» آرشیو اخبار » تحلیل بلند مدت قیمت بیت کوین
تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل بلند مدت قیمت بیت کوین

23 آبان 1401 3

سقوط صرافی معروف FTX می تواند سیگنالی برای پایان بازار نزولی بیت کوین باشد

پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از ورشکستکی صرافی FTX

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، برخی از تحلیلگران معتقدند، سقوط FTX نشان می دهد که بیت کوین به پایین ترین سطح بازار خرسی نزدیک است و فروپاشی این صرافی معروف می تواند سیگنالی برای پایان بازار نزولی بیت کوین باشد. این اولین باری نیست که یک صرافی برجسته ارزهای دیجیتال در اوج بازار نزولی از دور خارج می‌شود. یک تحلیلگر مطرح در توییتر با نام اختصاری رکت (Rect) اظهار داشت:

“از نظر تاریخچه نمودار قیمت بیت کوین، سقوط یک صرافی رمزارز نشان می‌دهد که چرخه خرسی بازار بیت‌کوین به پایان خود نزدیک شده است. در چرخه های قبلی رشد و نزول بیت کوین، صرافی بیت‌مِکس (BitMEX) نقطه پایان چرخه نزولی بود و قبل از آن هم صرافی ام تی گاکس (Mt Gox) و اکنون FTX نیز در پایان چرخه نزولی قرار گرفته است؛ گویی این به یک الگو تبدیل شده است. داستان صرافی‌ها تقریباً به یک گرایش تاریخی تبدیل شده است که همیشه نزدیک به انتهای بازار نزولی رخ می دهد. بنابراین، اگر از فاز تسیلم این چرخه زنده بمانید، در بازار صعودی بعدی شکوفا خواهید شد.”

اگر عبارت “فاز تسلیم” برایتان آشنا نیست باید گفت که فاز تسلیم به دوره ای از فعالیت فروش قوی اشاره دارد که در آن سرمایه گذاران موقعیت خود را رها می کنند و دارایی های خود را در سریع ترین زمان ممکن می فروشند. نمودار زیر نشان می دهد که قیمت بیت کوین در حال حاضر در کدام فاز قرار دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر
نمودار NUPL
نمودار NUPL

حمایت قوی قیمت بیت کوین بعد از توییت ایلان ماسک

روز دوشنبه (14 نوامبر، 23 آبان)، قیمت بیت کوین به زیر 16000 دلار سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید. مدت کوتاهی پس از اظهار نظر صعودی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قیمت بیت کوین، اسپیس ایکس و توییتر هم شروع به افزایش کردند. طبق داده‌های وب سایت تریدینگ ویو، درست قبل از توییت ماسک، بیت‌کوین در حدود 15948 دلار معامله می‌شد، اما، اندکی پس از توییت، قیمت بیت کوین ناگهان شروع به افزایش کرد و تا ساعت 12 ظهر به وقت تهران به 16821 دلار رسید.

 

نمودار بیت کوین بعد از توییت ایلان ماسک
نمودار بیت کوین بعد از توییت ایلان ماسک

 

همه چیز از دیروز (13 نوامبر، 22 آبان) یعنی زمانی شروع شد که سرمایه گذار و کارآفرین مشهور، جیسون کالاکانیس در توییتر پرسیده بود که قیمت بیت کوین در یک سال آینده به چه سمتی خواهد رفت؟ تقریباً یک روز بعد، ایلان ماسک توییتی ارسال کرد با این مضمون که به آینده بیت کوین اطمینان دارد.

نکته قابل توجه در این توییت این است که اگرچه ایلان ماسک بیت کوین را دوست دارد و تسلا روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده است، اما ماسک به ندرت در مورد بیت کوین توییت کرده است (به استثنای سال گذشته که در مورد مصرف انرژی استخراج بیت کوین ابراز نگرانی کرد). در عوض توجه خود را روی Dogecoin متمرکز کرده و در آوریل سال 2019 آن را رمزارز مورد علاقه خود نامیده بود.

طبق گزارشی که توسط کوین دسک (CoinDesk) در 12 نوامبر 2022 منتشر شد، ماسک آن روز در حدود ساعت 7:30 صبح به یک جلسه توییتر پیوست تا با چند نفر از اعضای جامعه کریپتو درباره حمله ادعایی یک هکر به کیف پول های FTX صحبت کند و نظر خود را درباره مدیرعامل سابق FTX چنین بیان کرد:

“صادقانه بگویم، من هرگز نام او را نشنیده بودم. اما بعد از آن افراد زیادی به من گفتند که او مقدار زیادی پول دارد و می‌خواهد در معامله توییتر سرمایه‌گذاری کند. من حدود نیم ساعت با او صحبت کردم. ضمیر ناخودآگاهم به من می گفت که مزخرف می گوید. این برداشت من از صحبت با او بود. اما همه، از جمله بانک های سرمایه گذاری بزرگ، درباره او مثبت فکر می کردند، اما این تصور من نبود و به نظر می رسید مشکلی وجود دارد و او سرمایه ای ندارد، و [در موضوع معامله توییتر ] نخواهد آمد. این پیش‌بینی من بود.”

پیش بینی قیمت بیت کوین با تحلیل دوره های هاوینگ

آقای رکت تحلیلگر معروف رمزارزها در توییتر با شمارش روزهای باقیمانده به هاوینگ بعدی بیت کوین، گفت:

” از لحاظ آمار تاریخی، قیمت بیت کوین هر بار 517 تا 547 روز قبل از هاوینگ بعدی به کف تاریخی قیمت خود رسیده بود. هاوینگ بعدی 536 روز دیگر است.”

هاوینگ (Halving) رویدادی است که در آن پاداش های صادر شده در شبکه بلاکچین بیت کوین برای استخراج کنندگان به نصف کاهش می یابد، بنابراین قیمت پس از آن باید افزایش یابد تا استخراج بیت کوین به صرفه باشد.

او اذعان داشت که از نظر بزرگی این چرخه نزولی، بیت کوین به اصلاح 80 درصدی نزدیک است. می توان استدلال کرد که کاتالیزورهای جنگ اوکراین و روسیه، از بین رفتن LUNA، موضوع صندوق سرمایه گذاری شرکت سنگاپوری 3AC، و ورشکستگی صرافی FTX مواردی بودند که این اصلاح فعلی تا 78% را تسهیل کردند.

از نظر فنی ، اصلاح به میزان 80 درصد مسلماً اتفاق خواهد افتاد. در مورد کف نهایی بیت کوین، آقای رکت (Rekt) می گوید که عدد 13900 دلار می تواند کف بازار باشد، زیرا اگر قیمت بیت کوین حمایت ماهانه 17400 دلار را که اخیراً شکسته است به مقاومت جدیدی تبدیل کند، حتی می تواند به حمایت 13900 دلاری در تایم فریم ماهانه نیز برسد. به نمودار زیر توجه کنید. این اتفاق به این معنی است که بیت‌کوین ۸۰ درصد از بالاترین قیمت خود یعنی ۶۹۰۰۰ دلار اصلاح کرده است و این می تواند پایان نزول قیمت بیت کوین باشد.

 

نمودار بیت کوین در تایم فریم ماهانه
نمودار بیت کوین در تایم فریم ماهانه

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: dailyhodl

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×