» آرشیو اخبار » میزان کالاهای ترانزیتی به 7 میلیون تن رسید

میزان کالاهای ترانزیتی به 7 میلیون تن رسید

17 مهر 1401 6

در 6 ماهه سال جاری 7 میلیون و 28 هزار تن کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران عبور کرد.

به گزارش گذارنیوز، علیرضا مقدسی گفت: این میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 22 درصد افزایش داشته است.

دلایل رشد ترانزیت کشور

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: فعال تر شدن کریدورهای ترانزیتی از جمله شمال– جنوب، کریدور ترانزیتی ITI در 2 حوزه ریلی و جاده ای از مبداء پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبداء قزاقستان و استفاده ایران از ظرفیت های به وجود آمده و تسهیلات ارائه شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت از عمده ترین دلایل رشد ترانزیت کشور در سال گذشته و استمرار آن در سال جاری است.

میزان کالاهای ترانزیتی به 7 میلیون تن رسید

تبلیغات جام جهانی قطر

 

مقدسی با اشاره به اینکه اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) بین گمرکات ایران و دیگر کشورها سبب تسهیل در ترانزیت کالا از ایران و رشد آن می شود، افزود: در این زمینه، اولین محموله ترانزیتی در ماه گذشته تحت صحابت کارنه تیر الکترونیکی با استفاده از ظرفیت کریدور شمال -جنوب از مبداء گمرک شهید رجایی و از کشور هند وارد و از گمرک آستارا به روسیه ارسال شد.
به گفته وی تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می شود.

میزان کالاهای ترانزیتی به 7 میلیون تن رسید

وی گفت: بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران از مبداء گمرک شهید رجایی بوده است، به طوری که در 6 ماهه سال جاری 2 میلیون و 568 هزار تن کالا از مبداء این گمرک ترانزیت شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 35/67 درصد افزایش داشت.

مقدسی تشریح کرد: گمرکات باشماق با 636 هزار تن، بازرگان با 632 هزار تن، پرویزخان با 627 هزار تن، بیله سوار با 384 هزارتن، سرخس با 360 هزار تن، جلفا با 332 هزار تن، بندر لنگه با 245 هزار تن، لطف آباد با 204 هزار تن و آستارا با 189 هزار تن از دیگر گمرکاتی بودند، که در این مدت بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: در 6 ماهه سال جاری از مجموع کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران، 6 میلیون و 177 هزار تن از مبداء 10 گمرک فوق الذکر بوده است.

میزان کالاهای ترانزیتی به 7 میلیون تن رسید

منبع: برنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×