» آرشیو اخبار » هش‌ریت بیت کوین بعد از سرمای شدید تگزاس به حالت عادی بازگشت
هش ریت

هش‌ریت بیت کوین بعد از سرمای شدید تگزاس به حالت عادی بازگشت

5 دی 1401 7

پس از اینکه کاهش شدید دما در آمریکا فشار زیادی را بر شبکه برق آن وارد کرد و منجر به کاهش هش‌ ریت در شبکه بیت کوین شد، این معیار دوباره به سطوح عادی بازگشته است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چند روز پس از اینکه کاهش شدید دما در سراسر ایالات متحده فشار مضاعفی را بر شبکه برق این کشور وارد کرد و منجر به کاهش موقت هش‌ ریت در شبکه بیت کوین شد، این معیار دوباره به سطوح عادی بازگشته است.

هش ریت در فارم تگزاس

در روزهای منتهی به کریسمس، سرمایی شدید سراسر ایالات متحده را فرا گرفت و همین امر منجر به قطع شدن برق میلیون‌ها نفر شد. در این بین، حداقل ۲۸ نفر جان خود را از دست دادند.

تبلیغات جام جهانی قطر

گزارش شده است که ماینرهای بیت‌کوین در تگزاس، که بخش قابل‌توجهی از هش ریت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، برای بازگرداندن برق به شبکه، به‌طور داوطلبانه فعالیت‌های خود را محدود کردند تا از این طریق، ساکنان بتوانند خانه‌های خود را گرم نگه دارند.

سرمای هوا و تاثیر آن بر هش ریت بیت کوین

به نظر می‌رسد این اختلالات، هش‌ریت بیت کوین را که معمولاً در حدود 225 تا 300 اگزاهش در ثانیه (EH/s) است، شدیداً تحت تاثیر قرار داده است؛ چرا که روز 25 دسامبر (4 دی) این رقم به 170.60 EH/s کاهش یافته بود. با این حال، طبق داده‌های پلتفرم محاسبه‌گر هش‌ریت کوین وارز (CoinWarz)، از ساعات ابتدایی روز 26 دسامبر (5 دی)، هش ریت شبکه به حدود 241.29 EH/s بازگشته است.

گفتنی است که هش ریت بیت بیت کوین با اندازه‌گیری تعداد هش‌های تولید شده توسط ماینرهای بیت کوین که تلاش می‌کنند بلوک بعدی را حل کنند، محاسبه می‌شود. هش‌ریت معمولاً به عنوان یک معیار کلیدی برای ارزیابی میزان امنیت شبکه بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.

وقایع اخیر باعث شد جان استفانوپ (John Stefanop) بنیانگذار فیوچرز بیت (FutureBit) بر این ادعای بحث‌برانگیز پافشاری کند که کاهش هش‌ریت به دلیل خاموش شدن همزمان تعداد زیادی از فارم‌های استخراج متمرکز در تگزاس بوده است.

او گفت: «می‌دانم، این واقعیت که چند فارم بزرگ در تگزاس تا 33 درصد بر کل شبکه تأثیر می‌گذارد، تغییر ناپذیر است؛ تراکنش‌های همه تا 30 درصد کندتر از قبل تأیید می‌شوند، زیرا این معیار به اندازه کافی غیرمتمرکز نیست».

استفانوپ افزود: «اگر هش‌ریت به‌جای چند ده فارم بسیار بزرگ، توسط 10 میلیون ماینر کوچک در سراسر جهان و به طور مساوی توزیع می‌شد، این رویداد حتی در شبکه ثبت هم نمی‌شد».

با این حال، دان هلد (Dan Held)، طرفدار سرسخت بیت کوین، ضمن رد دیدگاه استفانوپ در مورد این رویدادها، استدلال کرد که الگوهای آب و هوایی به معنای مالکیت یا کنترل متمرکز نیست.

بر اساس شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج، ایالات متحده 37.84 درصد از میانگین سهم هش‌‌ریت ماهانه را به خود اختصاص داده است. چهار ایالت برتر این کشور در زمینه ماینینگ بیت کوین عبارتند از نیویورک، کنتاکی، جورجیا و تگزاس که همه آنها به دلیل طوفان‌های زمستانی دچار قطعی برق شده بودند.

با این حال، دنیس پورتر (Dennis Porter)، مدیر عامل گروه حمایت از استخراج بیت کوین ساتوشی اکشن فاند (Satoshi Action Fund) روز 25 دسامبر  (4 دی) به127 هزار و 400 دنبال کننده خود در توییتر گفت، در حالی که آب و هوای نامساعد، به ویژه در تگزاس، باعث شده است 30 درصد از هش‌ریت بیت کوین در ایالات متحده به صورت آفلاین دربیاید، شبکه همچنان “به کار خود ادامه می‌دهد.

«بیش از 30 درصد از هش ریت بیت کوین به دلیل آب و هوای نامساعد در تگزاس آفلاین شده است؛ با این حال شبکه جهانی بیت کوین به طور کامل به کار خود ادامه می‌دهد. حالا تصور کنید که آمازون یا گوگل سعی کنند فقط یکی از 3 مراکز داده خود را خاموش کنند. آنگاه چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؟»

انرژی ارزان و مقررات مطلوب در حوزه ماینینگ در ایالت تگزاس منجر شده است تا فرایند استخراج بیت کوین در ماه‌های اخیر در این منطقه رونق زیادی پیدا کند تاجایی‌که اکنون تگزاس میزبان برخی از بزرگترین شرکت‌های ماینینگ جهان می‌باشد. ازجمله این شرکت‌های بزرگ می‌توان به ریوت بلاکچین، آرگو، بیتدیر، کامپیوت نورث، جنسیس دیجیتال استس و کور سانتیفیک اشاره کرد که اخیراً 37.4 میلیون دلار وام ورشکستگی دریافت کرده‌اند تا سرپا بمانند.

با این حال، رویدادهای آب و هوایی اخیر به لیست سردردهای همیشگی شرکت‌های ماینینگ بیت کوین اضافه شده است. بر اساس تازه‌ترین داده‌های موجود، بازار نزولی رمزارزها، شرکت‌های استخراج بیت‌کوین را با بدهی ۴ میلیارد دلاری مواجه کرده است.

بسیاری از شرکت‌های برجسته ماینینگ مستقر در ایالات متحده در ماه‌های اخیر اعلام ورشکستگی کرده‌اند، این درحالی است که بسیاری از شرکت‌های دیگر به نسبت بدهی به سرمایه تقریباً غیرقابل عبوری نزدیک می‌شوند که نیاز به بازسازی فوری را برجسته می‌کند.

گفتنی است که رویدادهای آب و هوایی اخیر تاکنون بر قیمت بیت کوین (BTC) تأثیری نداشته و این رمزارز در حال حاضر با قیمت 16 هزار و 826 دلار معامله می‌شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×