» آرشیو اخبار » قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس کالا 20 درصد افزایش یافت
شوینده

قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس کالا 20 درصد افزایش یافت

1 شهریور 1401 6

به گزارش گذارنیوز؛ علی نقیب فزایش قیمت مواد اولیه و ارز به خصوص نقدینگی را معضل صنایع بیان کرد و گفت: صنعت شوینده‌ها هم، پارسال و امسال از این مسئله مستثنا نبوده است.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت شوینده‌ها افزود: عرضه مواد اولیه از شرکت‌های وابسته به دولت با قیمت روزانه و قیمت گذاری دستوری محصولات و مقاومت شدید دولت بر قیمت‌ها باعث شده که خیلی از شرکت‌ها پارسال و امسال نتوانند سوددهی داشته باشند و همین موضوع باعث کاهش اشتغال زایی در این صنعت شده است.
نقیب با بیان اینکه قیمت تمام شده برای ادامه کار به صرفه نیست ادامه داد: خیلی از صنایع کوچک بهداشتی به علت نبود نقدینگی یا تعطیل شدند یا در آستانه تعطیلی هستند.
این فعال صنعت شوینده‌ها گفت: به عنوان نمونه مواد اولیه این صنعت همچون اسید سولفوریک، LAB (ماده‌ای واسطه در تولید مواد شوینده) که در بورس عرضه می‌شود، از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین مواد پلی اتیلن قابل استفاده در صنایع بسته بندی، به نرخ روز در بورس عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر قرار است قیمت گذاری انجام شود باید در زنجیره تولید رعایت شود، افزود: اگر تناسب قیمت گذاری در کل زنجیره رعایت نشود به این صنعت ضربه می‌زند.
آقای نقیب با بیان اینکه بحث اصلی ما در صنعت شوینده هم اکنون بحث نقدینگی و قیمت گذاری دستوری است، افزود: متاسفانه با وجود قول‌های مساعدی که به ما می‌دهند، یکی از معضلاتی که امسال به وجود آمده این است که متولیان، مسئولیت خود را گردن نمی‌گیرند یعنی در جلساتی که داریم می‌گویند قیمت‌ها با توجه به رشدی است که مواد اولیه داشته، اما وقتی قرار است عملیاتی شود عنوان می‌کنند که دستور از بالا آمده و فعلا باید متوقف شود و این ضربه می‌زند.
وی با انتقاد از کالای قاچاق در کشور گفت: جلوی کالای قاچاق هیچ وقت ریشه‌ای و اصولی و کارشناسی گرفته نشده است و با وجود توانایی تولید کالای مرغوب داخلی این معضل در دولت‌های قبلی هم بوده و ادامه دارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×