» آرشیو اخبار » ریفای چیست و چه تاثیری بر وب3 و توکن‌های غیرمثلی دارد
ریفای

ریفای چیست و چه تاثیری بر وب3 و توکن‌های غیرمثلی دارد

9 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، دوهفته‌نامه توییتری ان‌اف‌تی استیز (NFT Steez) روز 30 سپتامبر (8 مهر)، به میزبانی آلیسااکسپوزیتو (Alyssa Expósito) و ری سالموند (Ray Salmond) با حضور ماشیات موتماینا (Mashiat Mutmainnah) با موضوع معرفی امور مالی احیاکننده یا ریفای (ReFi) و تاثیرات آن بر دسترس‌پذیری و جامعیت بیشتری فناوری بلاکچین برگزار شد.

به عقیده موتماینا، ریفای به عنوان یک “جنبش ماموریت محور” به کاربران اجازه می‌دهد تا رابطه خود با سیستم مالی فعلی و امور مالی و ثروت را بار دیگر تعریف کنند. در حال حاضر، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از دسترسی عادلانه و اولیه به خدمات مالی حتی برای رفع نیازهای روزانه خود محروم هستند.

با توجه به این واقعیت، ریفای با هدف بازسازی و اصلاح این سیستم مالی معیوب راه‌اندازی شد تا معنای پول و نحوه استفاده از آن را دوباره تعریف کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

ریفای

تاثیرات ریفای

موتماینا تاکید کرد که دستاورد ریفای (ReFi)، آگاهی از نحوه عملکرد سیستم‌های مالی فعلی به شیوه‌ای “استخراجی” و “استثماری” است. وی با مقایسه این سیستم با صنعت فست فشن (یا فست مُد) خاطرنشان کرد که وقتی شما می‌توانید لباسی به قیمت 5 دلار خریداری کنید، این قابلیت را به بهای استثمار یک کودک کار به دست می‌آورید.

“این سیستم‌های «استخراجی» دیگر برای مردم جوابگو نیستند، زیرا یکی از بنیادی‌ترین اصول ریفای دسترسی و توزیع “عادلانه” است. روش‌های مورد استفاده در بستر ریفای جامع‌، فراگیر‌، غیرمتمرکز و متناسب برای انسجام رابطه میان علت‌ها و اثرات آنها هستند.

در ادامه، موتماینا با توصیف ریفای به مسئله اقلیم و آب‌وهوا، توضیح داد که این سیستم نوین، موارد کاربری “ملموس و قابل دسترسی” را ایجاد کرده است که به کمک آنها، کاربران می‌توانند مدل‌ها و سیستم‌هایی را به کار گیرند که می‌توانند شکوفایی کلی خود و اکوسیستم را افزایش دهند.

بنابراین، ریفای را می توان راهی برای تشکیل سه‌گانه عناصر پایداری از طریق “ثبات” اقلیمی و “تنوع زیستی” در نظر گرفت، در حالی که دسترسی عادلانه نیز در جوامع جهانی حفظ می‌شود. این سیستم از پتانسیل ایجاد مدل‌ها و سیستم‌های مالی جدیدی برخوردار است که می‌توانند رفاه عمومی را افزایش دهند.

“ریفای به مردم کمک می‌کند تا نحوه ارتباط خود با پول را تغییر دهند”.

آیا می توان از نسل سوم وب (Web3) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) در راستای منافع اجتماعی و عمومی استفاده کرد؟

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از توکن‌های غیرمثلی برای منافع اجتماعی و عمومی استفاده کرد یا خیر، به یک برنامه آزمایشی اشاره کرد که “برنامه پاداش وفاداری NFT” را شامل می‌شود. به عقیده او یک برنامه مشابه با آخرین برنامه وفاداری استارباکس (NFT Starbucks)، می تواند مزایای مثبت و پایداری را در این زمینه به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، خرید یک NFT را در نظر بگیرید که به مدت 10 روز امتیاز قهوه رایگان برای دارنده آن به همراه دارد. در این مدل‌ها، توکن‌های غیرمثلی می‌توانند مزایای اقتصادی بیشتری نسبت به خرید کالا با خود داشته باشند و در عین حال آگاهی بیشتری در مورد کالا یا خدمات مورد نظر را به ارمغان بیاورند.

برخلاف هیاهو و هیجان مقطعی که در سال 2021 درباره NFT‌ها ایجاد شد، اکنون سازندگان و پلتفرم‌های بیشتری با آگاهی مضاعف در حال گسترش و بررسی موارد استفاده عملی و واقعی از طرح‌های همتا به همتا هستند.

در اصل، ریفای بر اساس اصول امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) استوار است. به بیان دیگر، به معنای شبکه همتا به همتایی است که از قرارداد‌های هوشمند بلاکچین بهره می‌گیرد و عمدتاً پیرامون شیوه گردآوری جامعه‌ای صحبت می‌کند که از ابزار‌ها و خدمات نوین امور مالی همتا به همتا برای پشتیبانی از پروژه‌های احیاکننده استفاده می‌کند.

با این حال، این به معنای پذیرش ساده این طرح نیست. به گفته موتماینا، به جز NFTها، «قطعات زیرساختی» زیادی برای کاوش وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت محصولات پویاتر برای فراهم کردن زمینه پذیرش اشاره کرد. این اقدامی در جهت “بی اصطکاک کردن یک محصول” برای پذیرش یکپارچه و توانمندسازی کاربر برای تبدیل شدن به یک کاربر “پیشرفته” است که “مالکیت کامل دارایی‌های خود” را به دست می گیرد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×