» آرشیو اخبار » رقابت استارت‌آپ‌های جهان برای تولید باتری خودروهای برقی
رقابت استارت‌آپ‌های جهان برای تولید باتری خودروهای برقی

رقابت استارت‌آپ‌های جهان برای تولید باتری خودروهای برقی

25 آبان 1401 7

فعالان صنعت باتری در نظر دارند با تولید نوع جدیدی از باتری‌ خودرو‌های برقی، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

به گزارش گذارنیوز، استارت‌آپ‌های آمریکایی و اروپایی در حال رقابت برای توسعه باتری‌های جدید با استفاده از دو ماده ارزان قیمت سدیم و گوگرد هستند که می‌تواند سلطه باتری چین را کاهش دهد و منجر به تولید خودرو‌های برقی انبوه در بازار شود.

باتری خودرو‌های برقی از چه چیزی ساخته می‌شوند؟

خودرو‌های برقی امروزی با باتری‌های لیتیوم یونی کار می‌کنند که عمدتاً از لیتیوم، کبالت، منگنز و نیکل با عیار بالا ساخته می‌شوند که قیمت‌های آن‌ها افزایش یافته است. تولیدکنندگان غربی در تلاش هستند تا به رقبای آسیایی خود برسند.

خودرو‌های الکتریکی آینده و به عبارت دیگر خودرو‌هایی که پس از سال ۲۰۲۵ وارد بازار می‌شوند، می‌توانند به سلول‌های باتری یون سدیم یا سولفور لیتیوم تغییر پیدا کنند که تا دو سوم ارزان‌تر از سلول‌های یون لیتیوم امروزی هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما شیمی باتری جدیدتر مشکلاتی دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. باتری‌های یون سدیم هنوز انرژی کافی را ذخیره نمی‌کنند، از طرف دیگر هم سلول‌های گوگردی در برابر خوردگی مقاوم نیستند و دوام زیادی ندارند. با این حال، بیش از دوازده شرکت استارت‌آپی میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری و همچنین کمک‌های مالی دولتی را برای توسعه انواع باتری‌های نوع جدید جذب کرده‌اند.

هم اکنون چین بر تولید باتری، از جمله استخراج و پالایش مواد خام، تسلط دارد. چین ۷۵ درصد از ظرفیت پالایش کبالت و ۵۹ درصد از ظرفیت پردازش لیتیوم خود را در اختیار دارد. به همین خاطر تولید کنندگان غربی هنوز به زنجیره تامین مواد از چین وابسته هستند.

مدعیان صنعت باتری آسیایی نیز در حال کار بر روی مواد شیمیایی جدید هستند. چین گفته است که قصد دارد تولید سلول‌های یون سدیم را در سال ۲۰۲۳ آغاز کند. یک شرکت کره‌ای هم قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ساخت سلول‌های سولفور لیتیوم را آغاز کند.

گران ترین عنصر باتری EV کاتد است که تا یک سوم هزینه یک سلول باتری را تشکیل می‌دهد. هزینه مواد کاتدی مانند نیکل و کبالت طی دو سال گذشته به شدت افزایش یافته و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها امیدوارند در صورت رفع محدودیت‌های فنی، مواد ارزان‌تر و فراوان‌تری مانند سدیم و گوگرد را جایگزین کنند.

منبع: باشگاه

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×