» آرشیو اخبار » قمت نزولی نفت در پی کاهش تقاضای چین و رکود جهانی
قمت نزولی نفت در پی کاهش تقاضا چین و رکود جهانی

قمت نزولی نفت در پی کاهش تقاضای چین و رکود جهانی

18 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت و به پنج روز متوالی افزایش خود پایان داد، کاهش فعالیت اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان و نگرانی ها در مورد رکود و کاهش تقاضای جهانی باعث کاهش قیمت نفت شد.

بهای معاملات نفت برنت  تا 1.1 درصد کاهش یافت و آخر امروز با 86 سنت یا 0.9 درصد کاهش به 97.06 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر تا 1.1 درصد کاهش یافت و با 70 سنت کاهش به 91.94 دلار در هر بشکه رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

آمارهای روز شنبه نشان داد که فعالیت خدمات در چین در ماه سپتامبر برای اولین بار در چهار ماه گذشته کاهش یافته است، زیرا محدودیت‌های COVID-19 بر تقاضا و همینطور اعتماد سرمایه گذاران تاثیر گذاشته و به آن ضربه زده است.

کاهش رشد اقتصاد چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان پس از ایالات متحده، به نگرانی‌هادر مورد احتمال رکود جهانی ناشی از افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف برای مبارزه با نرخ‌های تورم بالا می‌افزاید.

استفان اینس، مدیر عامل SPI Asset Management در یادداشتی گفت: نفت از سه جهت یکی ضعف اقتصادی چین، دوم تشدید سیاست پولی ایالات متحده و سوم مداخله دولت بایدن در مورد قیمت نفت و تولید آن ضربه می خورد.

اینس به تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، برای کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت خود، واکنش نشان داد و گفت این تصمیم احتمالا برای انتشار ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در ماه آینده بوده است.

پس از اعلام کاهش، برنت و WTI بیشترین درصد افزایش هفتگی خود را از ماه مارس تاکنون ثبت کردند.

کاهش اوپک پلاس، که پیش از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد، عرضه را در بازاری که در حال حاضر بسیار محدود است، تحت فشار قرار خواهد داد. تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت خام و محصولات نفتی روسیه به ترتیب در ماه دسامبر و فوریه اعمال خواهد شد.

موسسه رتبه‌بندی فیچ روز دوشنبه با اشاره به اینکه تولید گروه اوپک در ماههای اخیر کمتر از هدف مشخص شده قبلی خود بوده است، گفت: «تصمیم اوپک پلاس تأثیری ضعیف بر بازار عرضه نفت خواهد داشت، زیرا  احتمالا کاهش‌های واقعی تولید خیلی بیشتر خواهد بود».

وی در انتها افزود: چشم انداز اقتصادی رکودی جهان منجر به کاهش تقاضای نفت خواهد شد و در پی آن قیمت نفت دچار نوسانات شدید می شود.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×