» آرشیو اخبار » عملکرد وزارت بهداشت و صمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
عملکرد وزارت بهداشت و صمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

عملکرد وزارت بهداشت و صمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

18 مهر 1401 4

به گزارش گذارنیوز، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخری کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به یکدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

در همین راستا جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در یک برنامه تلویزیونی به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در زمینه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir  پرداختند.

اتصال ۱۰ درصدی خدمات وزارت بهداشت

جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران – درباره بررسی وضعیت اتصال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می‌پردازند، مانند سامانه‌های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده‌اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت‌خانه هنوز متصل نشده‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، وی با اشاره به این مهم که طبق تبصره هفت قانون برنامه و بودجه دستگاه‌ها تا پایان شهریور باید پنجره واحد خدمات دستگاهی خود را راه‌اندازی می‌کردند و این امر در دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت که دارای خدمات گسترده‌ای هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی پنجره خدمات دستگاهی اقدام کنند، گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت‌خانه به پنجره متصل شده‌ است و این در حالی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خود را به این پنجره متصل می‌کردند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات افزود: در حوزه بیمه سلامت، خدمات متنوعی وجود دارد، اما فقط خدمت نظرسنجی این حوزه به پنجره متصل شده است، در حالی که انتظار می‌رفت میز خدمت الکترونیکی بیمه سلامت به پنجره متصل شده باشد.

به گفته وی، دستگاه‌های دیگر وزارت بهداشت اعم از انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان نیز باید خدمات خود را به پنجره متصل می‌کردند، اما تا کنون متصل نشده‌اند.

وزارت صمت و اتصال دو مجموعه

موحد همچنین وضعیت اتصال وزارت صنعت، معدن و تجارت به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را چنین تشریح کرد: در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفا دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه‌های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین‌شناسی هنوز متصل نشده‌اند، اما بخشی از مجوزهای این وزارت‌خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می‌شود، در حال حاضر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.

معرفی دستگاه‌های پیشرو

وی در پایان به جمع‌بندی کلی وضعیت اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت و تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد دستگاه‌های مشمول اتصال به پنجره متصل شده‌اند؛ هم‌چنین ۱۰ درصد نیز در حال اتصال هستند و از سوی ۲۰ درصد دستگاه‌ها نیز تا کنون اقدامی در جهت اتصال خدمات مشاهده نشده است.

به گفته موحد در مجموع ۱۷۳ دستگاه طبق قانون مشمول اتصال بوده‌اند و حدود ۳۷ دستگاه نیز بر اساس اطلاعات سازمان امور اداری و استخدامی بر اساس جنس خدمات غیر مشمول شناسایی شده‌اند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات سازمان مناطق آزاد، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان دستگاه‌های پیشرو در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند معرفی کرد.

طی روزهای گذشته هم خدمات سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام شد. سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی‌ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ بسیاری از گیرندگان خدمات بهزیستی به طور خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

منبع ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×