» آرشیو اخبار » ضرر بورس از بی پولی بانکی ها
بورس

ضرر بورس از بی پولی بانکی ها

30 مرداد 1401 7

به گزارش گذارنیوز؛ روند نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی مرداد ماه مسیر خود را تغییر داده و دوباره افزایشی شد. این نرخ را بسیاری از اقتصاددانان به نوعی یکی از متغیرهای مهم و کلیدی اقتصاد کلان عنوان می کنند. برخی از  تحلیل گران معتقدند روند آن رابطه ای مستقیم را با تورم داشته و برای کنترل تورم نیاز به کنترل افزایش محدود این متغیر است. این در حالی است که در بازار سرمایه عقیده ای خلاف این موضوع جریان دارد. برخی کارشناسان بورسی باور دارند رشد بالای شاخص مذکور در نهایت موجب افت شاخص بورس تهران شده و باید سطح این متغیر در اقتصاد کنترل شود.

در هر صورت ارقام و آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان می دهد شاخصی که در راستای نیاز بورسی ها مسیری نزولی اتخاذ کرده بود اکنون دوباره صعودی شده و روندی افزایشی پیدا کرده است.

بازار باز

تبلیغات جام جهانی قطر

رشد نرخ بهره در پایان مرداد ماه

به طور کلی میانه تابستان امسال، روند پرنوسانی را در خصوص نرخ بهره بین بانکی رقم زد. در ابتدا بانک مرکزی به صورت دستوری نرخ را کاهش داد و در ادامه سعی کرد تا آن را در سطح پایین نگه دارد. اما در هفته های بعدی روند تزریق پول به گونه ای بوده که سطح پایین در متغیر مهم بین بانکی دوامی نیاورد.

در حالی که در این هفته روند اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی روند افزایشی داشته اما نرخ سود همچنان مسیری صعودی را ثبت کرده است.

به طور کلی زمانی که بانک مرکزی می خواهد نرخ را تنزل دهد بسط نقدینگی در بازار شبانه را رشد می دهد. در این معاملات بانک ها و موسسات دارای مازاد به بانک های نیازمند وام دهی می کنند که نرخ سود این بده بستان در بازه 14 تا 22 درصد قرار دارد. کف و سقفی که البته در اختیار بانک مرکزی بوده و برای مدت زیادی ثابت مانده است.

اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این بازار با نرخ سود سقف 22 درصدی انجام می شود که در این هفته رشدی 9 هزار و 620 میلیارد تومانی داشته است.

در هفته سوم مرداد سطح این معاملات برابر با 15 هزار و 910 میلیارد تومان بوده و در این هفته با 60 درصد افزایش به  25 هزار و 530 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. در کنار این رشد اعتبارات قاعده مند، نرخ سود بین بانکی نیز با 0.05 واحد درصد افزایش نسبت به هفته قبل به 20.64 درصد رسید. باوجود رشد تزریق پول بانک مرکزی در این بازار اما باز هم نرخ سود صعودی شد.

بازار باز

ریشه یابی رشد نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی مرداد

در هفته منتهی به 26 مرداد ماه ضمن رشد اعتبارات قاعده مند در بازار، نرخ بهره ای که در روندی نزولی قرار داشت دوباره صعودی شد.

بررسی های اقتصادی برخی تحلیلگران در کنار برخی شنیده های اکو ایران ریشه این اتفاق را رشد تقاضای بانک ها در بازار بین بانکی می دانند. به طور کلی در این معاملات برخی کارشناسان معتقدند منابع بانک ها در سمت عرضه کاهش پیدا کرده و در مقابل نیاز بانک های دارای کسری روندی صعودی پیدا کرده است. این رشد در مازاد تقاضا می تواند عامل مهم و جدی رشد نرخ بهره بین بانکی در مقطع اخیر باشد.

به عبارت دیگر کمبود منابع در بازار بین بانکی یکی از مهم ترین عواملی است که اجازه نمی دهد بانک مرکزی با فراغ بال بیشتری نرخ را در جهت تمایلات بازار سرمایه تنزل دهد.

بازار باز

منبع: اکو ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×