» آرشیو اخبار » تحلیل فاندامنتال نرخ ین ژاپن در برابر دلار آمریکا
ین ژاپن در برابر دلار

تحلیل فاندامنتال نرخ ین ژاپن در برابر دلار آمریکا

22 آبان 1401 5

ین ژاپن در برابر دلار آمریکا، برای دومین جلسه متوالی سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود از 31 آگوست رسید. سرمایه گذاران منتظر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره هستند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، جفت‌ارز دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن (USD/JPY)، برای دومین جلسه متوالی سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود از 31 آگوست رسید؛ زیرا سرمایه گذاران منتظر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بوده و موقعیت های خرید خود را کاهش داده اند. قراردادهای آتی نرخ در حال حاضر با نرخ بالای محدوده 4.75 درصد تا 5 درصد ماه مارس آینده و کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال 2023 قیمت گذاری می شوند.

اگرچه جفت ارز فارکس در 21 اکتبر پس از مداخله گسترده بانک ژاپن به بالاترین حد خود در 32 سال گذشته رسید، اما دلار/ ین ژاپن (USD/JPY) هیچ نشانه ای از تغییر روند نشان نداد تا اینکه گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا (CPI) در روز پنجشنبه گذشته کمتر از حد انتظار بود. این خبر به اندازه‌ای نزولی بود که حتی قوی‌ترین گاوها(سرمایه گذاران امیدوار به افزایش قیمت ها) را از بازار بیرون راند و باعث فروش تاریخی یک روزه شد.
در روز جمعه، USD/JPY در کانال 138.775 قرار گرفت که 2.189 یا 1.55 درصد کاهش داشت.

آمار تورم ضعیف آمریکا، مانع روند صعودی دلار به ین ژاپن در بلند مدت

روند صعودی بلندمدت دلار به ین ژاپن در 20 مارس 2020 با شروع همه گیری جهانی COVID-19 آغاز شد. بررسی قیمتی هفته گذشته نشان می‌دهد که ممکن است پس از اینکه گزارش قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار افزایش یافت، روند افزایش قیمت متوقف شود. به نظر می‌رسد که تورم اصلی به اوج خود رسیده، و این به فدرال رزرو اجازه می‌دهد که از افزایش شدید نرخ بهره خودداری کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

این یک پیشرفت مهم است، زیرا دلار در مقابل ین ژاپن (USD/JPY) از مارس 2022، زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کرد، افزایشی بوده است. با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی فوق العاده خود را ثابت نگه داشت.

این واگرایی در سیاست کمک کرد تا جفت دلار در برابر ین ژاپن (USD/JPY) به بالاترین حد 32 سال گذشته برسد، زیرا با افزایش نرخ اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و اوراق قرضه دولتی ژاپن افزایش یافت و دلار آمریکا به دارایی جذاب‌تری تبدیل شد. افزایش ارزش دلار و کاهش ین ژاپن، بانک مرکزی ژاپن و مقامات دولتی ژاپن را در تلاش برای حمایت از ین ژاپن برای اجرای دو مداخله بزرگ در ماه سپتامبر و اکتبر وارد ماجرا کرد.

ین ژاپن

چشم انداز کوتاه مدت: افزایش نوسانات ین ژاپن

فروش فعلی نشان می دهد که سرمایه گذاران صعودی در نهایت در حال نقد کردن موقعیت های بلندمدت خود هستند. تا زمانی که سرمایه گذاران متقاعد باشند که فدرال رزرو در حال افزایش نرخ بهره است، روند ممکن است تغییر یابد.

پس از  شدیدترین افزایش نرخ بهره در سال جاری نسبت به هر زمان دیگری از دهه 1980، از جمله چهار افزایش متوالی 75 واحدی نرخ بهره که سیاست پولی را به محدوده 3.75 درصد تا 4.0 درصد در دو هفته پیش رساند، به نظر می رسد فدرال رزرو در حال تغییر به سمت یک افزایش نیم واحدی در ماه آینده و یک چهارم واحد پس از آن است.

قراردادهای آتی در حال حاضر با نرخ بالای محدوده 4.75 درصد تا 5 درصدی ماه مارس آینده قیمت گذاری می شوند. یعنی رنج پایین تر از محدوده 5 درصد که قبل از گزارش CPI مشاهده شده بود.

زمانی که فدرال رزرو نرخ تورم را کاهش دهد، روند بلندمدت دلار به ین ژاپن تغییر خواهد کرد

عملکرد فعلی قیمت و الگوی نمودار نشان می دهد که این ممکن است شروعی برای فروش بلندمدت باشد. با این حال، دلار به ین (USD/JPY) همچنان در برابر چندین رالی بازگشت سریع آسیب‌پذیر خواهد بود.

یکی از عواملی که باید در نظر گرفت این است که فدرال رزرو باید متقاعد شود که تورم قبل از پایان دادن به الگوی افزایش نرخ خود شروع به کاهش کرده است.

رئیس جدید فدرال رزرو دالاس، لوری لوگان، گفت: «آمارهای مربوط به CPI در پنج‌شنبه گذشته یک آرامش خاطر ایجاد کرد، اما هنوز راه زیادی در پیش است. اگرچه من معتقدم ممکن است به زودی سرعت افزایش نرخ را کاهش دهیم تا بتوانیم شرایط مالی و اقتصادی را بهتر ارزیابی کنیم.»

این اساساً به این معنی است که USD/JPY باید برای اقدامات قیمتی نوسانی و دو طرفه آماده شود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×