» آرشیو اخبار » دلیل مهم شدن به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی
دلیل مهم شدن به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

دلیل مهم شدن به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

9 شهریور 1401 5

به گزارش گذارنیوز، یک کاربر اینترنتی به طور متوسط ​​نزدیک به سه ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. واضح است که رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم با افراد، مانند نحوه ایمن ماندن از کووید-۱۹، به طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شوند و محققان می‌خواهند بدانند چه چیزی باعث می‌شود یک رسانه آنقدر قانع‌کننده و جذاب باشد که کاربران، مطلبی را به صورت آنلاین در آن به اشتراک بگذارند.

بررسی روانشناسی اشتراک گذاری اطلاعات

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله روانشناسی تجربی به رهبری محققان دانشگاه پنسیلوانیا، رفتار بیش از ۳۰۰۰ فرد را برای بررسی روانشناسی در پس اشتراک گذاری اطلاعات آنلاین مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

پاسخ این گونه بود که مردم اطلاعاتی را که احساس می‌کنند برای خودشان یا افرادی که می‌شناسند معنادار است به اشتراک می‌گذارند. اساسا این اطلاعات در اینترنت می‌تواند ویروسی شود، زیرا مردم آن را ذاتا ارزشمند می‌یابند، چه برای خود چه برای جامعه.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلیل مهم شدن به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

 

کاسمه، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: این یافته کلیدی برای ایجاد پیام‌های موثر برای علل اجتماعی است. دانستن مواد روان‌شناختی که باعث می‌شود فرد پستی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد، می‌تواند به دانشمندان کمک کند حقایق مربوط به تغییرات آب و هوا را به اشتراک بگذارند یا مقامات بهداشت عمومی افسانه‌های مربوط به واکسن‌ها را از بین ببرند.

تحقیقات «کاسمه» نشان می‌دهد افراد به اطلاعاتی که تصور می‌کنند مربوط به خودشان است توجه بیشتری می‌کنند.

به اشتراک گذاری اطلاعات، مراکز پاداش را در مغز ما فعال می‌کند

به همین ترتیب، انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و دوست دارند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به اشتراک گذاری اطلاعات، مراکز پاداش را در مغز ما فعال می‌کند و هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، آنچه را که طرف مقابل فکر می‌کند یا می‌خواهد بشنود در نظر می‌گیریم، کیفیتی که به عنوان ارتباط اجتماعی شناخته می‌شود.

برای مطالعه «کاسمه»، شرکت کنندگان در معرض مقالات و پست‌های رسانه‌های اجتماعی در مورد سلامت، تغییرات آب و هوا، انتخابات و کووید-۱۹ قرار گرفتند. برخی از شرکت کنندگان سرفصل‌ها و خلاصه مقالات خبری را مطالعه کردند، برخی دیگر به پست‌های رسانه‌های اجتماعی نگاه کردند. همه شرکت‌کنندگان ارزیابی کردند که چقدر احتمال دارد هر پیامی را به اشتراک بگذارند و چقدر هر یک را با خودشان و افرادی که می‌شناسند، مرتبط می‌دانند.

دلیل مهم شدن به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

 

محققان دریافتند صرف نظر از موضوع پوشش داده شده یا رسانه پیام، مردم به احتمال زیاد می‌گویند پیام‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که از نظر آن‌ها مرتبط با خود یا جامعه است. علاوه بر این، آن‌ها دریافتند وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود به صراحت بنویسند که چرا یک پیام به خودشان یا افرادی که می‌شناسند مربوط است، حتی احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند.

کاسمه می‌گوید: به اشتراک گذاری اطلاعات یک جزء حیاتی از اقدامات فردی و جمعی است. در آغاز شیوع کرونا، ما نیاز داشتیم به سرعت اطلاعات دقیقی را در مورد آنچه در حال وقوع است، چگونگی محافظت از خود و یکدیگر منتشر کنیم. انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای تغییر رفتار فردی ما بسیار موثر باشد. رفتار جمعی ما از طریق تغییر درک ما از آنچه هنجار است دچار تغییراتی می شود.

کاسمه و همکارانش با داده‌های ده‌ها هزار پیام، معتقدند که این یافته می‌تواند به شکل‌دهی پیام‌های عمومی موثر در رسانه‌های اجتماعی کمک کند. کاسمه می‌گوید: ما علاقه‌مندیم بدانیم چگونه می‌توانیم نظریه روان‌شناختی را به مداخلات دنیای واقعی برای ترویج تغییر رفتار ترجمه کنیم.

یکی از راه‌های بهبود اشتراک‌گذاری محتوا، استخدام افرادی است که محتوا را با خود یا از نظر اجتماعی مرتبط می‌دانند تا پیام‌های آنلاین را به اشتراک بگذارند. مورد دیگر این است که پیام‌ها را به گونه‌ای قاب بندی کنیم که مخاطبان آن‌ها را بیشتر مرتبط با خود یا جامعه بدانند، بدون اینکه خود پیام‌ها را سفارشی کنند.

فالک، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: ما چارچوب‌های پیامی را ایجاد کردیم که می‌توان آن را با اخبار و پست‌های رسانه‌های اجتماعی موجود جفت کرد. این بدان معنی است که همان اعلان‌هایی را که در این مطالعه به کار گرفته شدند، می‌توان به راحتی در زمینه‌های دیگر نیز آزمایش کرد.

برای این مطالعات، محققان از اسکنر‌های fMRI برای درک اینکه چگونه مناطق خاصی از مغز درک خود و ارتباط اجتماعی را شکل می‌دهند، استفاده می‌کنند؛ به طور کلی تیم امیدوار است که نتایج این مطالعه به کسانی که می‌خواهند تغییرات اجتماعی ایجاد کنند، ابزار‌هایی را برای انجام این کار به طور موثر ارائه دهد. کاسمه می‌گوید: مسائل بزرگ نیازمند اقدام جمعی هستند و انتشار اطلاعات دقیق، افراد را قادر می‌سازد تا به یکدیگر بپیوندند و اقدام کنند.

فالک می‌گوید: این مطالعه مولفه‌های روان‌شناختی کلیدی را برجسته می‌کند که افراد را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد موضوعاتی که بر رفاه ما تاثیر می‌گذارند، برمی‌انگیزد. اشتراک‌گذاری یکی از اهرم‌های کلیدی برای تغییر هنجار‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه برای اقدام در مقیاس بزرگ‌تر است، بنابراین بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود.

 

منبع: باشگاه

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×