» ارز دیجیتال » مصوبه جدید ماینینگ؛ چراغ سبزی برای تسهیل فعالیت ها
ایران و رمزارز

مصوبه جدید ماینینگ؛ چراغ سبزی برای تسهیل فعالیت ها

23 آبان 1401 6

مشکلات موجود در زمینه رمزارز باعث شد تا دولتمردان برای حل و فصل مشکلات این صنعت اقدام کنند. در نتیجه هیات وزیران آیین نامه استخراج رمزارز را تصویب کردند.

به گزارش گذارنیوز، در دنیای امروز استفاده از فناوری های جدید و نوپا به عاملی تعیین کنده در توسعه و همچنین تبدیل شدن کشورها به یک اقتصاد پیشرو تبدیل شده است. رمزارز یکی از این فناوری های جدید است که در عصر حاضر به شدت مورد اقبال عمومی قرار گرفته و موفقیت چشمگیری چه از نظر پذیرش اجتماعی و چه جایگاه اقتصادی دارد. این امر زمینه را برای رقابت کشورهای پیشرو در فناوری فراهم کرد تا هر کدام برای کسب جایگاه بالاتری در صنعت کریپتو تلاش کنند.

استفاده از رمزارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران امری مهم و ضروری به نظر می رسد. البته انجام این دست فعالیت های اقتصادی در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات در زمینه اهمیت بالای استفاده از صنعت رمزارز در ایران با بیان اینکه کریپتو یکی از ابزارهای مهم در حوزه واردات است تاکید کرد که استفاده از این قابلیت کریپتو به زودی در بخش صادرات نیز فراهم خواهد شد.

نکته حائز اهمیت درباره استفاده از رمزارز، استخراج قانونی و با مجوز آن است که این امر می‌تواند نقش موثری در تسهیل تجارت خارجی داشته باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

با وجود اهمیت بهره‌ گیری از ظرفیت های صنعت رمزارز اما این صنعت نیز همچون بسیاری از دیگر بخش های اقتصادی با چالش ها و انتقاداتی همراه است.

به عنوان مثال، چندی پیش «ولی‌الله ناصری» مدیرعامل شرکت توزیع برق ایلام مسئله استخراج رمزارزها در سال های اخیر را یکی از معضلاتی دانست که باعث بالا رفتن مصرف برق شده است و با بیان اینکه برخی به صورت غیر مجاز اقدام به استخراج رمزارز می کنند تاکید کرده بود که با متخلفان برخورد خواهد شد.

گریپتو

همچنین، وزارت نفت نیز در اواخر شهریور مصوبه جدیدی منتشر کرده که طبق آن، تعرفه گاز ماینرهای کشور حدود دو برابر شد. این عمل از سوی فعالان صنعت استخراج رمزارزها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به نظر آنها این تصمیم خلاف قانون است.

همانطور که می دانید یکی از عمده ترین دلایلی که موجب استخراج زیرزمینی یا غیر مجاز کریپتو در ایران می شود، نبود قانونی جامع، شفاف و تهسیل گر در این زمینه است.

از این رو، مشکلات موجود در زمینه کریپتو باعث شد تا دولتمردان و قانونگذاران کشور با جدیت بیشتری برای حل و فصل مشکلات این صنعت اقدام کنند. نتیجه این تلاش ها این شد که هیات وزیران در جلسه ای که در تاریخ 6 شهریور سال جاری به پیشنهاد معاونت اقتصادی رئیس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، آیین نامه استخراج رمزارز را تصویب کند.

طبق این آیین نامه، هرگونه فعالیت مربوط به استخراج رمزارز اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفاً با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است و با واردکنندگان متخلف حسب مورد و مطابق قانون امور گمرکی  برخورد خواهد شد.

علاوه بر این، وزارت صمت موظف است اطلاعات دریافت کنندگان مجوز را در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دهد.

طبق مصوبه مذکور وزارت صمت می تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز را به سازمان های همان مناطق واگذار کند.

درباره محدودیت مسافت استقرار مراکز استخراج ارز دیجیتال نیز باید گفت که طبق این مصوبه استقرار مراکز استخراج رمزارز که برق استفاده می کنند، شامل محدودیت (۱۲۰) کیلومتری شهر تهران، (۵۰) كیلومتری شهر اصفهان و (۳۰) کیلومتری مراکز در سایر استان ها نمی شوند.

همچنین، صدورهرگونه مجوز استخراج رمزدارایی باید برای استخراج کنندگانی که متقاضی استفاده از برق هستند، پس از هماهنگی با وزارت نیرو و برای متقاضیانی که برای استخراج نیازمند تامین گاز یا سوخت فسیلی هستند، پس از هماهنگی با وزارت نفت صورت گیرد.

استخراج رمزارز

طبق ششمین مصوبه استخراج رمزدارایی ها در ایران، هر گونه واگذاری به غیر یا تغییر در تعداد و نوع تجهیزات استخراج رمزارز برای دارندگان مجوز باید به صورت دوره های سه ماهه در سامانه وزارت صمت ثبت و به دنبال آن مجوز مربوط نیز اصلاح شود.

بر اساس قوانین یاد شده وظیفه تدوین و ابلاغ برچسب انرژی، استانداردهای کیفیت توان الکتریکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات استخراج رمزدارایی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است و مقرر شده که این سازمان برای تعیین استاندارها با وزارتخانه های نیرو، نفت، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری های لازم را صورت دهد. بنابراین استفاده از دستگاه های غیر استاندارد استخراج رمزدارایی با تشخیص سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است و در صورت تخلف مطابق با قوانین مربوط اقدام می شود.

بنابر اصول اعلام شده، مراکز استخراج رمزدارایی در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را براساس ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مزایای مقرر در قوانین و مقررات مالیاتی خواهند شد.

در نهایت می توان نتیجه گرفت که تصویب قوانین و مقررات استخراج رمزارز گامی مهم در قانونگذاری حوزه رمزارزها و استفاده از ظرفیت های این صنعت است. بنابراین، مصوبه مذکور را می توان چراغ سبزی برای تسهیل هرچه بیشتر قوانین کریپتو دانست.

نویسنده: سیده مریم سیدان

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×