» آرشیو اخبار » تحلیل دلار به ین ؛ 29 آذر
دلار به ین

تحلیل دلار به ین ؛ 29 آذر

29 آذر 1401 7

جفت دلار به ین (USD/JPY) در رنج 132.872 معامله می شود که 4.038 یا 2.95% کاهش نشان می دهد. روز دوشنبه، صندوق سهام ین ژاپن (FXY) به ارزش 68.08 دلار رسید که 0.15 دلار یا 0.22 درصد کاهش نشان می دهد. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، دلار به ین مجددا تحت تاثیر صحبت های کورودا (رئیس بانک مرکزی ژاپن) قرار گرفت. بانک مرکزی ژاپن (BOJ) با یک تغییر غیرمنتظره در کنترل بازده اوراق قرضه خود، معامله گران را شوکه کرد، اقدامی با هدف کاهش برخی از هزینه های محرک های پولی طولانی مدت.

تغییر سیاست های بانک مرکزی ژاپن (BOJ)

به گزارش رویترز، BOJ بازارها را در روز سه‌شنبه با تغییر غیرمنتظره‌ای در کنترل بازده اوراق قرضه خود که اجازه می‌دهد نرخ‌های بهره بلندمدت بیشتر افزایش یابد، شوکه کرد، اقدامی با هدف کاهش برخی از هزینه‌های محرک‌های پولی طولانی‌مدت.

بانک مرکزی ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد، پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن (BOJ) نرخ بهره را ثابت نگه داشت و اعلام کرد که کنترل منحنی بازدهی خود را تغییر خواهد داد، جفت ارز دلار به ین (USD/JPY) در روز سه شنبه به شدت کاهش یافت. براساس اعلام این بانک (BOJ)، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله ژاپن از 0.25 واحد فعلی به 0.5 واحد  افزایش خواهد یافت. بانک ژاپن گفت که این تعدیل برای «بهبود عملکرد بازار و شکل‌گیری کل منحنی بازده» در نظر گرفته شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در ساعت 06:25 به وقت گرینویچ، جفت دلار به ین (USD/JPY) در رنج 132.872 معامله می شود که 4.038 یا 2.95% کاهش نشان می دهد. روز دوشنبه، صندوق سهام ین ژاپن (FXY) به ارزش 68.08 دلار رسید که 0.15 دلار یا 0.22 درصد کاهش نشان می دهد.

این حرکت باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی ژاپن و ین ژاپن شد، و در همین حال سهام کاهش یافت. سرمایه‌گذاران غافلگیر شدند زیرا بسیاری انتظار داشتند تا زمانی که هاروهیکو کورودا (رئیس بانک مرکزی ژاپن) در ماه آوریل از سمت خود کناره‌گیری کند، BOJ هیچ تغییری در کنترل منحنی بازده (YCC) ایجاد نکند.

جزئیات سیاست بانک مرکزی ژاپن

در اقدامی که با هدف بازگرداندن شرایط عادی به بازار اوراق قرضه انجام شد، BOJ تصمیم گرفت نرخ بهره و بازده اوراق قرضه 10 ساله را تا 50 واحد افزایش دهد، این در حالیست که این مقدار قبلا 25 واحد بوده است.

اما بانک مرکزی هدف بازدهی خود را بدون تغییر نگه داشت و گفت که خرید اوراق قرضه را به شدت افزایش خواهد داد. این اقدام نشان دهنده آن است که به جای برداشتن محرک‌ها، تنظیم دقیق سیاست‌های پولی بسیار سست در دست انجام است.

تحلیل تکنیکال دلار به ین

ین ژاپن تحت تاثیر آمارهای داخلی ضعیف قرار گرفته است که در اثر انقباض اقتصادی سه ماهه سوم به وجود آمده است. جدای از این، یک بازگشت خوب در بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده، اختلاف نرخ بین ایالات متحده و ژاپن را افزایش می دهد و ارزش ین بیش از پیش کاهش خواهد یافت. این به نوبه خود، باعث می شود جفت دلار به ین در نزدیکی کانال 136.25 وارد فاز خرید شود.

با این حال، صعود روزانه نمی تواند نشان دهنده یک روند کاملا صعودی باشد. به طوری که این افزایش  در بحبوحه کاهش تقاضای دلار آمریکا، در نزدیکی منطقه 137.25 به پایان خواهد رسید. انتظارات از اینکه فدرال رزرو سرعت چرخه انقباض سیاست خود را کاهش دهد، دلار را در حالت تدافعی نگه می دارد و صعود جفت دلار به ین را محدود می سازد.

با این اوصاف، آمارهای کلان و مثبت ایالات متحده، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را بیشتر از آنچه اخیراً پیش‌بینی شده است افزایش دهد، دامن زده است. این به نوبه خود، معامله‌گران را از ورود به خرید جفت دلار به ین محدود و از حجم معاملات کاسته شده است.

دلار به ین

از این رو، تمرکز بر جلسه سیاست آتی «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) در 13 تا 14 دسامبر باقی خواهد ماند. با توجه به ریسک تصمیمات بانک مرکزی، سرمایه گذاران با انتشار آخرین ارقام تورم مصرف کننده ایالات متحده (CPI) مواجه خواهند شد، که باید بر چشم انداز سیاست فدرال رزرو تاثیر بگذارد و تقاضای دلار را افزایش دهد.

این به نوبه خود به تعیین مرحله بعدی حرکت جفت دلار به ین USD/JPY اثر گذار خواهد بود. در همین حال، معامله‌گران در روز پنج‌شنبه از انتشار آمارهای معمول هفتگی آمارهای بیکاری ایالات متحده، که بعداً در اوایل جلسه آمریکای شمالی ارائه می‌شود، سرنخ‌هایی در رابطه با حرکت بعدی بازار به دست خواهند آورد. این، همراه با بازده اوراق قرضه ایالات متحده و احساسات ریسک بازار گسترده تر، برای فرصت های معاملاتی کوتاه مدت جفت ارز دلار به ین مورد توجه قرار خواهد گرفت.

چشم انداز کوتاه مدت دلار به ین

حرکت غافلگیرکننده بانک مرکزی ژاپن ین ژاپن را بالاتر برده و نشان می دهد که شاید افت شدید ارز در طول سال سیاست گذاران را بیش از حد ناراحت کرده باشد.

علاوه بر این، سیاست نرخ بهره بسیار پایین BOJ و خرید بی وقفه اوراق قرضه ابن بانک برای دفاع از سقف بازدهی اعلام شده، انتقادهای عمومی را به دلیل تحریف منحنی بازدهی، تخلیه نقدینگی بازار و دامن زدن به سقوط نامطلوب ین که هزینه واردات مواد خام را افزایش داد، به دنبال داشته است. قبل از کنفرانس مطبوعاتی کورودا، معامله گران زمان این حرکت را زیر سوال بردند، زیرا او بارها گفته بود که نیازی به تغییر نرخ بهره اوراق قرضه توسط بانک مرکزی را نمی بیند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×