» ارز دیجیتال » شروع کار بایننس روی ایده‌های ویتالیک بوترین در خصوص صرافی های متمرکز
صرافی

شروع کار بایننس روی ایده‌های ویتالیک بوترین در خصوص صرافی های متمرکز

28 آبان 1401 3

فروپاشی بسیاری از اکوسیستم‌های رمزارزی بزرگ در سال 2022 نیاز فوری به اصلاح شیوه عملکرد صرافی‌های رمزارزی را آشکار کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، فروپاشی بسیاری از اکوسیستم‌های رمزارزی بزرگ در سال 2022 نیاز فوری به اصلاح شیوه عملکرد صرافی‌های رمزارزی را آشکار کرد. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، به کاوش فراتر از روش‌های «فیات» برای اطمینان از ثبات صرافی‌های رمزارزی، از جمله فناوری‌هایی مانند برهان دانش مختصر غیرتعاملی دانش صفر(zk-SNARKs) اعتقاد داشت.

پس از گفتگو با سرمایه گذار بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) و صرافی های رمزارزی مانند کوین‌بیس، کراکن و بایننس، بوترین گزینه‌هایی را برای ایجاد مدارک رمزنگاری وجوه درون زنجیره‌ای یا آنچین پیشنهاد کرد که می‌تواند در صورت لزوم بدهی‌های سرمایه گذار را پوشش دهد، همچنین به عنوان صرافی های متمرکز (CEX) امن شناخته می شود.

صرافی

تبلیغات جام جهانی قطر

بهترین سناریو، در این مثال، سیستمی است که به صرافی‌های رمزارزی اجازه نمی‌دهد وجوه سپرده‌گذار را بدون رضایت برداشت کنند.

چانگ‌پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، که در مورد هدف این صرافی برای شفافیت کامل صحبت کرده است، اهمیت توصیه‌های بوترین را تصدیق کرد و اظهار داشت:

“ایده‌های جدید بوترین، در حال بررسی آن‌ها هستیم.

اولین تلاش برای اطمینان از ایمنی صندوق اثبات پرداخت بدهی بود، که در آن صرافی‌های رمزارزی فهرستی از کاربران و دارایی‌های مربوطه آنها را منتشر می‌کنند. با این حال، نگرانی های حفظ حریم خصوصی در نهایت باعث ایجاد تکنیک درخت مرکل (Merkle tree) شد، که نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را کاهش داد. بوترین ضمن توضیح عملکرد درونی اجرای درخت مرکل، توضیح داد:

“تکنیک درخت مرکل اساساً به همان خوبی است که یک طرح اثبات بدهی می‌تواند باشد، اگر فقط دستیابی به اثبات بدهی‌ها هدف باشد. اما ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی آن هنوز ایده‌آل نیستند.”

در نتیجه، بوترین شرط‌های خود را روی رمزنگاری از طریق zk-SNARKها قرار داد. برای شروع، بوترین توصیه کرد که سپرده‌های کاربران را در درخت مرکل قرار دهید و از zk-SNARK برای اثبات ارزش واقعی ادعا شده استفاده کنید. افزودن یک لایه هش به فرآیند اطلاعات مربوط به موجودی سایر کاربران را بیشتر پنهان می کند.

با توجه به اینکه صرافی‌های رمزارزی دارای ارزهای فیات هستند و این فرآیند مستلزم تکیه صرافی‌های کریپتو بر مدل‌های اعتمادی است که برای اکوسیستم فیات مناسب‌تر است، بوترین همچنین درباره اجرای اثبات دارایی‌ها برای تایید ذخایر یک صرافی و در عین حال سنجش مزایا و معایب چنین سیستمی بحث کرد.

در حالی که راه‌حل‌های بلندمدت به مشارکت کیف پول‌های چند امضایی و بازیابی اجتماعی نیاز دارند، بوترین به دو گزینه برای کوتاه‌مدت اشاره کرد، صرافی‌های حضانتی (custodial) یا کاستودیال و غیر حضانتی یا نان-کاستودیال (noncustodial)؛ همانطور که در زیر نشان داده شده است:

دو گزینه کوتاه مدت برای جایگزین برای صرافی‌های متمرکزایمن. منبع: hackmd.io (از طریق ویتالیک بوترین)

 

بوترین اضافه کرد: “در آینده بلندمدت، امید من این است که به همه صرافی‌هایی که غیرقانونی هستند، حداقل در بخش ارزهای دیجیتال، نزدیک‌ و نزدیک‌تر شویم. از سوی دیگر، گزینه‌های بازیابی بسیار متمرکز را می توان برای بازیابی کیف پول برای وجوه کوچک استفاده کرد.”

در 4 نوامبر (13 آبان)، بوترین دسته جدیدی از نقاط عطف را با هدف بهبود مقاومت در برابر سانسور و تمرکززدایی شبکه اتریوم با نام (Scourge) به نقشه راه فنی اتریوم اضافه کرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×