» آرشیو اخبار » تورم ۸۳ درصدی ترکیه به دنبال کاهش نرخ بهره
تورم ۸۳درصدی ترکیه به دنبال کاهش نرخ بهره

تورم ۸۳ درصدی ترکیه به دنبال کاهش نرخ بهره

11 مهر 1401 4

سازمان آمار رسمی ترکیه روز دوشنبه گزارش داد که تورم ترکیه در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در 24 سال اخیر یعنی بیش از 83 رسیده است.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، با قول اردوغان برای ادامه کاهش نرخ بهره، تورم ترکیه به 83 درصد رسید.

سازمان آمار رسمی ترکیه روز دوشنبه گزارش داد که تورم ترکیه در ماه سپتامبر، به بالاترین حد خود در 24 سال اخیر یعنی بیش از 83 درصد رسیده است.
قیمت مصرف کننده ماهانه به میزان 3.08 درصد و سالانه 83.45 درصد افزایش یافت. شاخص قیمت تولیدکننده داخلی نسبت به ماه قبل 4.78 درصد و نسبت به سال قبل 151.5 درصد افزایش یافته است.
تورم برای این کشور 84 میلیون نفری در دو سال گذشته افزایش یافته است، به ویژه زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اصرار دارد برعکس روش مرسوم کنترل تورم در دنیا، به جای افزایش نرخ بهره، به کاهش نرخ بهره ادامه دهد.

او می‌گوید: بزرگترین نبرد من علیه بزرگترین دشمن یعنی منافع است. ما نرخ بهره را به 12 درصد کاهش دادیم. آیا این کافی نیست؟ اردوغان در یک سخنرانی در اواخر سپتامبر گفت که این نرخ بهره بیشتر باید کاهش یابد.
تنها در دو ماه گذشته، بانک مرکزی ترکیه (که تحت کنترل اردوغان است) نرخ بهره را ۲۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۲ درصد رساند، که بازارها را تکان داد.
لیر ترکیه در حال حاضر در پایین ترین سطح خود، یعنی 18.56 دلار معامله می شود و در سال جاری تقریباً 28 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.
مقامات ترکیه می گویند که اقدامات آنها تورم را در ماه های آینده کاهش می دهد، اما بسیاری از اقتصاددانان مخالف هستند و انتظار دارند قیمت های مصرف کننده افزایش یابد و ارزش لیر در سال آینده بیشتر از این کاهش یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

لیام پیچ، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، پس از آخرین کاهش نرخ بهره ترکیه در 22 سپتامبر، در یادداشتی نوشت: با سخت‌تر شدن شرایط تامین سرمایه خارجی، پیش‌بینی‌ها همچنان به سمت سقوط شدید لیر و بالا رفتن ریسک کاهش نرخ بهره خواهد رفت.

منبع: سی‌ان‌بی‌‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×