» آرشیو اخبار » تاثیر اقدام بانک مرکزی ترکیه برای بازار دلار ایران چیست؟
بانک

تاثیر اقدام بانک مرکزی ترکیه برای بازار دلار ایران چیست؟

30 مرداد 1401 4

به گزارش گذارنیوز؛ بانک مرکزی ترکیه در یک تصمیم غیرمنتظره یک درصد نرخ بهره سیاستی خود را کاهش داد. درحالی‌که نرخ تورم ترکیه بر قله ۲۴ساله خود قرار گرفته است، بانک مرکزی این کشور در ادامه سیاست نامتعارف پولی مورد علاقه اردوغان، نرخ بهره خود را با یک‌ درصد کاهش به ۱۳درصد رساند (دنیای اقتصاد). آیا این موضوع می‌تواند روی قیمت دلار در ایران اثر بگذارد؟

یک نگاه می‌گوید این اقدام بانک مرکزی ترکیه می‌تواند باعث افزایش صادرات این کشور و از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران شود. در نتیجه کاهش صادرات کشور، ممکن است بر قیمت دلار اثر بگذارد و روند بازار ارز را افزایشی کند.

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی گفت: در شرایطی دیگر ممکن بود این اتفاق رخ دهد اما اکنون به نظر نمی‌رسد کاهش نرخ بهره ترکیه تاثیری در قیمت دلار در ایران داشته باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

او افزود: به دلیل اینکه همچنان بحث مذاکرات وین در بازارهای مالی تاثیرگذار است، این موضوع در ایران تاثیری نخواهد داشت. اما قطعا در آینده شاهد کاهش ارزش لیر و افزایش نقدینگی در ترکیه خواهیم بود.

افزایش یا کاهش ؛سیگنال بانک مرکزی ترکیه برای بازار دلار ایران چیست؟

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: در شرایط عادی این اقدام می‌توانست باعث کاهش میزان صادرات ایران شود. اما در حال حاضر همه فعالیت‌ها به موضوع برجام ارتباط دارد و میزان تاثیرگذاری آن نیز نسبت به سایر عوامل بیشتر است. در نتیجه به نظر نمی‌رسد این اقدام ترکیه، در میزان صادرات ایران تغییری ایجاد کند.

کاهش ارزش لیر در صورت درگیری نظامی
از سوی دیگر، چندی پیش، نیروهای ترکیه‌ از طریق بلندگوها در مساجد شهرهای مرزی اطراف شهر جرابلس در ریف حلب به شهروندان هشدار دادند و از آنها خواستند در راستای آماده‌سازی برای آغاز حمله ترکیه به اراضی سوریه، در منازل خود باقی بمانند. ارتش ترکیه طی روزهای اخیر حملات خود به شهرهای مرزی سوریه را افزایش داده است.

آیا این اقدام ترکیه، ارزش لیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

طباطبایی گفت: یکی از عواملی که بر کاهش ارزش لیر کمک کرده است، تنش‌هایی است که در ترکیه رخ داده و باعث ناامیدی در سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌شود. در نتیجه ارزش لیر در آینده با کاهش همراه می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز-فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×