» آرشیو اخبار » بیش از 5 هزار معدن دولتی از طریق مزایده به مردم واگذار می‌شود
معدن

بیش از 5 هزار معدن دولتی از طریق مزایده به مردم واگذار می‌شود

16 مهر 1401 9

به گزارش گذارنیوز؛ «سیدرضا فاطمی امین» درباره تأخیر و تعلل گواهی اکتشاف و پهنه‌ها و محدوده‌های اکتشافی گفت: این تأخیر و تعلل نیست، به خاطر این که ما در مرحله نخست تمرکز کردیم به این که چرا تاکنون واگذاری معادن موفق نبوده اند.

وی گفت: بارها در موارد متعددی با این موضوع مواجه شدیم که برخی از معادن واگذار شده اند و کسانی هم در مزایده برنده شده، اما معادن فعال نشده اند.

فاطمی امین افزود: اولین کاری که انجام دادیم، یک آسیب شناسی صورت گرفت که در دوره جدید این را رعایت کردیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی گفت: یکی از نکات این است که کسانی که معدنی را به عنوان فعالان بهره برداری دریافت می‌کنند و می‌خواهند کار استخراج را انجام بدهند، باید صلاحیت فنی داشته باشند.

وزیر صمت افزود: قبل از این فقط صلاحیت مالی مطرح بود، فردی که یک مبلغی را سپرده گذاری می‌کرد و یا یک توانمندی مالی داشت، قیمتی می‌داد و معدن را دریافت می‌کرد، اما خودش فرآوری نمی‌کرد و می‌خواست به سمت شبه دلالی برود؛ که این باعث می‌شد که معدن فعال نشود.

فاطمی امین گفت: در مرحله اول این را آسیب شناسی کردیم و به طور مشخص تمام مقررات در حوزه معدن که بیش از ۳۲۰ مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بود و یک پراکندگی ایجاد می‌کرد و این اجازه را می‌داد که در یک مورد متناقض تصمیم گیری شود، این‌ها را یکپارچه و در یک دستورالعمل منتشر کردیم.

وی افزود: در این دستورالعمل چند ویژگی وجود دارد که مسائل قبلی را حل می‌کند، از جمله این که ما در دوره جدید به صلاحیت فنی هم توجه می‌کنیم، اگر کسانی فرآوری انجام می‌دهند و خودشان مصرف کننده مواد معدنی هستند و به نوعی این اطمینان را برای ما ایجاد می‌کنند که وقتی معدن واگذار شد، بلافاصله به سمت تولید و فرآوری بروند، این‌ها اولویت پیدا می‌کنند.

وزیر صمت گفت: کار دیگری که انجام شد، بحث بسته‌های سرمایه گذاری هستند. خیلی وقت‌ها یک معدن آنقدر کوچک است که کسی در مزایده شرکت نمی‌کند و یا اگر شرکت کند و بعد وارد کار شود، می‌بینیم که آن مقیاس اقتصادی را ندارد و معدن باز هم غیرفعال می‌ماند.

وی ادامه داد: ما بعضی از معادن را با هم ترکیب کردیم، مثلاً چند گواهی اکتشاف، چند پروانه اکتشاف، چند پروانه بهره برداری را با هم در یک بسته قرار دادیم و یکجا مزایده برگزار شد، که این بسته باعث می‌شود کسی که برنده شود، ترکیبی از یک سبدی از سرمایه گذاری را داشته باشد و کار را اقتصادی کند.

فاطمی امین درباره انجام این مزایده در پایان دولت قبلی و توقف آن از سوی دادستان و تاخیر یکساله وزارت صمت در اجرای این مزایده گفت: من تاکید دارم که تأخیر و تعللی در کار نیست، آن موقع این واگذاری‌ها با یک سرعت عملی که شاید غیرمنطقی بود، مطرح شد، اما قطعاً اگر کار را دقیق و حرفه‌ای انجام ندهیم وقتی جلوتر برویم کارهایی صورت می‌گیرد که باید واگذار کنیم و باعث می‌شود که دوباره به خانه اول برگردیم.

وی افزود: در خیلی از موارد مخصوصاً در واگذاری که در اصل ۴۴ شده، واگذاری صورت گرفته، اما چون دقیق و درست نبوده، دوباره با مشکلات بیشتری به دولت برگشته است. یک واحد تولیدی سرپا بوده مثلاً ۴۰۰ کارگر داشته، واگذار شده و کلی بدهی ایجاد کرده و مشکلات فروش و تولید ایجاد شده و دوباره به دولت برگشت داده شده است، اکنون باید دولت دوباره هزینه کند تا آن را سرپا کند.

وزیر صمت گفت: بنابراین در این مدت کاری که انجام دادیم، معادن دیگری که قابلیت داشتند را شناسایی کردیم، البته مزایده‌ها تعطیل نبود، در این مدت هر سه ماه یک بار مزایده‌ها برگزار می‌شد، اما این که این‌ها بسته سرمایه گذاری شوند و قوانین و مقررات را و به ویژه دستورالعمل را اصلاح کنیم و بعد واگذاری به طور درست و اصولی انجام شود، زمانبر بود، اما این گونه نیست که تعلل صورت گرفته باشد.

فاطمی امین افزود: نکته مهم این است که در عمده ذخایر و معادن، که معادن بزرگ هستند، تقریباً هیچ معدن بزرگی غیرفعال نیست، تمامی این ۵ هزار مزایده که برگزار می‌شود معادن کوچک و متوسط هستند که شاید سهم زیادی در تولید ندارند، اما سهم قابل توجهی در اشتغال دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×