» آرشیو اخبار » معاملات شستشو و آلودگی 60 درصد از کل حجم معاملات NFT در سال 2022
معاملات شستشو

معاملات شستشو و آلودگی 60 درصد از کل حجم معاملات NFT در سال 2022

3 دی 1401 3

شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچین دان (Dune) مدعی شده است که نزدیک به 60 درصد از کل حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی (NFT) در سال جاری متعلق به معاملات شستشو بوده است‌.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچین دان (Dune) در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده است که نزدیک به 60 درصد از کل حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی (NFT) در سال جاری، متعلق به معاملات شستشو بوده است.

تجارت شستشو یا واش تریدینگ (Wash trading) نوعی دستکاری بازار است که از طریق آن، یک معامله‌گر برای تظاهر به افزایش حجم معاملات و فعالیت در بازار، نوعی اوراق بهادار خاص را خرید و فروش می‌کند. در بازار رمزارزها، این فعالیت‌ها شامل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال اعم از توکن‌های قابل تعویض یا غیرقابل تعویض، در پلتفرم‌های معاملاتی است که قصد دارند حجم تراکنش‌های خود را افزایش دهند. هدف نهایی از این کار، گمراه کردن سایر معامله‌گران در مورد سطح تقاضا برای آن دارایی خاص می‌باشد.

معاملات شستشو

تبلیغات جام جهانی قطر

یک نمونه از تجارت شستشو در زمینه توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان توکن‌های غیرمثلی (NFT) می‌تواند شامل معامله‌گری باشد که یک NFT خاص را در اختیار دارد و می‌خواهد این تصور را در میان سایر فعالان بازار ایجاد کند که آن دارایی از نرخ تقاضای بالایی برخوردار است. این معامله‌گر احتمالاً چندین حساب کاربری در یک بازار NFT راه‌اندازی کرده و از آن‌ها برای خرید و فروش NFT مورد نظر به صورت رفت و برگشتی استفاده می‌کند و از این طریق حجم معاملات بالایی را به صورت ظاهری برای آن ایجاد کرده و قیمت آن دارایی را بالا می‌برد.

اکثر پلتفرم‌های NFT درگیر معاملات شستشو هستند

به گفته پلتفرم دان (Dune)، معاملات شستشو در صنعت رمزارزها در سال 2019 بیشتر مورد توجه قرار گرفت، اما در سال 2022 به فضای NFTها کشانده شد. این شرکت تحلیل داده خاطرنشان کرده است که تجارت شستشوی NFTها از طریق جذب معامله‌گران با وعده پاداش‌های رمزارزی به دلیل رقابت‌پذیری بالای موجود در این فضا و راه‌اندازی مکرر پلتفرم‌های جدید، تقویت می‌شود.

متداول‌ترین روش‌های معاملاتی شستشو در بازار توکن‌های غیرمثلی، شامل تجارت NFT‌های سرمایه‌گذاران بین دو یا چند کیف پول است که تحت کنترل کامل آنها قرار دارد. هدف آنها جمع‌آوری پاداش‌های رمزارزی است که ارزش آنها از کارمزد پرداخت شده بیشتر باشد.

در ماه فوریه (بهمن 1400)، شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین چین‌آنالیز (Chainalysis ) گزارش داد که حدود 110 آدرس با تجارت شستشو، به سودی بالغ بر 8.9 میلیون دلار رسیده است. نکته قابل توجه اینجاست که تعداد قابل توجهی از این کیف پول‌ها به دلیل کارمزد تراکنش‌ها ضرر کرده‌اند. هرچند، تعداد آدرس‌های سودآور از زیان آدرس‌های زیان آور بیشتر بوده است.

30 میلیارد دلار از حجم معاملات NFTها در بلاکچین در اتریوم، به معاملات شستشو مربوط است

باید توجه داشت که نسبت تجارت شستشو در بازارهای NFT متفاوت است، اما برخی از پلتفرم‌ها بیشتر به اینگونه فعالیت‌ها مشغول هستند. بر اساس این گزارش، به ترتیب، 98 و 87 درصد از کل حجم معاملات ثبت شده در پلتفرم‌هایی مانند LooksRare و X2Y2 به تجارت شستشو وابسته هستند. هرچند، تنها 25 درصد و 22 درصد از کل معاملات آنها از نوع معاملات شستشو می‌باشد.

علاوه بر این، دو بستر اِلمنت (Element) و سودوسوآپ (Sudoswap)، پلتفرم‌های اصلی تجارت شستشو به شمار می‌آیند که حجم مربوط به این نوع معاملات در آنها به ترتیب به 66 درصد و 11 درصد از فعالیت کلی می‌رسد. از سوی دیگر، به ترتیب 18.5 درصد و 14.5 درصد از کل معاملات در این دو پلتفرم از نوع معاملات شستشو هستند.

براساس گزارش پلتفرم دان، تقریباً 45 درصد از کل حجم معاملات NFT انجام شده در بستر اتریوم مربوط به معاملات شستشو بوده و 30 میلیارد دلار از این حجم را تشکیل می‌دهد. بازار بزرگ اُپن‌سی (OpenSea) تنها 2.4 درصد از حجم معاملات شستشو و کمتر از 1 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، در ماه ژوئن (خرداد)، ویجِی پراوین (Vijay Pravin)، مدیر عامل و موسس شرکت تحلیل داده‌های NFT بیتس کرانچ (bitsCrunch) در اظهار نظری جنجالی اعلام کرد که بیش از 33 درصد از حجم معاملات NFT جعلی بوده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.
مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×