری در نیمه نخست امسال، اظهار کرد: میزان صادرات ایران از نظر وزنی افتی ۱۲.۵ درصدی داشته است، اما از نظر ارزشی رشدی بیش از ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و به این ترتیب در نیمه نخست سال جاری، ایران نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار صادرات داشته است. در حوزه واردات نیز آمار تا حدی مشابه است. به این ترتیب که با وجود افت وزنی واردات، ارزش آن به بیش از ۲۶ میلیارد دلار رسیده است که افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

آرگون درباره چگونگی به دست آمدن این گزارش آماری، توضیح داد: به نظر می‌رسد، افزایش تورم جهانی که از چند ماه قبل و همزمان با جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده در این آمار نقش دارد، زیرا قیمت بسیاری از محصولات در بازار جهانی در این مدت افزایش پیدا کرده است؛ اما با توجه به اینکه آمارهای جزئی ارائه نشده، نمی‌توان فعلا بر روی سهم کالاهای با ارزش افزوده بالاتر یا کالاهای دانش بنیان به شکل دقیق نظر داد، هر چند برای تحول جدی در این حوزه نیاز به چند سال زمان خواهد بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی با اشاره به لزوم پیگیری برخی اولویت‌ها برای کنار زدن محدودیت‌ها از تجارت ایران، تصریح کرد: در صورتی که برجام بار دیگر اجرایی شود و تحریم‌ها کنار بروند، قطعاً تجارت ما امکان حضور گسترده‌تر در بازارهای جهانی را خواهد داشت. موضوعاتی مانند پیوستن ما به اجلاس شانگهای نیز پس از کنار رفتن تحریم‌ها امکان پیگیری دارند. در واقع با وجود آنکه بسیاری از کشورها از نظر سیاسی با ما همراه هستند، اما از نظر اقتصادی تا زمانی که مسائلی مانند تحریم یا اف ای تی اف وجود دارد، اوج گیری همکاری‌ها دشوار می‌شود و برای توسعه روابط اقتصادی باید در تمامی حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×