» آرشیو اخبار » دورکاری شکل جدید مهاجرت نیروی کار

دورکاری شکل جدید مهاجرت نیروی کار

4 شهریور 1401 8

به گزارش گذارنیوز، تشدید مهاجرت نیروهای مختصص به یکی از دغدغه‌های اصلی کسب و کارها در ماه‌های اخیر تبدیل شده‌است. شرایط اقتصادی نابسامان و افزایش محدودیت‌ها از دلایل اصلی علاقه افراد به مهاجرت و دورکاری برای شرکت‌های خارج از کشور است.

مهاجرت دلایل متعددی را در بر می‌گیرد، دلایلی مانند کمبود امکانات لازم برای انجام فعالیت‌های نوین، کمی حقوق و درآمد، چالش‌ها و برخوردهای نامناسب مدیریت سیستم، بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های نیروهای متخصص و کسب و کارها و الی آخر.

با این حال، جذب نیروی متخصص در کشورهای خارجی پروسه‌های طولانی دارد و مهاجرت نیازمند سرمایه کافی است. به همین خاطر فردی که قصد مهاجرت دارد ممکن است که از داخل خانه هم مهاجرت کند و نیازی به خروج از کشور هم نداشته باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

با شیوع کرونا در دو سال اخیر، کار کردن از راه دور در سراسر جهان به امری معمولی تبدیل شد. حالا نیز در کشور ما وضعیت به شکلی است که نیروهای انسانی متخصص کار کردن از راه دور برای شرکت‌های خارجی را به شرکت‌های داخلی ترجیح می‌دهند.

 دورکاری شکل جدید مهاجرت نیروی کار

چگونگی جذب شدن در شرکت‌های خارجی

مهندسی نرم‌افزار و حرفه‌هایی نظیر آن، از مواردی هستند که در دیدگاه عموم شانس بیشتری برای استخدام در شرکت‌های خارجی دارند. چرا که در دنیا وابسته به تکنولوژی، فعالیت‌ نیروهای متخصص بیشتری را در این حوزه طلب می‌کند.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و موج مهاجرتی که در ماه‌های اخیر راه افتاده‌ است، افراد بیشتری تمایل دارند که حتی در داخل کشور به‌نحوی بتوانند برای شرکت‌های خارجی کار کرده و درآمد دلاری داشته‌باشند.

آیوان پرورش، مهندس نرم‌افزاری است که به‌صورت دورکاری (ریموت) برای شرکت‌های خارج کشور خدمات‌ خود را ارائه می‌دهد. تجربه این مهندس نرم‌افزار می‌گوید که روند استخدام در شرکت‌های خارجی مانند مراحل عادی استخدام در سراسر جهان است. پس از اینکه مصاحبه‌های لازم انجام شد، استخدام صورت می‌گیرد.

براساس گفته‌های او در دورکاری نیز قرارداد رسمی میان شرکت و نیروی انسانی منقعد می‌شود. پس از امضای قرارداد نیز درآمدش به صورت قانونی به حساب فرد واریز خواهد شد.

این مهندس نرم‌افزار مبلغ دستمزد شرکت‌های خارجی به نیروهای دورکار نیز می‌گوید: «مبلغ دستمزد باید براساس همان منطقه جغرافیایی و قوانین آن کشور است که نیرو در آن استخدام می‌شود. چرا که دلایل اقتصادی یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که نیروهای مختصص به اقدام به دورکاری می‌کند.»

یکی از نکاتی که این مهندس نرم‌افزار به آن اشاره کرد، مزیت داشتن حساب کاربری در شبکه اجتماعی لینکدین و تاثیر آن در استخدام است.

لینکدین یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است که فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. یک حساب کاربری که باید حاوی اطلاعاتی مربوط به آموزش، تجربه و مهارت‌های کلیدی باشد. بهتر است که فرد به تمام پروژه‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده اشاره کند و اسامی شرکت‌ها و شرح مختصری از کارهای خود را ذکر کند.

دورکاری شکل جدید مهاجرت نیروی کار

چرا دورکاری برای شرکت‌های خارجی را ترجیح می‌دهند؟

مستانه یوشی، مدیر محصول یکی از شرکت‌های خارجی است. به عقیده او با توجه به اینکه تورم در کشور زیاد است اغلب افراد ترجیح میدهند که حقوق خود را به دلار دریافت کنند. به عنوان مثال یک نیروی متخصص در سطح جهانی تا پنج هزار دلار دستمزد دریافت می‌کند. اما همین شرکت‌ها در کشور ایران به ایرانیان یک تا دو هزار دلار پرداخت می‌کنند که این نصف حقوق جهانی است.

با این حال اما به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، همین مبلغ نیز نصف حقوق نیز نسبت به دریافتی‌های داخل کشور می‌تواند نیروی‌های متخصص را راضی کند تا حتی به صورت دورکاری برای کشورهای خارجی کار کنند.

شرکت‌های خارجی شرایط کافی و خوبی را برای نیروهای خود فراهم میکنند، تا مثلا بتوانند با شرکت‌های دیگر و بزرگتری کار و دستمزدهای بالاتری دریافت کنند. حتی با کار کردن از راه دور با شرکت‌های خارجی موجب می‌شود که موقعیت‌های بهتری برای افراد فراهم شود. در بهترین حالت آن نیز استخدام رسمی و دریافت ویزای کار است.

این مدیر محصول راه‌های دریافت حقوق را نیز آسان می‌داند. چرا که به نظر چند راهکار برای دریافت حقوق از خارج از کشور وجود دارد. به عنوان مثال شرکت‌های هستند که می‌توانند این دستمزد را از خارج کشور دریافت کنند و به صورت ریالی به افراد پراخت کنند. با داشتن یک حساب بانکی در بانک‌های خارجی که متعلق به خود فرد یا یکی از آشنایانش است هم دریافت حقوق به راحتی انجام می‌‌شود.

یوشی از وجود نماینده‌های استعداد یاب از شرکت‌های خارجی در ایران نیز می‌گوید. هد هانترها با ایجاد ارتباط اولیه با فرد مورد نظر امکان ارتباط برقرار کردن شرکت خارجی با او را راحت‌تر می‌کنند.

شکار استعداد برای شرکت‌های خارجی

حمید سلطانی، دارای شرکتی برای انجام پروژه‌، در ایران و امارات است. این شرکت پروژه‌های کمپانی‌های خارجی را انجام می‌دهد و دستمزد دلاری دریافت می‌کند. البته نیروهای داخل کشور، معادل حقوق دلاری خود را به تومان دریافت می‌کنند. افرادی که هم در خارج از کشور فعالیت میکنند دلاری حقوق می‌گیرند.

سلطانی درباره چگونگی یافتن نیروهای متخصص اینگونه می‌گوید که دوره‌های آموزش صنعتی برگزار می‌شوند، اگر در این دوره‌ها فردی استعداد یابی شود، ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم را دارا باشد، با شرکت ما همکاری می‌کند. پس از آن برخی افراد از طریق ما به شرکت‌های خارجی معرفی می‌شوند یا در زمانی که برای ماموریت‌های خارجی به خارج از کشور سفر می‌کنند؛ در آن‌جا با پیشنهادهای کاری خوبی مواجه می‌شوند و در نهایت مهاجرت می‌کنند.

با وجود این، افرادی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند هم دریافتی بالایی دارند. اما در ماموریت‌های خارج از کشور افراد با کارفرماهای خارجی ارتباط میگیرند و با این ارتباط شاید پیشنهادهای خارجی مناسبی نصیبشان شود.

او شرایط نیروی کار و شرکت ایرانی در کشورهای عمان و امارت را نیز استثنا قابل قبول توصیف کرد. به طوری که تخصیص مالکیت صد درصدی شرکت به ایرانیان نیز در عمان کاملا پذیرفته‌شده است.

حوزه‌های دیگر نیز شانس دورکاری در کشورهای خارجی دارند

تنها رشته‌های فنی و مهندسی نیستند که فرصت فیلرنسری و دورکاری در شرکت‌های خارجی را دارند. به طور کلی رشته‌های هنری با سایر رشته‌های تحصیلی از نظر بازار کار تفاوت‌های فراوانی دارند. یافتن شغل مطلوب به‌ویژه در زمینه دورکاری و موضوع شرکت‌های خارج از کشور به فاکتورهای بسیاری از جمله سطح توانایی آنها بستگی دارد.

میلاد فکوریان، طراح هویت برند و هنرمند حوزه سه بعدی که با انتشار تصاویری در وب سایت کانادایی unsplash توانست استعداد خود را در زمینه عکاسی و طراحی هویت برند به نمایش بگذارد.

فکوریان درباره این اتفاق توضیح می‌دهد:« یکی از عکس‌هایی که در unsplash آپلود کردم، به طور ناگهانی حدود یک میلیون بازدید گرفت. پس از آن با آپلود کردن تصاویر سه بعدی که طراحی کرده‌بودم، بازیدهای ۲۰ تا ۳۰ میلیونی گرفتم. در حال حاضر حساب کاربری‌ام در هر ماه حدود ۵۰ میلیون بازدید دریافت می‌کند. به واسطه زیاد دیده شدن و کسب جوایز متعدد، پروژه‌های خارجی از کمپانی‌های فراوانی به واسطه این دیده شدن به من پیشنهاد شد.

این طراح هویت برند حقوق خود را به صورت رمز ارز دریافت می‌کند. اما دستمزدهای پرداختی به پروژه‌های کوچک حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است که البته رقم دستمزد دقیق بستگی به وسعت پروژه، شرکت طرف قرداد و غیره دارد.

به نظر می‌رسد که منابع انسانی ما حتی این امید را ندارند که در یک سال آینده جایگاه فعلی خود را حفظ کنند. یا با همین درآمد سطح زندگی فعلی را داشته باشند. بنابراین تلاش می‌کنند حتی از داخل خانه‌های خود مهاجرت را آغاز کنند تا امنیت شغلی آن‌ها بیشتر اینها به خطر نیفتد و آسیب نبیند.

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×