» ارز دیجیتال » مد و متاورس
متاورس و صنعت مد

مد و متاورس

30 شهریور 1401 4

با گسترش کاربرد‌های متاورس و رمزارز های فعال در این حوزه، پلتفرم‌های حاضر در صنعت مُد و فشن نیز به فعالیت در این حوزه و ایجاد فضا‌های متاورسی برای کاربران خود روی آورده اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با گسترش کاربرد‌های متاورس و رمزارز های فعال در این حوزه، اخیرا مجله‌ی وُگ سنگاپور (Vouge Singapore، نسخه ای از مجله Vogue که مخصوص سنگاپور چاپ می‌شود) و سایر پلتفرم‌های حاضر در صنعت مد و فشن نیز به فعالیت در این حوزه و ایجاد فضا‌های متاورسی برای کاربران خود روی آورده اند. اما باید دید آیا ترکیب این دو حوزه با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر؟

شرکت مشاوره و تحقیقات فناوری تکناویو (Technavio) اخیرا در گزارشی به پیش بینی سهم حوزه متاورس از کل بازار پرداخته است. در این گزارش پیش بینی شده است که تا سال 2026، سهم متاورس از بازار، ارزشی بالغ بر 50/37 میلیارد دلار خواهد داشت. با این اوصاف گرایش فعالان صنعت مد تریلیون دلاری، به عرصه متاورس چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

درحالی که اکثر برندهای لوکس از توکن‌های غیر مثلی یا NFT ها برای معرفی محصولات فیزیکی خود استفاده می‌کنند، اما بسیاری از پروژه‌ها توجه مخاطبین و طرفداران خود را به متاورس جلب می‌کنند. بعنوان مثال در تاریخ 5 سپتامبر (14 شهریور) اولین جامعه مد را در وب 3  راه اندازی نمود. این پلتفرم با نام «دنیای جدید Vogue سنگاپور» شناخته می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

در حالی که Vogue سنگاپور پیش از این با انتشار جلد نسخه سپتامبر 2021 (شهریور 1400) خود بصورت توکن، علاقه خود را به NFT ها نشان داده بود، مدیر عامل این شرکت خانم ناتاشا داموداران (Natasha Damodaran) در گفتگو با کوین تلگراف اظهار نمود که این نشریه با ایجاد یک تجربه مجازی که در برگیرنده‌ی مفهوم «دنیای جدید مد» است، گامی فراتر برداشته است. داموداران در ادامه توضیح داد که این پلتفرم به جامعه خود این امکان را می‌دهد تا با انواع مختلف محتوا و تصاویر تعامل داشته باشند. وی افزود:

«دنیای مد جدیدِ» این نشریه، به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربه حضور در قلمرویی سوررئال و فراتر از واقعیت را داشته باشند. کاربران با حضور در این محیط، در ابتدا با ویدئویی از لینا ژانگ (Lina Zhang، عکس جلد مجله در ماه جاری به وی اختصاص داده شده بود) مورد استقبال قرار می‌گیرند.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به عکاسی چهره مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد که توسط هنرمندی به نام تری گِیتس (Terry Gates) انجام می‌شود. همینطور پوشیدن لباس‌های دیجیتال که توسط ییمِنگ یو (Yimeng Yu) طراح اهل پکن و مختص Vogue سنگاپور طراحی می‌شود.

به گفته‌ی داموداران، اجرا و ساخت محیط متاورس Vogue توسط یک شرکت متخصص در زمینه فضاهای 3 بعدی به نام اِسپِیشِل (Spatial.io) انجام شده است. طراحی محیط مجازی آن نیز برعهده یک شرکت فعال در زمینه NFT به نام پُلی کانت (Polycount.io) بوده است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند بطور مستقیم با [تصویر] جلد نسخه سپتامبر (شهریور) تعامل داشته و ارتباط برقرار نموده و در عین حال به مطالعه اطلاعات مرتبط با تصاویر بپردازند.

متاورس و صنعت مد
تصویری از محیط متاورس نشریه Vogue سنگاپور

 

در واقع داموداران معتقد است که برند‌ها با استفاده از متاورس، ضمن بروز خلاقیت و مهارت خود، از فرصت گسترش دسترسی خود به سایر بخش‌های بازار برخوردار خواهد بود.

بنا بر اعلام جیانا والنتینا (Gianna Valintina) مدیر بازاریابی شرکت Spatial، دسترسی به فضای متاورس Vogue سنگاپور از طریق تلفن همراه، رایانه و دستگاه‌های واقعیت مجازی (VR) امکان‌پذیر است. وی در ادامه از امکان انتخاب و سفارشی سازی یک آواتار و سپس انتخاب دو لباس منحصر به فرد از محصولات Vogue که توسط Yimeng Yu طراحی شده‌اند، برای آن آواتار خبر داد.

به گفته او، دنیای جدید Vogue علاوه بر ایجاد روشی جذاب برای کاربران جهت بررسی و مشاهده محتوا، برای برند‌ها و جوامع نیز امکان ایجاد تجربیات بهتر را فراهم می‌نماید.

متاورس و صنعت مد

آیا جوامع مد میخواهند در متاورس حضور داشته باشند؟

گرچه گام بعدی برخی پروژه‌های خاص، تشویق جوامع متمرکز بر صنعت مد خواهد بود، اما هنوز مشخص نیست که کاربران چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت. به عنوان مثال، در حالی که دنیای جدید Vogue سنگاپور اقدامی بسیار نوآورانه است، اما ممکن است این مفهوم در میان ناشران فراگیر نشده و از شهرتی طنین انداز برخوردار نشود.

در این رابطه، برایان ترونزو (Brian Trunzo) مسئول متاورس شرکت پالیگان استودیو (Polygon Studios) در گفتگو با کوین تلگراف اذعان نموده است که با وحود اینکه برندهای فعال در متاورس به دنبال ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مصرف کنندگان خود هستند، اما نشریات رسانه‌ای همچنان در تلاش برای درک هرچه بهتر این موضوع هستند. آنها در تلاشند تا به درستی درک کنند که وب 3 چگونه می‌تواند به آنها کمک کند تا مصرف کنندگان را به طرفداران پر و پا قرص تبدیل کنند و این فرایند یادگیری و اجرا، هنوز به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

 

مترجم: حسن نصیری

منبع: CoinTelegraph

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×