» آرشیو اخبار » فدرال رزرو عامل رکود در بازارها!
فدرال رزرو

فدرال رزرو عامل رکود در بازارها!

28 آبان 1401 2

بازار معتقد است که افزایش تهاجمی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم می تواند هم به رکود و هم به نیاز به کاهش سریع نرخ ها در زمانی در آینده منجر شود. اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم زمانی که تولید ناخالص داخلی برای دومین سه ماهه متوالی منفی شد، از نظر تکنیکال وارد رکود شد. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با افزایش هشدارهای اقتصادی، سرمایه گذاران چندان منتظر آمارهای خوب نیستند. در واقع انتظار دارند که این شرایط ضعف اقتصادی، فدرال رزرو را مجبور به توقف افزایش نرخ بهره کرده و در نهایت سیاست پولی سست را در پیش بگیرد.

یکی از شاخص های قابل اعتماد برای سال های رکود آتی، منحنی بازده معکوس است. وارونگی زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ بهره کوتاه‌مدت بالاتر از نرخ‌های بلندمدت باشد.

به طور معمول، اسناد خزانه داری 3 ماهه یا اوراق 2 ساله کمتر از اوراق 10 ساله یا 30 ساله سود خواهد داشت. ابزارهای بدهی (debt instruments) کوتاه مدت ریسک کمتری را به دنبال دارد و بنابراین در شرایط عادی سود کمتری دارد.
در این هفته، بازدهی اوراق خزانه 10 ساله به 3.7 درصد کاهش یافت، در حالی که سود 2 ساله به 4.4 درصد افزایش یافت. این نشان دهنده بزرگترین وارونگی منحنی بازده در چند دهه اخیر است؛ و همانطور که جیم یووریو، (Jim Iuorio)، معامله‌گر و کارگزار معاملات آتی اشاره می‌کند، وارونگی کنونی قویا حاکی از آن است که یک رکود در راه است.

تبلیغات جام جهانی قطر

به گفته جیم یووریو، یک منحنی بازده شیبدار معمولی دارای اوراق قرضه بلندمدت با نرخ بهره بالاتر نسبت به کوتاه مدت است. نرخ بالاتر پاداشی است برای اینکه پول خود را برای مدت طولانی تری قفل کنید. اقتصاددانان بر این باورند که وارونگی بازدهی یک علامت هشدار برای رکود آینده است، زیرا پول سرمایه گذاری به دنبال ایمنی اوراق قرضه بلندمدت بوده و به جلوگیری از افزایش بازده کمک می کند، در حالی که در این مثال، فدرال رزرو مجبور شده است نرخ های کوتاه مدت را افزایش دهد.

منحنی بازدهی قبل از هر بحران اقتصادی قبل از  سال 1955 معکوس شده است و رکود بین 6 تا 24 ماه پس از وارونگی شروع می شود. در نهایت، درس فعلی منحنی می تواند این باشد که بازار معتقد است که افزایش تهاجمی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم می تواند هم به رکود و هم به نیاز به کاهش سریع نرخ ها در زمانی در آینده منجر شود.

اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم زمانی که تولید ناخالص داخلی برای دومین سه ماهه متوالی منفی شد، از نظر تکنیکال وارد رکود شد. با این حال، در آن زمان، بازار کار همچنان قوی بود و بخش مسکن تازه شروع به نشان دادن نشانه هایی از نرم شدن کرده بود.

وضعیت بازارها در میانه رکود ناشی از سیاست های فدرال رزرو

رکودی که بسیاری از اقتصاددانان برای سال 2023 پیش بینی می کنند می تواند منجر به از دست دادن میلیون ها شغل و کاهش عمده قیمت مسکن شود. بدیهی است که بازار سهام نیز آسیب پذیر خواهد بود.

در مورد بازارهای فلزات گرانبها، آنها اغلب در طول رکودهای قبلی قدرت نسبی نشان داده اند. زمانی که منحنی بازده معکوس شروع به عادی شدن می کند، آنها همچنین تمایل به تقویت دارند. انتظار می رود که این اتفاق زمانی رخ دهد که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کوتاه مدت خود کند.

با این حال، در حال حاضر، بانک های مرکزی متعهد شده اند که به سیاست های پولی خود ادامه دهند. روز پنجشنبه، جیمز بولارد (رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس) گفت که نرخ وجوه فدرال رزرو احتمالاً بالاتر از حد انتظار قبلی افزایش خواهد یافت. او گفت که نرخ فعلی با توجه به تورمی که سرسختانه بالاست، «به اندازه کافی محدودکننده» نیست. به گفته بولارد، ممکن است نرخ ها تا 7 درصد افزایش یابد.

سیاست پولی فدرال رزرو

به نظر می‌رسد که اکثر سرمایه‌گذاران موضع جنگ‌طلبانه بولارد را جدی نگرفته اند. بازارهای مالی در جلسه بعدی فدرال رزرو 50 واحد افزایش قیمت دارند، اما پس از آن افزایش چندانی نخواهد داشت.

افت شدید شاخص دلار آمریکا در هفته گذشته به این معنی است که معامله گران ارز به دنبال این هستند که فدرال رزرو بیش از پیش نرخ های بهره را کاهش دهد. بر اساس اظهارات بولارد، دلار توانست تنها اندکی در برابر ارزهای خارجی بهبود یابد.

در همین حال، بازارهای فلزات گرانبها بخشی از سودهای اخیر خود را از دست می‌دهند. با این حال، خرید شمش در میان سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و با توجه به عرضه محدود محصولات موجود از ضرابخانه‌های بزرگ همچنان بالا است.

به نظر نمی رسد که نتایج انتخابات تأثیر قابل توجهی بر احساسات سرمایه گذاران نسبت به فلزات داشته باشد، زیرا در واشنگتن چیز زیادی تغییر نخواهد کرد. پرزیدنت جو بایدن همچنان می تواند انتصاب هایی که نیاز به تایید سنا دارند‌را بررسی کند.

مجلس نمایندگان به شدت تحت کنترل جمهوری‌خواهان خواهد بود. آنها این هفته قصد خود را برای آغاز تحقیقات در مورد برخی معاملات مالی مشکوک جو و هانتر بایدن اعلام کردند. این امر ممکن است امتیازات سیاسی را برای جمهوری‌خواهان مجلس کسب کند، اما آنها بدون حمایت دموکرات‌ها و در نهایت بدون امضای جو بایدن نمی‌توانند هیچ دستاورد قانونی مهمی را به دست آورند.

نفوذ مقامات منتخب بر اقتصاد و بازارها همچنان تحت الشعاع بانک‌های مرکزی قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد بانک ها قصد دارند رکود اقتصادی ایجاد کنند تا بتوانند هیولای تورمی را که به راه انداخته‌اند رام کنند.

در همین حال، سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نسبت به نگهداری اسکناس‌های فدرال رزرو و سایر اشکال فیات به عنوان ذخایر محتاط هستند. بسیاری از بانک های مرکزی به شدت ذخایر پولی را به شکل طلا ذخیره می کنند. خرید بانک مرکزی جهانی در سه ماهه سوم به نزدیک 400 تن افزایش یافت.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×