» آرشیو اخبار » قیمت مصرف‌کننده در ژاپن رکورد ۴۱ ساله را شکست
بازار ژاپن

قیمت مصرف‌کننده در ژاپن رکورد ۴۱ ساله را شکست

26 دی 1401 6

داده‌های امروز (دوشنبه) نشان داد که قیمت‌های عمده‌فروشی سالانه ژاپن در دسامبر با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافت و به نشانه‌های فزاینده اخیر فشار تورمی افزود که می‌تواند بانک مرکزی این کشور را مجبور کند به زودی نرخ‌های بهره را افزایش دهد.

به گزارش گذارنیوز، داده‌های بانک مرکزی ژاپن نشان داد که افزایش ۱۰.۲ درصدی سالانه در شاخص قیمت کالاهای شرکتی (CGPI) از میانگین پیش‌بینی بازار برای افزایش ۹.۵ درصدی فراتر رفت که به دنبال افزایش ۹.۷ درصدی در نوامبر بود.

یک مقام رسمی بانک ژاپن در توضیح این داده‌ها به خبرنگاران گفت در حالی که قیمت‌های جهانی کالاها کاهش یافته است، شرکت‌ها همچنان به افزایش هزینه‌های مواد اولیه برای کالاهایی مانند قطعات خودرو و تجهیزات الکتریکی ادامه می‌دهند. شاخص قیمت واردات مبتنی بر ین در دسامبر نسبت به سال قبل ۲۲.۸ درصد افزایش یافت که نسبت به سال قبل، از رشد ۲۸ درصدی در نوامبر کاهش یافته است و افزایش شدید اخیر ارز به کاهش هزینه واردات سوخت و مواد خام کمک کرد.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی نورین‌چوکین گفت: در حالی که فشار تورمی ناشی از واردات کاهش می‌یابد، شرکت‌ها همچنان در حال افزایش هزینه‌های ورودی هستند. او گفت: چنین فشار قیمتی به تدریج با اوج‌گیری تورم کالاها تضعیف می‌شود و احتمالاً اقتصادهای بزرگ در نیمه اول سال جاری رکود خواهند داشت. قیمت‌های عمده فروشی در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط ۹.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و این بسیار بالاتر از افزایش ۴.۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود داده‌هایی که روز جمعه منتشر می‌شوند نشان دهند که قیمت‌های مصرف‌کننده ژاپن در ماه دسامبر چهار درصد افزایش یافته است که دو برابر هدف دو درصدی بانک ژاپن و بالاترین قیمت در ۴۱ سال گذشته بوده که نشانه‌ای از افزایش هزینه‌های زندگی برای خانوارهاست.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×