» ارز دیجیتال » تحلیل » تحلیل انتقال بیت کوین های قدیمی در ماه‌های اخیر
بیت کوین

تحلیل انتقال بیت کوین های قدیمی در ماه‌های اخیر

21 آذر 1401 7

هولدرهای بلندمدت در چند هفته گذشته دارایی بیت کوین (BTC) خود را بیشتر فروخته اند. آخرین باری که چنین فروش مکرر بیت کوین توسط هولدرهای بلندمدت رخ داده بود، مربوط به سال 2021 بود.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، هولدرهای بلندمدت در چند هفته گذشته دارایی بیت کوین (BTC) خود را بیشتر فروخته اند. آخرین باری که چنین فروش مکرر بیت کوین توسط هولدرهای بلندمدت رخ داده بود، مربوط به سال 2021 بود.

همانطور که در مقاله دیروز ( قیمت بیت کوین تحت فشار فروش 10 هزار BTC) شرح داده شد، نهنگ ها همچنان در حال فروش دارایی های بیت کوین خود هستند. آنها از ماه می 2022 به کاهش ذخایر بیت کوین خود ادامه دادند و نزدیک به 400 هزار بیت کوین فروختند که از نمودار وب سایت سنتیمنت (Santiment) می توان موجودی نهنگ ها را استخراج کرد، البته با پرداخت مبلغ عضویت.

موجودی نهنگهایی که بیش از 1000 بیت کوین دارند
موجودی نهنگ هایی که بیش از 1000 بیت کوین دارند

دو روز پیش در تاریخ 9 دسامبر، یک نهنگ 9901 بیت کوین را به ارزش 170 میلیون دلار پس از 1.5 سال به صرافی کراکن منتقل کرد که در شکل زیر تراکنشهای کیف پول نشان داده شده است. همین امر موجب کاهش قیمت بیت کوین به زیر سطح 17000 دلار شد.

تبلیغات جام جهانی قطر
کیف پول یک نهنگ
کیف پول یک نهنگ

وب سایت ویل آلرت (Whale Alert) این انتقال را در توییتی اعلام کرد (شکل زیر). قابل توجه است که این وب سایت با دریافت هزینه ای ماهانه این انتقال ها را سریعاً به کاربران خود اعلام می کند.

توییت ویل آلرت
توییت ویل آلرت

با چه شاخصی می توان فعالیت نهنگ‌ها را رصد کرد

بررسی شاخص دورمنسی (Dormancey)

شاخص دورمنسی به تعریف آقای پوئل (که خود شاخص‌های مختلفی را از جمله شاخص پوئل مربوط به وضعیت سودآوری ماینرهای بیت کوین معرفی کرده است) تعداد روزهایی را شمارش می‌کند که هر سکه منتقل شده قبل از معامله بدون حرکت یا به عبارتی بدون انتقال (transaction) بوده است. البته شاخص عدد میانگین را برای کلیه سکه های مصرف شده یا خرج شده حساب می کند، که از فرمول زیر بدست آمده است:

Dormancy=Destruction / Volumn

هر چه مدت زمان دورمنسی بیشتر باشد، به طور متوسط سکه های معامله شده در آن روز قدیمی تر هستند و بنابراین ردپای قدیمی‌ترهای بیت کوین های در معاملات آن روز دیده می شود. در مقاله ای جداگانه و تفصیل به این شاخص خواهیم پرداخت، اما به طور خلاصه باید به این نکته توجه کرد که چرا در زمان‌های خاصی ردپای قدیمی ها در معاملات پیدا می شود؟ یا این سوال که پول های بزرگ (smart money) در بازار چه می کنند؛ آیا در حال انباشت هستند یا در حال توزیع. که جواب به این سوال بسیار سخت است.

  • در عمل انباشت (Acumulation) این معامله گران قدیمی و بزرگ (Old Hands) در حال گرفتن کوین‌های ارزان از فروشندگان وحشت زده هستند(Panic sellers).
  • در حالی که در عمل توزیع (Distribution) معامله‌گران قدیمی و بزرگ بازار، سکه های گران‌قیمت خود را به تازه کاران بازار (Bag Holders) منتقل می کنند. انباشت در قیمت های کف بازار و توزیع در قیمت‌های سقف بازار اتفاق می افتد.

تشخیص اینکه کجا کف بازار و کجا سقف بازار است به این سادگی‌ها نیست. مثلاً فروش تعداد زیادی بیت کوین قدیمی در قیمت 17 هزار دلاری امروز بیت کوین، آیا انباشت است یا توزیع؟

نمودار شاخص دورمنسی (Dormancey) و گولدن کراس NVT

نمودار زیر نشان‌دهنده افزایش حرکت بیت کوین های قدیمی و افزایش شاخص در ماه نوامبر است. لزوماً افزایش شاخص به معنای کاهش قیمت نیست، اما باعث افزایش نوسان‌پذیری (Volatility) می شود.

شاخص Dormancy
شاخص Dormancy

علاوه بر این، شاخص دورمنسی مستقیماً بر گولدن کراس NVT  تأثیر می‌گذارد که یک اندیکاتور آنچین مشابه باندهای بولینگر است. معامله‌گران از این اندیکاتور برای ایجاد موقعیت‌های خرید یا فروش خود استفاده می‌کنند، زیرا این شاخص بالا و پایین‌های قیمت یا مناطق اشباع خرید یا فروش را نشان می دهد. در نمودار زیر می توان دید که در تاریخ 3 دسامبر این شاخص وارد منطقه اشباع خرید شده و از آنروز شروع به کاهش کرده است که همین امر نوسان‌پذیری قیمت بیت کوین را بالا برده است.

گولدن کراس NVT
گولدن کراس NVT

تحلیل قیمت بیت کوین در هفته های آتی و نتیجه گیری از روی شاخص Dormancy

بر خلاف تئوری کلی شاخص دورمنسی، حرکت بیت کوین های قدیمی از نظر تاریخی در چرخه های گذشته قیمت بیت کوین، حاکی از پایان بازار نزولی و بازگشت مرحله انباشت است. با این حال، با توجه به شرایط حال حاضر و ریسک‌های کلی در بازارهای مالی مانند تأثیر منفی اقتصاد کلان آمریکا، تورم، سیاست‌های انقباض پولی و افزایش نرخ بهره و ارزش دلار، کاهش بیش از حد قیمت بیت کوین به ماینرها فشار زیادی وارد کرده است و موجب تسلیم برخی شرکت‌های مایننیگ ضعیفتر شده است که در مقاله فشار فروش ماینرها کاملاً به این مسئله پرداخته شده است.

بنابراین، با توجه به تسلیم ماینرها و فروش نهنگ‌های بیت کوین، بطورکلی در هفته‌های آینده افزایش نوسانات (Volatility) به وجود خواهد آمد و به همین علت انتظار می‌رود یک کف قیمتی جدید تشکیل شود. همچنین در روزهای 3 شنبه و 4شنبه 13 و 14 دسامبر به دلیل اعلام شاخص تورم مصرف کننده و نرخ بهره حتماً افزایش نوسان خواهیم داشت و از معاملات بی محابا باید پرهیز کرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×