» اقتصاد » تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

11 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،کشورهای گروه 7 توافق کردند که قیمت نفت روسیه را محدود کنند

بزرگترین اقتصادهای غرب روز جمعه با اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه به منظور کاهش توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ خود در اوکراین بدون به وجود آوردن تورم بیشتر موافقت کردند.

وزرای دارایی عضو G7 – ایالات متحده، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا – اعلام کردند که ارائه خدماتی را که امکان حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه را در سطح جهان که بالاتر از سقف قیمت باشد را ممنوع خواهند کرد. این تصمیم می تواند پوشش بیمه یا تامین مالی محموله های نفتی را مسدود کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

آنها در بیانیه ای مشترک گفتند که حداکثر قیمت توسط “ائتلاف گسترده” از کشورها تعیین می شود. این تحریم‌ها در کنار تحریم‌های اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا از اوایل دسامبر است، اعمال خواهد شد.
روسیه پیش از این تهدید کرده بود که با ممنوعیت صادرات نفت به کشورهایی که سقف قیمت را اعمال می کنند، مقابله به مثل خواهد کرد.

دولت بایدن ماه‌هاست که بر دولت‌ها فشار می‌آورد تا سقف قیمتی در نظر بگیرند. غرب در حال حاضر بسیاری از صادرات انرژی روسیه را تحریم کرده است، اما مسکو همچنان به درآمد میلیاردها دلار در ماه از انتقال نفت به کشورهایی مانند چین و هند ادامه داده است.
وزرای دارایی G7 گفتند، سقف قیمت به طور خاص برای کاهش درآمدهای روسیه و توانایی روسیه برای تأمین بودجه جنگ طراحی شده است و در عین حال تأثیر جنگ روسیه بر قیمت جهانی انرژی.

اما این اقدام هنوز نیاز به کار دارد و مدیریت آن بسیار پیچیده خواهد بود. سقف قیمت برای نفت روسیه باید مشخص شود. همچنین برای موثر بودن به حمایت بین المللی گسترده تری نیاز دارد.

به گزارش تاس، نواک پیشنهادات برای اعمال محدودیت‌ها را «کاملاً پوچ» خواند و گفت که این محدودیت‌ها می‌تواند بازار جهانی نفت را نابود کند. وی گفت: «این گونه تلاش‌ها تنها صنعت نفت و بازار نفت را بی‌ثبات می‌کند.

روسیه می تواند بیمه جایگزین برای محموله های نفتی خود ارائه دهد. اما وزارت خزانه داری ایالات متحده خاطرنشان کرد که آنها گران تر خواهند بود و قرار دادن سیستم سقف قیمت را تقویت می کند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، جریان نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی به ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی از زمان آغاز جنگ در اوکراین نزدیک به 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. اما دو سوم مقدار کاهش یافته به بازارهای دیگر منتقل شده است و به تقویت خزانه مسکو کمک می کند. به گفته آژانس بین المللی انرژی، درآمدهای صادراتی در ماه جولای حدود 19 میلیارد دلار بوده است.

کنترل روسیه بر بخش‌های بزرگی از منابع جهانی انرژی چالش بزرگی برای دولتها ایجاد کرده است.
در این هفته، روسیه به طور موقت تحویل گاز طبیعی به منطقه را از طریق یک خط لوله حیاتی متوقف کرد و تمام عرضه گاز به یک شرکت فرانسوی را قطع کرد، و مشکلاتی را برای اروپا ایجاد کرد و تورم اروپا را به رکورد 9 درصد رساند.
غول انرژی دولتی روسیه گازپروم اعلام کرد که کاهش تحویل از طریق خط لوله نورد استریم 1 به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده برای چند روز به منظور تعمیر و نگهداری بوده است. قرار است شنبه بازگشایی شود.

به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان بیزینس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×