» آرشیو اخبار » دارویار را نجات دهید
دارویار را نجات دهید

دارویار را نجات دهید

5 شهریور 1401 5

به گزارش گذارنیوز، «هاله حامدی فر» گفت: مهم‌ترین چالش طرح دارویار، عدم تأمین به موقع بودجه است و اینکه نتوانیم تأمین مالی درست را برای صنعت داروسازی کشور انجام دهیم.

چالش های بعد از اجرای طرح دارویار

نایب رئیس دوم سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: واقعیت امر این است که صنعت داروسازی کشور بعد از اجرای طرح دارویار و آزاد شدن نرخ ارز، با چالش‌های زیادی مواجه شده است. اولاً در خیلی از داروها به خصوص داروهای بیماران خاص، افزایش قیمت مطابق با افزایش نرخ ارز و تورم اتفاق نیفتاده که سازمان غذا و دارو قول داده که این موضوع را اصلاح کند.

حامدی فر ادامه داد: ما منتظر هستیم و اگر خیلی زود این موضوع اصلاح نشود، در زمینه تأمین داروهای بیماران خاص و داروهای «های تک» به مشکل خواهیم خورد.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

دارویار را نجات دهید

 

وی افزود: تا کنون در مورد تأمین داروهای تولید داخل بیماران خاص مشکل کمبود نداشته ایم، اما اگر مشکلات پیش روی طرح دارویار اصلاح نشود، مسلماً با کمبود مواجه خواهیم شد.

تاکید کرد: از طرف دیگر، موضوع تأمین مالی و سقف تسهیلات در بانک‌ها است که کاهش پیدا کرده و باید اصلاح شود. بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از چالش‌های تولید کنندگان دارو است.

حامدی فر توضیح داد: ارزش افزوده تمامی کالاهای اساسی برای ترخیص از گمرکات، از ۹ درصد به یک درصد رسیده اما دارو از این امر مستثنی و خارج شده که این موضوع، هزینه بسیار زیادی را به شرکت‌های دارویی داخلی تحمیل می‌کند؛ به طوری که خیلی از سفارشات را شرکت‌ها ترخیص نکرده اند و به همین دلیل، دچار کمبود مواد اولیه دارویی شده ایم.

وی با تاکید بر این موضوع که دارویار طرح بسیار خوبی است، تصریح کرد: ولی باید هر چه زودتر، وزارت صمت، سازمان غذا و دارو و سازمان برنامه و بودجه، یک گپ آنالیز را با درگیر کردن ذی نفعان انجام دهند و مشکلات طرح را که در مسیر اجرا ایجاد شده و یا مشکلاتی که دیده نشده بود و می‌تواند طرح دارویار را با شکست مواجه کند، هر چه سریع‌تر اصلاح کنند.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×