» ارز دیجیتال » تحلیل » جنگ دوست‌داران بیت کوین با قانون‌گذارانی که پول چاپ می کنند
بیت کوین

جنگ دوست‌داران بیت کوین با قانون‌گذارانی که پول چاپ می کنند

12 دی 1401 8

رؤسای بانک مرکزی اروپا یک ماه پیش گفته بودند که بیت کوین در "مسیر دستکاری و تلقین شده قبلی در آخرین نفسهای پیچ منتج به ناکجا آباد " قرار دارد. حدود یک هفته بعد، یکی از مقامات آن بانک اعلام کرد که در حال بررسی ممنوعیت بیت کوین و کریپتو به منظور کاهش آسیب های زیست محیطی است. اما با عمیق‌تر شدن بحران انرژی در اروپا، قانون‌گذاران اروپایی مشکلاتی بیشتر از مسائل زیست محیطی بیت کوین، مانند استفاده فزاینده آلمان از زغال‌سنگ، دارند. همچنین آنها با چاپ پول فزاینده درگیر هستند

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در زمان نگارش این مقاله، سنای ایالات متحده به تازگی قانون مبارزه با پولشویی دارایی دیجیتال سال 2022 را معرفی کرده است. این لایحه دارای جنبه های تهدیدآمیز بسیاری مانند قوانین احراز هویت (KYC) برای کیف پول های شخصی (self custody) و الزامات صدور مجوز برای انتقال پول است.

این لایحه پس از گفته اخیر رؤسای بانک مرکزی اروپا (ECB) ارائه شد. آنها یک ماه پیش گفته بودند که بیت کوین در “مسیر دستکاری و تلقین شده قبلی در آخرین نفسهای پیچ منتج به ناکجا آباد ” قرار دارد. حدود یک هفته بعد، یکی از مقامات بانک اعلام کرد که در حال بررسی ممنوعیت بیت کوین و بازار کریپتو به منظور کاهش آسیب های زیست محیطی است.

اما با عمیق‌تر شدن بحران انرژی در اروپا، آیا فکر نمی‌کنید قانون‌گذاران اروپایی ماهی‌های بزرگ‌تر برای سرخ کردن، مانند استفاده فزاینده آلمان از زغال‌سنگ دارند؟ یا شاید سیاستمداران و مقامات شروع به درک بیت کوین کرده اند، و اینکه چگونه قرار است بساط قدرت آنها را برچیند؟

تبلیغات جام جهانی قطر

من فکر می کنم بر خلاف گفته مدیران بانک مرکزی اروپا، مسیر بیت کوین تازه در شروع مرحله “مبارزه با شما” است و در سال 2023 بدتر هم خواهد شد. امسال هوشیار باشید. در حالی که اجرای یک ممنوعیت و بسیاری از مقررات دیگر به طرز خنده‌داری غیرممکن است، اما این ممنوعیت‌ها به عنوان یک سرعت‌گیر قابل توجه برای پذیرش گسترده بیت کوین عمل خواهند کرد. من یک گوشم را به زمین می چسبانم (و احتمالاً به توییتر بیت کوین) تا در جریان موقعیت های حساس باشم؛ موقعیت‌هایی که تحت تأثیر دریایی از تماس ها با نمایندگان منتخب شما در سنا یا کنگره باشد؛ درست مانند آنچه در مورد لایحه زیرساخت در سال 2021 اتفاق افتاد.

رشته توییت زیر از اکانت Level39 است که سخنان گفته شده در جلسه استماع کمیته بانکداری سنا را انعکاس داده است. در این جلسه پروفسور فایننس خانم هیلاری آلن به سناتور منندز می گوید که با ده برنامه‌نویس و حمایت ماینر می توان بیت کوین را تغییر داد!

اطلاعات غلط در جلسه استماع سنا
اطلاعات غلط در جلسه استماع سنا

قابل توجه است که هکری با 100 درصد هش‌ریت فعلی شبکه بیت کوین باید بیش از 2 سال زمان صرف کند تا بتواند کل بلاکچین بیت کوین را بازنویسی کند.

مارپیچ بدهی یا به‌عبارتی بدهی‌های دولت‌ها

خوشبختانه، من فکر می کنم افراد بیشتری در حال بیدار شدن از ماتریس کنونی در اقتصاد جهانی هستند (اشاره به فیلم Matrix)  و همچنین افراد بیشتری متوجه می شوند که وضعیت واقعاً چقدر بد است (منظور وضعیت بانک‌های مرکزی و چاپ پول). واقعیت این است که پنهان کردن آن در این مرحله بسیار دشوار است.

رشد ترازنامه بانک های مرکزی
رشد ترازنامه بانک‌های مرکزی

 

نمودار بالا تصویر مورد علاقه جدید من است. اخیراً وقتی مردم از من در مورد بیت کوین می پرسند، تنها کاری که انجام می دهم این است که این نمودار را به آنها نشان می دهم و آنها به سرعت میزان بزرگی خلق پول در سال 2020 در حین پاندمی کرونا را درک می کنند. چیزی که آنها هنوز کاملاً درک نکردند، این است که این مشکل احتمالاً با سرعت و فواصل زمانی فزاینده ادامه خواهد یافت.

پیش‌بینی می شود که دولت فدرال ایالات متحده در سال 2023 یک تریلیون دلار کسری بودجه داشته باشد(یک تریلیون دوازده تا صفر دارد!) حتی اگر دولت آمریکا کل ارتش را هم تعطیل کند و بودجه 800 میلیارد دلاری وزارت دفاع را حذف کند، همچنان پیش‌بینی می شود که این بودجه برای سال 2023 در حالت قرمز عمل کند. کسری بودجه احتمالاً بسیار بیشتر هم خواهد شد، به این معنی که بدهی بیشتری در آینده باید به‌وجود بیاید، زیرا این بدهی ها در دوره ای رخ می دهد که نرخ بهره فدرال رزرو بسیار زیاد است که این خود عاملی فزاینده برای افزایش بیشتر بدهی دولت است.

 

دفتر بودجه کنگره اعلام کرده که پیش‌بینی های ماه نوامبر از GDP در سال 2023 بدتر از پیش‌بینی های ماه می است. در پیش‌بینی جدید، احتمال رشد منفی در  GDP به اندازه  احتمال رشد مثبت است. این آمار را با افزایش بیکاری مورد انتظار جمع کنید تا به مشکل مضاعف اقتصاد (double whommy) در سال آینده پی ببرید (مشکل مضاعف در اقتصاد یعنی کوچک شدن اقتصاد یا کاهش GDP همزمان با مشکل ترازنامه بانک مرکزی).

بیکاری و رشد منفی تولید ناخالص ملی یا GDP بیانگر وصول مالیات کمتر برای دولت فدرال است که به معنای کسری بالقوه بیشتر بودجه یا بدهی بیشتر دولت به بانک مرکزی است. درواقع با این واکنشهای زنجیره ای در اقتصاد، دولت خود را در یک مارپیچ بدهی تسریع شده خواهد دید.

حتی اگر همه چیز هم به‌طور کامل طبق برنامه بودجه کنگره پیش برود، همین کسری تریلیون دلاری که پیش بینی شده، قطعا چیزی برای جشن گرفتن ندارد. من فکر می کنم اعداد به خودی خود صحبت می کنند. افرادی که کمی به این اعداد دقت کنند متوجه نگرانی‌ها می شوند. و وقتی همه چیز کاملاً آشفته و بهم ریخته شد، شرط می بندم که فدرال رزرو با چاپ پول بیشتر وارد عمل می شود. حالا فکر می کنید این مقدار بدهی یک تریلیون دلاری یا حتی بیشتر با بهره 5 درصد فدرال رزرو چگونه قابل هضم است؟ من که فکر نمی کنم ایندو همزمان در کنار هم قرار بگیرند.  مطمئنم که نرخ بهره برای مدت زیادی در این سطح نخواهد ماند.

به طور تصادفی، چند روز پیش، در ایمیلی که از  Bitcoin Layer دریافت کردم، نوشته شده بود که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نمی تواند خیلی بیشتر از مقداری که در حال حاضر است، افزایش یابد. پس به نظر می رسد که آنها نیز در مورد نرخ بهره فدرال رزرو با من هم عقیده اند. زیرا منحنی بازده اوراق دو ساله در برابر نرخ بهره فدرال رزرو (2s/FFs) بالاخره معکوس شد و بالطبع پایان چرخه افزایش های نرخ بهره در راه است. صرف نظر از نمودار نقطه ای فدرال رزرو یا سخنان هاکیش جروم پاول، رئیس بانک مرکزی، راجع به اعداد بالای 5 درصد، بخش جلوی نمودار “بازدهی اوراق دو ساله” دیگر از دستورالعمل فدرال رزرو پس از آخرین افزایش تبعیت نکرده و منحنی تارگت بهره فدرال رزرو را به پایین کراس کرده است. سفارش‌های پایدار خرید برای اوراق 2 ساله، بازدهی آن را در حدود 4.2٪ و در زیر سقف 4.5٪ فدرال رزرو محدود کرده است. باید توجه داشت که نرخ بازار همیشه جلوتر از فدرال رزرو حرکت می کند.

بازدهی اوراق قرضه دو ساله در برابر تارگت بهره فدرال رزرو
بازدهی اوراق قرضه دو ساله در برابر تارگت بهره فدرال رزرو

بیت کوین پیشگامان را دوباره احیاء می کند

روزی روزگاری در جایی به نام آمریکا، مردم مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گرفتند و به دنبال ماجراجویی و فرصت در غرب می رفتند. در سال 1889، در جایی از زمین‌های بی‌نام و بدون مالکیت، نزدیک به 50000 آمریکایی در تپه‌ای صف کشیدند و رقابت کردند تا برای خود در زمین‌های وحشی توسعه نیافته سهمی دست و پا کنند. آن زمینها امروز به اوکلاهاما تبدیل شده است.

بیت کوین هم مانند رقابت مهاجران آمریکا یک مسابقه است. اما از طرف دیگر مانند یک ورزش تیمی هم هست. بیت کوین یک مسابقه است از این جهت که اگر مسئولیت ادعای سهم خود را در فضای مجازی قبل از دیگران به عهده نگیرید، ممکن است این فرصت را به اندازه یک عمر از دست داده باشید. همچنین یک ورزش تیمی است، به این معنی که پذیرش موفقیت آمیز بیت کوین بین عموم در دوره زندگی شما احتمالاً به میزانی از کمک و همیاری دیگران نیاز دارد. قبل از راه اندازی اولین کیف پول سخت افزاری خود، چند ویدیو آموزشی بیت کوین تماشا کردید؟ چه مدت بعد از آن واقعاً تعدادی UTXO را به آدرس خود-حضانتی (self-custody) خود ارسال کردید؟ چقدر طول کشید تا حتی بدانید UTXO اصلاً چیست؟

بیت کوین مرز جدیدی است. دیجیتالی شدن سرزمین‌های بدون مالکیت است در غرب وحشی. این سفر مملو از خطرات و مشکلات است، اما نتیجه آن فرصتی است که احتمالاً در طول زندگی‌مان دیگر هرگز نخواهیم دید. هر کسی بیت کوین را با قیمتی که سزاوار آن هست می خرد، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید به آنها کمک کنید تا روند یادگیری را تسریع نمایند.

بیایید در سال 2023 صرافی ها را خالی کنیم. صرافی‌هایی که سال گذشته خیانت در امانت کردند و به این بازار لطمه زدند. آنها را در تنگنا قرار دهیم، حتی با بیت کوین کاغذی که مطمئن‌ترین روش نگهداری بیت کوین است. بیایید با دولتمردانی که با چاپ اسکناس از مردم مالیات مخفی می گیرند، مبارزه کنیم. من شما را به چالش دعوت می کنم تا سعی کنید روح پیشگامان آمریکا را برای کمک به تحقق این امر زنده کنید؛ برای کمک به دوستان و خانواده خود در درک این پدیده و فرصت؛ برای کمک به آنها در درست کردن کیف پولهای شخصی (self custody) و حفاظت از دارایی خود به روش کاملاً شخصی بی نیاز از هیچ عنصر واسطه (self-sovereign way).

ما نمی توانیم همه را نجات دهیم، اما حداقل می توانیم سعی کنیم به آنها نشان دهیم چه آینده‌ای در راه است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Bitcoin Magazine ، Bitcoin Layer

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×