» ارز دیجیتال » تحلیل » تعیین کف قیمت بیت کوین از طریق شاخص پوئل
شاخص پوئل

تعیین کف قیمت بیت کوین از طریق شاخص پوئل

5 آذر 1401 6

شناخت بازار بیت کوین جدا از نحوه فعالیت و سوددهی ماینرهای بیت کوین میسر نیست. در این مقاله تلاش شده است تا با معرفی شاخص پوئل معیاری برای پیدا کردن کف قیمت بیت کوین در این بازار نزولی شناخته شود

به گزارش تیم تحلیل گذارنیوز ، شاخص پوئل به بررسی اصول سودآوری استخراج بیت کوین (Mining) و نحوه شکل‌دهی چرخه‌های بازار می‌پردازد. این شاخص با تقسیم ارزش دلاری بیت کوین های ماین شده در روز بر میانگین متحرک 365 روزه آن محاسبه می شود.

درک شاخص پوئل در بازار صعودی بیت کوین

برای درک ماهیت فعالیت استخراج کنندگان بیت کوین می توان اظهار کرد که آنها غالباً به عنوان عامل صعود در بازار شناخته می شوند، چراکه ماینرها در واقع بیت کوین‌های ماین شده خود را نگه می دارند. بنابراین، بسیاری از ماینرها دارای ذخایر ارزشمندی از بیت کوین های اضافی هستند، اما ضرورتاً این ذخایر برای پوشش هزینه‌های جاری آنها به فروش گذاشته نمی‌شود. در بازار صعودی، انگیزه برای شروع فعالیت‌ ماینرهای جدید، یا برای توسعه فعالیت ماینرهای قدیمی افزایش می‌یابد. این امر موجب پیدایش نیروی مخالف در بازار و انگیزه فراوان برای ماینرها می‌شود تا بخشی از ذخایر بیت کوین خود را نقد کرده و سهم خود از قدرت هش شبکه را حفظ کنند.
با افزایش انگیزه برای فروش بیت کوین‌های ماین شده، جریان سرمایه بیشتری نیز برای جذب این فشار فروش ضروری است. شاخص پوئل در این مواقع، روند افزایشی خواهد داشت، به ویژه در دوره های افزایش سریع قیمت‌ بیت کوین که این شاخص به طور قابل‌ توجهی از میانگین سالانه خود پیشی می‌گیرد.

درک شاخص پوئل در بازار نزولی بیت کوین

در بازارهای نزولی طولانی، کسب سود در صنایع استخراج  بیت کوین به طور فزاینده ای دشوار می شود. زیرا با کاهش قیمت بیت کوین، درآمد کل هم به طور مشابه کاهش می یابد؛ علیرغم اینکه هزینه های استخراج همیشه در سطوح بالا قرار دارد و اغلب اوقات هزینه ها کم نمی شوند. هزینه استخراج عموماً در هر دوره تنظیم سختی شبکه بیت کوین که 14 روز هست، ثابت در نظر گرفته می شود که خود سختی شبکه نیز با رقابت کلی قدرت هش در شبکه تعریف می شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

شرکت‌های ماینینگ بیت کوین که ترازنامه قوی‌تر و هزینه‌های عملیاتی پایین‌تری دارند، نسبت به آنهایی که هزینه های عملیاتی بالاتری دارند، می‌توانند شرایط طولانی‌تر و عمیق‌تری را در بازار نزولی تحمل کنند. به هرحال، با کاهش قیمت ها، ماینرها از روی اجبار مقدار بیشتری از درآمد خود را نقد کرده و برای پوشش هزینه های خود شروع به نقد کردن ذخایر قدیمی خود می کنند، که همین امر فشار فروش را بیشتر و شرایط نزولی قیمت بیت کوین را تشدید می کند.

در این زمان، شاخص پوئل به سطوح پایین نمودار و محدوده زیر عدد 1 می رسد، که نشان می دهد ماینرها احتمالاً در حال تحمل فشار درآمدی هستند. از لحاظ تاریخی، کف های قابل توجهی در شاخص پوئل حتی در مقادیر کمتر از 0.5 هم ایجاد شده است، که در واقع این عدد نشان می دهد که سود شرکت‌های استخراج بیت کوین 50 درصد کمتر از میانگین در آمد سالانه آنهاست.

بررسی سطوح مختلف شاخص پوئل

شاخص پوئل
شاخص پوئل از سال 2012 تا کنون

تفسیر عددی این شاخص به طور کلی می تواند در چارچوب زیر در نظر گرفته شود:

  1. مقادیر بالا نشان می دهد که سودآوری فعلی ماینرها در مقایسه با میانگین سالانه بالا است. به این ترتیب، انگیزه استخراج‌کنندگان برای فروش بیت کوین های خود زیاد است و ممکن است باعث فشار فروش بیشتری شود.
  2. مقادیر پایین نشان می دهد که سودآوری فعلی ماینرها در مقایسه با میانگین سالانه پایینتر است. به این ترتیب، فشارهای هزینه ای و درآمد ممکن است به یک عامل مهم در روند بازار تبدیل شود.  برخی از ماینرها ممکن است در این شرایط ماینرها و ریگ‌های خود را خاموش کنند. به این ترتیب هش ریت شبکه کاهش یافته و پاداش ماینرهای باقیمانده بیشتر می شود. بنابراین ماینرها می‌توانند رمزارزهای کمتری را برای پوشش هزینه های خود بفروشند و بالطبع اثر عرضه و فشار فروش از سمت ماینرها کاهش یافته، قیمت زیاد می‌شود.
  3. رویدادهای هاوینگ باعث کاهش 50 درصدی ماین بیت کوین نسبت به قبل می شود و این باعث نصف شدن فوری شاخص پوئل می شود. بنابراین تأثیر هاوینگ بر سودآوری ماینرها دقیقاً مطابق با آیتم بالا یعنی مقادیر پایین شاخص پوئل خواهد بود.

مقادیر بیشتر از 4.0 از لحاظ تاریخی نشان‌دهنده سقف های بازار بیت کوین بوده است، اگرچه در چرخه‌های اولیه صعودی بیت‌کوین، این شاخص به مقادیر بین 6 تا 10 هم رسیده بود.

بررسی وضعیت کنونی شاخص پوئل

در نمودار زیر می توان مشاهده کرد که شاخص پوئل نسبت به هفته‌های گذشته، همچنان در حال کاهش است. به طوری که میانگین 7 روزه آن، به کمترین مقدار خود طی تقریبا 3 ماه اخیر رسیده و عدد 0.47 را نشان می‌دهد.

شاخص پوئل در سال 2022
شاخص پوئل در سال 2022

 

این امر نشان دهنده این است که درآمد روزانه این ماینرها، تنها 0.47 یا کمتر از نصف درآمد سالیانه آن‌هاست. با توجه به ورود شاخص در محدوده سبز، می توانیم به پتانسیل موجود برای تسلیم شدن برخی استخراج کنندگان ضعیف‌تر پی ببریم. با توجه به فشار موجود بر روی آنها، از روی نمودار زیر می توان تصدیق کرد که در روز گذشته شاهد یک پیک ورود به اندازه 825 بیت کوین به صرافی‌ها هستیم که بازتاب توزیع توسط این دسته است؛ و این ممکن است یک فشار فروش ایجاد کند و قیمت را تا سطوح پایین‌تر کاهش دهد. برای یافتن این سطوح پایین‌تر به مقالات زیر رجوع کنید:

انتقال بیت کوین به صرافی ها از سوی ماینرها
انتقال بیت کوین به صرافی ها از سوی ماینرها

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×