» آرشیو اخبار » نفت خام کاهشی شد؛ افزایش نگرانی های کووید در چین
نفت خام

نفت خام کاهشی شد؛ افزایش نگرانی های کووید در چین

25 آبان 1401 5

بهای آتی نفت خام برنت تا ساعت 5:01 به وقت گرینویچ، با 60 سنت کاهش به 93.26 دلار در هر بشکه رسید. در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس با 69 سنت کاهش به 86.23 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بهای آتی نفت خام برنت تا ساعت 5:01 به وقت گرینویچ، با 60 سنت یا 0.6 درصد کاهش به 93.26 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 69 سنت یا 0.8 درصد کاهش با قیمت 86.23 دلار در هر بشکه معامله شد.

با ادامه روند صعودی موارد ابتلا به کووید 19 در چین و به دلیل افزایش دوباره نگرانی های چین در رابطه با کووید، روز چهارشنبه (16 نوامبر، 25 آبان) قیمت نفت خام کاهش یافت. با افزایش احتمال محدودیت کووید در چین، نگرانی جهانی در رابطه با کاهش تقاضای سوخت بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان افزایش یافت. تا حدی که بر نگرانی های تشدید تنش ژئوپلیتیکی و کاهش عرضه نفت غلبه کرد.

به گفته شرکت های نفتی مجارستان و اسلواکی، پس از توقف موقت عرضه نفت به بخش‌هایی از اروپای شرقی و مرکزی از طریق بخشی از خط لوله دروژبا، قیمت نفت روز سه‌شنبه بالاتر رفت. این اختلال همزمان با انفجاری در روستایی در شرق لهستان در نزدیکی مرز اوکراین رخ داد که منجر به کشته شدن دو نفر شد و احتمال گسترش بحران اوکراین را افزایش داد. به گفته استفان اینس (شریک مدیریت دارایی SPI)، پس از افزایش ناگهانی قیمت نفت، روند بازار کاهشی شد؛ که به نظر می آید این روند، نشان دهنده احتیاط قابل توجه بازار برای جلوگیری از تشدید تنش اتخاذ شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

اینس گفت، اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه موشک احتمالا از روسیه شلیک نشده است، به کاهش نگرانی های تشدید فوری کمک کرد.

نفت خام

در چین، افزایش موارد COVID-19 علیرغم امیدهایی که برای کاهش محدودیت‌های ویروس در این هفته ایجاد شده، بر احساسات تأثیر گذاشته است.

این امر چشم انداز رشد تقاضای نفت را کاهش داده است، به طوری که آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرده است که میزان تقاضای نفت خام سال 2023 که قبلا 2.1 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود، به 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

پیش از این، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2022 را برای پنجمین بار از آوریل به دلیل افزایش چالش های اقتصادی کاهش داد.

با بررسی ریسک‌های ژئوپلیتیکی بازارها، دلار نیز تقویت شد. دلار قوی‌تر، کالاهای دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و بر نفت و سایر دارایی‌های ریسکی تأثیر می‌گذارد.

آمارهای صنعت نشان می‌دهد که افت بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا تا حدودی از قیمت نفت حمایت می‌کند. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 11 نوامبر حدود 5.8 میلیون بشکه کاهش یافت.

در مقام مقایسه، هفت تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز تخمین زدند که ذخایر نفت خام حدود 400,000 بشکه کاهش یافته است. آمارهای رسمی ایالات متحده از اداره اطلاعات انرژی (EIA) در ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی (15:30 GMT) قرار است منتشر شود.

در ایالات متحده، قیمت‌های تولیدکنندگان در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار افزایش یافت، که نشان می‌دهد تورم در حال کاهش است. و این ممکن است باعث شود که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

پس از پیش‌بینی اوپک مبنی بر کاهش تقاضا، نفت خام WTI کاهش یافت

اوپک گزارش ماهانه بازار نفت خام خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد این سازمان پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت را 0.1 میلیون بشکه در روز اصلاح کرده است. اوپک خاطرنشان کرد که تقاضای نفت در سه ماهه سوم و چهارم سال 2022 به دلیل سیاست ضد کووید در چین، عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی مداوم و فعالیت های اقتصادی ضعیف تر، کاهش یافته است.
اوپک همچنین اعلام کرده است که پیش بینی وضعیت عرضه نفت خام به دلیل عدم اطمینان در مورد پتانسیل تولید شیل آمریکا و تحریم های احتمالی اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه آسان نیست. امروز، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) شتاب نزولی شدیدی گرفت و به زیر سطح 86 دلار رسید. به نظر می رسد بازار نگران این است که اوپک در نشست بعدی در ماه دسامبر سهمیه های خود را کاهش دهد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×