» ارز دیجیتال » مسدود سازی 420 میلیون دلار FTT توسط بایننس و هیوبی
FTT

مسدود سازی 420 میلیون دلار FTT توسط بایننس و هیوبی

22 آبان 1401 5

صرافی‌ های بایننس و هیوبی پس از اینکه حدود 400 میلیون دلار از سپرده‌های توکن FTT امروز صبح به صورت غیر قانونی آزاد شد، این دارایی ها را مسدود کردند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، صرافی‌ های بایننس و هیوبی پس از اینکه حدود 400 میلیون دلار از سپرده‌های توکن FTT امروز صبح به صورت غیر قانونی آزاد شد، این دارایی ها را مسدود کردند.

در توضیح این مسئله باید گفت که توکن‌ های FTT از یک برنامه بازگشایی پیروی می کنند که طبق آن در قالب یک مجموعه بزرگ از توکن‌ ها به صورت دوره‌ ای آزاد می‌ شوند. این روند باعث شد که صبح امروز، رمزارزهای یاد شده به صورت کاملا برنامه ریزی نشده و بدون هیچ گونه اخطاری از طرف صرافی FTX آزاد شوند.

FTX صرافی

تبلیغات جام جهانی قطر

داده های بلاک چین نشان می دهد که در زمان یاد شده، بیش از 192 میلیون توکن FTT از آدرس پخش کننده اصلی آزاد شد.

«چانگ پنگ ژائو» بنیانگذار بایننس در توضیح این مسئله در توییتر نوشت: «بایننس سپرده گذاری FTT را متوقف کرده است تا از احتمال وجود منابع مشکوک در بازار جلوگیری کند. بنابراین باید سایر صرافی ها را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.»

صرافی هیوبی نیز که توسط «جاستین سان» خالق رمزارز ترون حمایت می‌شود نیز کمی بعد، از این تصمیم پیروی کرد. جاستین سان در این راستا در توییتی نوشت: «(ما) از نزدیک وضعیت را رصد خواهیم کرد».

آزادسازی توکن های FTT در حالی اتفاق می افتد که چندی پیش صرافی متبوع این رمزارز دچار ورشکستگی شد و شمار زیادی از سرمایه گذاران را با ضرر و زیان شدیدی مواجه کرد. رخدادی که به دنبال انتشار اطلاعاتی مبنی بر اقدامات غیر قانونی شرکت FTX  به وقوع پیوست. همانطور که می دانید در این اسناد فاش شد که سم بنکمن-فرید مدیرعامل این صرافی، با همکاری شرکت تجاری وابسته خود «آلامدا ریسرچ» وجوه مشتریان را به ‌طور غیرقانونی اختلاس کرده یا مورد سوء استفاده مالی قرار داده است.

هیوبی

صرافی FTX روز جمعه برای رسیدگی به پرونده ورشکستگی ثبت نام کرد و خطرات سرایت تبعات این رخداد اکنون در بازار گسترده ارزهای دیجیتال نفوذ کرده است.

این تاثیر تا حدی بود که صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum DEX) به دنبال هک صرافی FTX انقلابی را به وجود آورد. سم بنکمن فرید زمانی پروژه راه اندازی صرافی غیرمتمرکز سروم مبتنی بر پلتفرم سولانا را مطرح کرد که جامعه کریپتو به پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بلاکچین سولانا کاملاً ناامید بودند. اما با این وجود چشمه اعتماد به پلتفرم ایجاد شده توسط رئیس FTX، که زمانی قدرتمند بود، ناگهان خشک شد.

روز شنبه، پروتکل‌های دیفای در سراسر اکوسیستم سولانا از ترس اینکه نمی ‌دانستند چه کسی کنترل را در دست دارد، از سروم جدا شدند؛ این اقدام به دنبال تشدید نگرانی‌ های ناشی از هک اواخر روز جمعه در FTX ایجاد شد. توسعه دهندگانی که زمانی با سروم مرتبط بودند، پس از این واقعه سکوت اختیار کردند. این در حالی است که وابستگی پروتکل یاد شده به بنکمن فرید و شرکت‌های ورشکسته‌ اش یعنی آلامدا و FTX بسیار زیاد بود.

افراد آگاه به این موضوع نیز تاکید کردند که قدرت واقعی در صرافی غیر متمرکز سروم در اختیار گروه FTX  است که همچنان کلیدهای مرجع به‌روز رسانی برنامه را در دست دارد.

بایننس

با آگاهی بر امکان تاثیر فعالیت های صرافی ورشکسته FTX، روی دیگر بخش های مرتبط، توسعه دهندگان دیفای اکنون تلاش دارند که هرچه سریع تر نسخه جدیدی از سروم را راه اندازی کنند که بتوانند بدون نگرانی از تداخل یا تاثیر رخدادهای مربوط به  FTX فعالیت خود را در آن ادامه دهند. در همین راستا، جامعه سولانا در توییتر، تلگرام و وب سرویس گیت هاب (Github) در حال یافتن راهی برای نجات یکی از پلتفرم‌های کلیدی بلاک چین خود برای تجارت ارزهای دیجیتال بدون صرافی متمرکز هستند.

 

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منابع:  coindesk و coindesk

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×