» آرشیو اخبار » دیسنترالند چند میلیارد دلاری فقط 30 کاربر فعال روزانه دارد!
دیسنترالند

دیسنترالند چند میلیارد دلاری فقط 30 کاربر فعال روزانه دارد!

14 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یک کاربر توییتر (با نام کاربری @0x_shake) که خود را بنیانگذار پروژه NFT مبتنی بر سولانای “سامورایی سایبری” معرفی کرده است، به تازگی با انتشار یک پست مدعی شده است که دیسنترالند (Decentraland) علیرغم ارزش ۱.۲ میلیارد دلاری خود، فقط ۳۰ کاربر فعال روزانه (DAU) دارد.

توییت دیسنترالند

ظاهراً این اطلاعات از پلتفرم دپ‌رادار (DappRadar) گرفته شده است، اما با توجه به تعداد بسیار کمی که برای تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه اعلام شده است، لازم است با دقت بیشتر تحت بررسی قرار گیرد؛ به‌خصوص که یک منبع داده دیگر، اختلافی اندک را در این داده‌ها نشان می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

به هر روی، این یافته‌ها چندین موضوع مهم بحث‌برانگیز را مطرح می‌کنند، از جمله توکن‌های متاورس (و به طور کلی ارزهای دیجیتال) که با دیدگاهی سوداگرانه دنبال می‌شود، بی‌معنی بودن ارزش‌گذاری ارزش بازار و عدم علاقه به متاورس.

گرفتاری دیسنترالند (MANA) در گرداب رکود

دیسنترالند (MANA) یک پلتفرم دنیای مجازی بر بستر بلاکچین اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد محتوا و برنامه‌های کاربردی خود را ساخته، در این زمینه تجربه و درآمد کسب کنند. عرضه اولیه سکه (ICO) این شبکه که تنها دو روز به طول انجامید و در تاریخ 19 آگوست 2017 (28 مرداد 96) به پایان رسید، موفق شد 24.14 میلیون دلار جمع‌آوری کند.

این پروژه که با افتخار همیشه مدعی شده است «به کاربرانش تعلق دارد»، از طریق یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) قابل دسترسی است و به کاربران اجازه می‌دهد درباره جهت‌گیری‌های آینده این پلتفرم رای دهند.

“دیسنترالند به عنوان اولین دنیای کاملاً غیرمتمرکز، از طریق یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان کنترل می‌شود که مهمترین دارایی‌ها و قراردادهای هوشمند دیسنترالند را دراختیار دارد. شما از طریق این سازمان غیرمتمرکز در مورد نحوه عملکرد کلی شبکه تصمیم‌گیری کرده و رای می‌دهید”.

شبکه دیسنترالند در واقع با استفاده از یک توکن ERC-20 با نام «مانا» (که حق رای می‌دهد) و یک توکن ERC-721 با نام لَند (غیرمثلی) کار می‌کند. توکن «مانا» (MANA) در قبال دریافت «لند» (LAND) سوزانده می‌شود و LAND برای پرداخت هزینه‌های مختلف در این دنیای مجازی از جمله آواتارها، اقلام پوشیدنی و نام‌ها استفاده می‌شود.

اما خرید زمین مجازی مستلزم داشتن اتریوم یا مانا بوده و به طور مستقیم بازارهای دیسنترالند و اپن‌سی قابل خرید است.

بر اساس داده‌های کریپتواسلات (CryptoSlate)، حجم 24 ساعته معاملات MANA به 121 میلیون دلار رسیده و ارزش بازار فعلی آن معادل 1.31 میلیارد دلار است. ارزش این دارایی نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشته و 88 درصد با رکورد 5 دلار و 85 سنت خود در نوامبر 2021 (آبان 1400) فاصله دارد.

گفتنی است که قیمت «مانا» حتی قبل از سقوط گسترده شبکه ترا (Terra UST) ، در یک روند نزولی شدید قرار داشت. از اواخر آگوست (اوایل شهریور)، این توکن در یک بازه معاملاتی محدود قرار گرفت و سطح 0.68 دلار به عنوان حمایتی قوی برای آن عمل کرد.

نمودار روزانه دیسنترالند

سام رینولدز (Sam Reynolds) ، خبرنگار کوین‌دسک ( Coindesk)، در مورد تعداد کم کاربران فعال روزانه دیسنترالند می‌گوید داده‌های دپ‌رادار تعداد کاربران روزانه‌ای را که با قراردادهای هوشمند در این پلتفرم تعامل دارند، محاسبه می‌کند.

اگر واقعاً چنین باشد، این بدان معناست که تعداد این کاربران کمتر از حد واقعی اعلام شده‌است، زیرا ممکن است کاربران به طور فعال در این پلتفرم در حال “بازی” باشند، اما تعهدات قرارداد هوشمند، مانند معامله ابزارهای پوشیدنی آواتار را انجام ندهند.

اطلاعات مندرج در dapp.com به صراحت بیان می‌کند که داده‌های آن در مورد کاربران به «تعداد کیف پول‌هایی که با قراردادهای هوشمند یک برنامه غیرمتمرکز تعامل داشته‌اند» اشاره دارد. نمودار زیر میانگین تقریبی مبنای 600 کاربر از تاریخ 8 جولای (17 تیر) را نشان می دهد. همانطور که می‌بینید، تعداد کاربران در تاریخ 5 اکتبر (13 مهر) فقط 312 نفر عنوان شده است.

کاربران دیسنترالند

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cryptoslate

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×