» آرشیو اخبار » در مواجهه با وبا چه کنیم؟
در مواجهه با وبا چه کنیم؟

در مواجهه با وبا چه کنیم؟

19 مهر 1401 7

اگر فکر می‌کنید شما یا یکی از اعضای خانواده تان ممکن است وبا داشته باشید، باید فوراً به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید؛ از آن جا که کم آبی بدن می‌تواند به سرعت اتفاق بیافتد بنابراین جایگزینی سریع مایعات ضروری است

به گزارش گذارنیوز، «محمدرضا جمع آور» اظهار کرد: یک مورد قطعی وبا و دو مورد محتمل از ابتدای سال تاکنون در استان شناسایی شده است که وارده از عراق است.

چه اقداماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا انجام گرفته است؟

سرپرست مدیریت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا در استان انجام گرفته است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، حساس سازی لازم و تشدید مراقبت وبا، صورت گرفته است که منجر به نمونه گیری ۱۰۰ درصدی مورد انتظار استان شده است.

جمع آور ادامه داد: مناطق پرخطر این بیماری در استان شناسایی شده است و تیم واکنش سریع در هر شهرستان تشکیل شده است؛ بیماران محتمل و قطعی بلافاصله به محض ورود به کشور، درمان و اقدامات لازم در خصوص پیشگیری انجام شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در مواجهه با وبا چه کنیم؟

وی با بیان اینکه آموزش‌های لازم در خصوص مراقبت بیماری به اطرافیان بیماران داده شده است، افزود: وبا نوعی بیماری حاد و اسهالی است که به دنبال خوردن آب و غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود.

سرپرست مدیریت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: باکتری وبا معمولاً در آب یا غذاهایی که توسط مدفوع فرد آلوده به باکتری وبا آلوده شده است یافت می‌شود؛ این بیماری عموما در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیر بهداشتی مدفوع یا فاضلاب و نیز مناطق با بهداشت ناکافی ایجاد و گسترش می‌یابد. باکتری وبا همچنین می‌تواند در محیط رودخانه‌های شور و آب‌های ساحلی زندگی کند.

چگونه به بیماری وبا مبتلا می‌شویم؟

جمع آور ادامه داد: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری آشامیدن آب یا خوردن مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا است، آلودگی دست‌ها نیز ممکن است موجب انتقال بیماری شود؛ در شرایط همه گیری وبا، معمولاً منبع آلودگی، مدفوع فرد آلوده است که منجر به آلودگی آب یا مواد غذایی می‌شود.

وی افزود: در مناطقی که تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی به خوبی انجام نمی‌شود، این بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد؛ بیماری عموما از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل نمی‌شود؛ بنابراین تماس تصادفی با یک فرد آلوده، عامل خطری برای ابتلا به بیماری نیست.

علائم بیماری وبا

جمع آور اظهار کرد: عفونت وبا اغلب خفیف یا بدون علائم است، اما در مواردی می‌تواند با علائم شدید همراه باشد؛ حدود ۷۵ درصد افراد آلوده به این میکروب بدون نشانه‌های بالینی مشخص بوده و حدود ۲۰ درصد آن‌ها دارای علائم اسهال حاد خفیف یا متوسط هستند که از اسهال ایجاد شده توسط دیگر ارگانیسم‌ها قابل افتراق نیست.

در مواجهه با وبا چه کنیم؟

سرپرست مدیریت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: دوره کمون این بیماری، یعنی فاصله زمانی بین ورود باکتری عامل وبا به بدن تا زمان بروز علائم بالینی، معمولاً دو تا سه روز است اما این زمان می‌تواند از چند ساعت تا پنج روز نیز به طول انجامد.

پودر سلامت بخش

جمع آور ادامه داد: اگر فکر می‌کنید شما یا یکی از اعضای خانواده تان ممکن است وبا داشته باشید، باید فوراً به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید؛ از آن جا که کم آبی بدن می‌تواند به سرعت اتفاق بیافتد بنابراین جایگزینی سریع مایعات ضروری است.

وی افزود: اگر پودر او .آر.اس (ORS) برای تهیه محلول مایع درمانی خوراکی در اختیار دارید، بلافاصله مصرف آن را شروع کنید. شروع سریع مصرف مایعات می‌تواند موجب نجات یک زندگی شود؛ نوشیدن ORS را در خانه و در فاصله زمانی تا رسیدن به یک واحد بهداشتی یا درمانی برای دریافت خدمات پزشکی ادامه دهید.

در مواجهه با وبا چه کنیم؟

جمع آور با بیان اینکه در صورتی که فرد مبتلا به اسهال حاد آبکی یک کودک شیرخوار است توصیه می‌شود تغذیه با شیر مادر ادامه داشته باشد، تصریح کرد: تشخیص وبا از طریق آزمایش مدفوع است؛ برای انجام این آزمایش باید از بیمار نمونه مدفوع یا سواب مقعدی تهیه و به آزمایشگاه ارسال شود؛ این آزمایش در سیستم بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×