» آرشیو اخبار » سقوط ارزش لیر ترکیه با با کاهش مجدد نرخ بهره تا ۱۳ درصد
لیر

سقوط ارزش لیر ترکیه با با کاهش مجدد نرخ بهره تا ۱۳ درصد

28 مرداد 1401 3

به گزارش گذارنیوز؛ بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه بازارها را با کاهش مجدد نرخ بهره علی‌رغم افزایش نرخ تورم در این کشور تا حدود 80 درصد، شوکه کرد.

ارزش لیر ترکیه 0.9 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش‌یافته و پس‌از انتشار این خبر بیش‌از 18.1 در برابر دلار معامله می‌شود .

نرخ بهره در ترکیه که در 7 ماه گذشته 14 درصد اعلام‌شده بود، تا 13 درصد پایین آمده‌است، یعنی درست برخلاف روندی که سایر بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا در پیش گرفته‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

بسیاری از تحلیلگران این اقدام بانک مرکزی ترکیه را در شرایط تورم 80 درصدی احمقانه می‌دانند.

دولت ترکیه برای برقراری ارتباط با بسیاری از کشورهای نفت‌خیز پیش‌قدم شده و روابط تیره و تار قبلی خود را بهبود بخشیده تا بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را بدست آورد. ترکیه علی‌رغم تحریم‌های غربی علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین، کاملاً برای کسب‌وکارهای روسی و تجارت با این کشور باز است.

تحلیلگران انتظار ثابت بودن نرخ بهره را داشتند، بنابراین کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه بازارها را شگفت‌زده کرده‌است. شاخص بی‌آی‌اس‌تی پس‌از اعلام این خبر، 0.8 درصد سقوط کرد.

تورم در ترکیه در ماه گذشته میلادی به 79.6 درصد نسبت‌به سال قبل رسید که بالاترین رقم طی 24 سال گذشته‌است. مردم ترکیه با افزایش هزینه مواد غذایی و انرژی روبرو هستند و رئیس‌جمهور ترکیه به سیاست‌های پولی خود ادامه می‌دهد. لیر ترکیه 5 سال پیش در زمان مشابه 3.5 در برابر دلار معامله می‌شد اما حالا ارزش لیر 26 درصد از ابتدای سال جاری میلادی کاهش‌یافته است. لیر 80 درصد از ارزش خود را در برابر دلار طی 5 سال گذشته ازدست‌داده است.

 

منبع: تسنیم

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×