» آرشیو اخبار » موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد
موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد

موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد

1 آذر 1401 8

به گزارش گذارنیوز، یک خودروی نقلیه الکتریکی (EV) یا برقی به خودروی گفته می شود که با یک یا چند موتور الکتریکی دیگر کار می کند و نیروی موتور توسط باتری های قابل شارژ تامین می شود که به طور معمول این باتری ها در زیر و کف ماشین قرار می گیرند. خودروهای الکتریکی با خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز فرق دارند چراکه موتور بنزینی یا دیزلی ندارند در حالی که هیبریدی ها دارند.

نیروی محرکه خودرهای الکتریکی اعم از سواری ها، وانت ها و اتوبوس ها از طریق انرژی برق تأمین می شوند و این خودروها برای شارژ مجدد باتری ماشین الکتریکی، باید به یک شارژر دیواری نصب شده در منزل یا در جایگاه های شارژ عمومی شهری و بین شهری متصل شوند.

بر اساس گزارش ها، امروزه محبوبیت خودروهای الکتریکی در دنیا در حال افزایش است چراکه فاقد هرگونه آلودگی و انتشار مواد دودزا هستند و برخلاف خودروهای بنزینی یا دیزلی CO۲ یا ذرات آلاینده منتشر نمی کنند. گفته می شود انتشار این مواد گرم شدن کره زمین و آسیب رساندن به کیفیت هوا به ویژه در مناطق شهری را به دنبال دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

یک جوان مخترع کشورمان که ساکن شهرستان درود استان لرستان است، برای کاهش استفاده هرچه بیشتر از سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا اقدام به ساخت موتور الکترومغناطیسی با سرسیلندر مگنتی کرده است، اختراعی که به گفته وی با وجود چندین بار نامه نگاری با دستگاه های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری در دوره گذشته و حتی مراجعه به یکی از خودروسازان برای تجاری سازی همچنان خاک می خورد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه دهم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، از خودروسازان داخلی انتقاد کردند و با بیان اینکه با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، فرمودند: مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.

ایشان سپس لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد

انتقاد دوباره رهبر انقلاب از خودروسازان؛ وضع شما تعریفی ندارد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز در دیدار با کارگران گفتند: بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود. البته خودروسازها از این حرف سوءاستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.

سهراب بادفر مخترعی که موتور الکتریکی برای استفاده در خودروها ساخته است، با بیان اینکه، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی، گرایش ذوب فلزات است، در پاسخ به این سوال که چطور ایده تبدیل موتورهای احتراق داخلی به الکترومغناطیسی به ذهنش خطور کرده است، گفت: این ایده برای نخستین بار در زمان دانشجویی به ذهنم خطور کرد، در دوره کاردانی روزی برای رفتن به دانشگاه سوار تاکسی شدم که به دلیل آلودگی زیاد انگشت‌نما مردم شده بود و در همین حین به ذهنم رسید چقدر خوب است موتوری بسازم که پیستون‌های آن بدون سوخت حرکت کند.

وی اظهار داشت: برای رفع آلودگی هوا پیستون موتور خودروها باید بتوانند بدون سوخت بنزین یا گازئیل و حتی گاز حرکت کنند؛ بر همین اساس و با توجه به قوانین نیوتن و تسلا ساخت یک موتور را آغاز کردم به طوری که ابتدا با خرید بعضی قطعات و وسایل مورد نیاز یک نمونه ماکت طراحی کردم و با حمایت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد واحد شهرستان درود و تصویب بودجه، نمونه واقعی تک سیلندر موتور برقی را ساختم.

موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد

این جوان مخترع لرستانی که در سال ۱۳۹۵ عنوان «پژوهشگر برتر» دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کرده و در حال حاضر دارای دو اختراع ثبت شده و چندین اختراع ثبت نشده است، مهمترین اختراع خود را موتور الکترومغناطیسی با سرسیلندر مگنتی ذکر کرد و گفت: در این اختراع تنها از هشت عدد آهنربای الکتریکی استفاده شده است.

وی در خصوص این اختراع خود توضیح داد: تنها با تعویض و نصب ۱۲ عدد آهنربا که چهار عدد روی سرسیلندر، چهار عدد در اطراف بوش سیلندر و چهار عدد آهنربای نئودیمیوم روی کف پیستون ها قرار می گیرد، اتصال آنها با ۴ تا ۶ عدد باطری خودرو برقرار می شود که این باتری ها در واقع به جای باک و سیستم سوخت رسانی قرار می گیرند و برق آنها نیز از طریق دینام موتور که انواع جدید آن نیز از قدرت بسیار بالای برق رسانی برخوردار است، تامین می شود.

بادفر در توضیح بیشتری اظهار کرد: در واقع می توانیم با ثابت ماندن خطوط تولید خودروسازی و تنها با نصب ۱۲ عدد آهنربا بر سه قطعه سر سیلندر، بوش سیلندر و کف پیستون ها و تغذیه از آلترناتور «دینام» موتور و چهار عدد باطری ۱۲ ولت، هر باطری را پس از تخلیه در مدار شارژ قرار دهیم و به این ترتیب، باتری های بعدی در نوبت تغذیه آهنرباها قرار می گیرند.

وی افزود: در این اختراع در واقع آهنرباهای الکتریکی موجود در سرسیلندر با آهنرباهای صنعتی موجود در کف پیستون که از نوع نئودیمیوم بوده واکنش نشان داده و با تغییر قطب ها در آهنرباهای موجود در سر سیلندر و با نیروی دافعه و جاذبه توسط نانوذرات «فروفلوئید، ترکیبی از روغن موتور، جوهر پرینتر رنگی و نانوپودرهای آهن» که نیروی قوای مغناطیسی را تقویت می کند، پیستون های خودرو حرکت کرده و موتور خودرو روشن می شود.

این فارغ التحصیل رشته مهندسی برق کنترل گفت: به این صورت موتور احتراق داخلی خودروها به موتور الکترومغناطیسی تبدیل می شود و هیچ گونه آلایندگی صوتی، ارتعاشی، گرمایی و شیمیایی «CO,HC,NOX,SO۲» نخواهد داشت.

وی افزود: اختراع خود را با عنوان موتور الکترومغناطیسی با روش نانوذرات فروفلوئید و با تکنیک سرسیلندر مغناطیسی به شماره ۷۸۹۵۰ در سازمان ثبت اختراعات کشور ثبت کرده ام اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌ خودروسازان این پروژه تنها در مرحله ساخت اولیه باقی مانده است و نتوانسته ایم آن را به تولید انبوه و تجاری‌سازی برسانیم.

بادفر با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور در حال حاضر آلودگی محیط زیست است که منشاء اصلی آن نیز سوخت های فسیلی است، به مراجعه خود در زمان دولت قبل به «شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو» اشاره کرد و گفت: متاسفانه پس از توضیحات ارائه شده استقبالی از این طرح نکردند و بهانه آوردند که چنین طرحی اجراشدنی نیست.

موتور الکتریکی وطنی در اوج آلودگی هوا همچنان خاک می‌خورد

وی افزود: در خصوص اختراع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوره قبل و بنیاد ملی نخبگان نیز نامه نگاری داشته است اما متاسفانه این نامه نگاری ها تاکنون بدون نتیجه مانده است.

این جوان مخترع لرستانی گفت: با این اختراع، سوخت خودروهای هیبریدی از بنزین به برق سوق پیدا می کند؛ در واقع در بحث مهندسی خودرو، قدرت و توان موتورهای الکتریکی بسیار بالا است و قدرت موتور بنزینی و دیزلی هیچگاه به پای آن نمی رسد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های تولید خودروی الکتریکی در کشور فقط با یکسری تغییرات در خطوط موجود خودروسازی ها میسر می شود، افزود: درحالی که نصب و راه اندازی یک پمپ بنزین بسیار هزینه‌بر بوده و در مراحل بعدی نیز نیازمند شارژ هفتگی بنزین است، به سادگی می توان برای تامین انرژی برق خودروهای الکتریکی در جاده های بین راهی با انشعاب گیری از دکل های موجود برق و ایجاد جایگاه مورد نظر، برق خودروها را از طریق باتری تامین کرد.

لاستیک خودرو با آج متغیر

بادفر همچنین اختراع بعدی خود را «لاستیک خودرو با آج متغیر» متناسب با وضعیت و تغییرات جاده و آب و هوا عنوان کرد و افزود: هدف از این اختراع سهولت در عبور از جاده های یخی، برفی و جاده های دارای گل و لای است.

وی توضیح داد: این اختراع نیز از قابلیت تغییر چهار حالت آج برای عبور از اینگونه جاده ها برخوردار است؛ این چرخ به گونه ای ساخته شده است که ۱۶ عدد جک هیدرولیک/پنوماتیک ۲۴ ولت به آن اضافه شده است و برای تعویض آج روی لاسیتک خودرو کافی است تنها کلید مورد نظر را فعال کنیم.

این فارغ التحصیل رشته مهندسی برق کنترل افزود: با فشردن کلید حجم و شعاع چرخ خودرو، آج توسط الکتروموتور در کسری از ثانیه تعویض می شود و به محض تایید آج از سوی سنسور، آج مورد نظر توسط نیروی هیدرولیک و فشار باد روی سطح جاده فعال می شود.

بادفر که درحال انجام مراحل اخذ عنوان دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است، از دولت درخواست کرد ضمن حمایت مالی و معنوی از مخترعان و نخبگان کشور، آنان را در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و رسیدن به خودکفایی همراهی و حمایت کنند. به گفته وی این لاستیک با قیمت نمونه معمولی فعلی که در بازار عرضه می شود، برابری می کند.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×