» آرشیو اخبار » بیکن چین اتریوم: آنالیز قبل از مرج توسط گلسنود
بیکن چین اتریوم

بیکن چین اتریوم: آنالیز قبل از مرج توسط گلسنود

21 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این مقاله توسط وبسایت گلسنود (Glassnode) و با همکاری وبسایت کوین‌مارکت‌کپ تهیه شده و به تجزیه و تحلیل بیکن چین اتریوم می پردازد.

مرج اتریوم یکی از تأثیرگذارترین شاهکارهای مهندسی در صنعت رمزارز است و زمان اجرای این رویداد به سرعت در حال نزدیک شدن است. مرج به چندین سال پژوهش، مهندسی و توسعه پایان داده و بلاکچین اتریوم را از سازوکار اجماع اثبات کار (PoW) به اجماع اثبات سهام (PoS) تبدیل خواهد کرد. از بسیاری از جهات،‌ این رویداد را می‌توان به تعویض موتور یک جت 191 میلیارد دلاری تشبیه کرد که زیرساخت‌های مالی صدها میلیارد دلاری را با خود حمل می‌کند و در عین حال، با حداکثر سرعت در حال حرکت است.

بر اساس برنامه‌ریزی رسمی صورت گرفته، مرج قرار است در سطح آستانه سختی کلی ترمینال (به میزان 58,750,000,000,000,000,000,000) انجام شود و تخمین زده می‌شود که در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (24 شهریور) اجرایی شود. با توجه به این که مرج در چند روز آینده انجام خواهد شد، این گزارش مجموعه‌ای از معیارهای جدید را برای کمک به درک سیستم اثبات سهام اتریوم معرفی می‌کند و نیم‌رخی از کارایی بیکن چین اتریوم (Beacon Chain) از زمان ایجاد بلوک اول موسوم به بلوک جِنِسیس (Genesis Block) در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۰ را ارائه می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

تولید بلوک و مشارکت در بیکن چین اتریوم

فرایند تولید بلوک در بیکن چین اتریوم، نسبت به آنچه در زنجیره اثبات کار انجام می‌شد، چندین مرحله بیشتر دارد. در سیستم اثبات کار، ماینرها مسئول ساخت بلوک هستند و سپس بلوک برنده (winning block) خودشان را در شبکه‌ای از نودها پخش می‌کنند. این نود ها، تراکنش‌های مندرج در بلوک و مطابقت قالب بلوک با دستورالعمل‌های اجماع را اعتبارسنجی و تأیید می‌کنند.

در سیستم اثبات سهام اتریوم، تولید بلوک و اعتبارسنجی شامل مراحل زیر است:

  • بلاکچین اثبات سهام از یک سری اسلات (slot) ساخته شده و به طور متوسط هر ۱۲ ثانیه یک اسلات ایجاد می‌شود.
  • هر اسلات به معنای یک فرصت برای اعتبارسنج (validator) است که بتواند یک بلوک بسازد و آن را پیشنهاد دهد. (در ادامه با عنوان “ولیدیتور” از این مفهوم استفاده خواهیم کرد)
  • مجموعه هر ۳۲ اسلات متوالی (6.4 دقیقه) در قالب یک ایپاک (Epoch) دسته‌بندی می‌شوند.
  • مجموعه‌ای از ۱۲۸ ولیدیتور توسط پروتکل انتخاب می‌شوند تا برای هر ایپاک یک کمیته تشکیل بدهند.
  • یک ولیدیتور از این کمیته، بر اساس الگوریتم، برای پیشنهاد یک بلوک در اسلاتی که به زودی ایجاد خواهد شد، انتخاب می‌شود.
  • سایر ولیدیتورهای این کمیته، گواهی‌هایی (امضای تایید) را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهند بلوکِ پیشنهادیِ ولیدیتورِ منتخب و همچنین تراکنش‌های مندرج در آن از قوانین اجماع تبعیت می‌کنند.
  • سپس اِپُک‌ها به طور نظام‌مند توسط دو سوم شبکه اعتبارسنجی، نهایی می‌شوند.

بلوک جنسیی بیکن چین اتریوم در تاریخ یکم دسامبر ۲۰۲۰ ایجاد شد و در تاریخ نگارش این مقاله، مدت ۶۳۹ روز (1.77 سال) است که این شبکه جدید عملیاتی شده است. انتهای زنجیره از ارتفاع بلوک 4,557,056 و ارتفاع ایپاک 142,408 فراتر رفته است.

بیکن چین اتریوم
اتریوم: ارتفاع بلوک در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

هر اسلات را می توان فرصتی برای تولید یک بلوک در نظر گرفت. در صورتی که ولیدیتور منتخب برای تولید بلوک، آفلاین باشد یا نتواند یک بلوک را با موفقیت پیشنهاد دهد، آن اسلات به عنوان اسلات از دست رفته در نظر گرفته می‌شود. تا کنون در مجموع 41هزار و 389 اسلات از دست رفته‌اند که برابر با تنها 0.908 درصد از کل اسلات‌های ایجاد شده تا به امروز هستند. موارد دیگری هم وجود دارند که در آنجا یک بلوک ممکن است از سوی ولیدیتورهایی که باید امضای تأیید آن را بدهند، رد شده و یا منجر به وقوع طبیعی یک فورک می‌شوند.

چنین بلوک‌هایی یتیم یا اورفان (Orphan) نامیده می‌شوند. بلوک‌های یتیم نمایان‌گر یک نسخه جایگزین از تاریخچه بلوک هستند که اکثریت شبکه آن را دنبال نکرده‌اند. تاکنون، تنها 5,017 بلوک یتیم در بیکن چین اتریوم تولید شده است، یعنی تنها 0.110 درصد از اسلات‌های ایجاد شده تا به امروز.

بیکن چین اتریوم
بلوک های از دست رفته و بلوک های یتیم در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

اگر مدت زمان فعالیت و کار نودهای اعتبارسنج بیشتر باشد، تعداد بسیار کمی از بلوک‌ها از دست می‌روند و بلاکچین می‌تواند به نتیجه مطلوب حفظ سطح بالایی از قابل اطمینان بودن دست یابد. با استفاده از معیار نرخ مشارکت (Participation Rate)، می‌توانیم عملکرد کلی شبکه را اندازه‌گیری کنیم. این معیار عبارت است از نسبت بین شمار کل بلوک‌هایی که با موفقیت تولید شده‌اند (یعنی از دست نرفته‌اند) به تعداد کل اسلات‌های موجود.

در نمودار زیر، منحنی آبی رنگ، نرخ مشارکت برای هر ایپاک را نشان می‌دهد که عموماً بالاتر از ۹۶ درصد بوده است. منحنی قرمز رنگ، میانگین نرخ مشارکت روزانه را نشان می‌دهد که بارها به بیش از ۹۹ درصد رسیده است؛ به ویژه پس از ATH قیمت بازار در نوامبر ۲۰۲۱. این نشان می‌دهد که تاکنون در بیکن چین اتریوم، ولیدیتورها به طور پیوسته آنلاین بوده‌اند و هر وقت اسلاتی به آنها اختصاص داده شده است، بلوک‌ها را تولید کرده‌اند.

بیکن چین اتریوم
نرخ مشارکت بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

ما همچنین می‌توانیم تعداد تمام امضاهای تأیید که توسط کمیته ولیدیتورها به بلوک‌های تولیدشده داده می‌شود را اندازه‌گیری کنیم. هر امضای تأیید، در واقع یک رأی مثبت برای گنجاندن آخرین بلوک پیشنهادی در انتهای بلاکچین است.

با میانگین فاصله زمانی ۱۲ ثانیه ای برای هر اسلات، و وجود ۱۲۷ ولیدیتورِ تأییدکننده، باید انتظار داشته باشیم که روزانه بین ۷۸۳ هزار تا ۹۱۴ هزار امضای تأیید صادر بشود. در عمل نیز از آگوست ۲۰۲۱ مجموع روزانه ی امضاهای تأیید به طور مداوم در همین بازه بوده و حدود ۸۰۰ هزار رأی تأیید در هر روز صادر شده است.

بیکن چین اتریوم
شمار تاییدیه های روزانه در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

ولیدیتورها جای ماینرها را می‌گیرند

در سیستم اجماع اثبات سهام اتریوم، ماینرها جای خود را به ولیدیتورها می‌دهند. هر ولیدیتور به منظور مشارکت در پروتکل اجماع باید تعداد ۳۲-اتر را سپرده‌گذاری کند. اجرای قرارداد سپرده بیکن چین اتریوم در نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. این قرارداد برای پذیرندگان اولیه، امکان واریز اتر و کمک به راه‌اندازی بیکن چین اتریوم را فراهم می‌کرد.

نخستین گام در نقشه راه بیکن چین اتریوم، فاز صفر بود که در آن، قبل از ایجاد بلوک جنسیس، سپرده‌‌شدن حداقل 524,288 اتر در قرارداد سپرده مورد نیاز بود. توجه به این نکته ضروری است که این سپرده‌گذاری‌ها یک‌طرفه بودند (و هنوز هم هستند). به این معنا که اتر سپرده‌گذاری‌شده را تا زمان اجرای ارتقاء شانگهای (Shanghai) نمی‌توان از قرارداد خارج کرد. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که ارتقاء شانگهای شش تا ۱۸ ماه بعد از مرج برای اجرا آماده شود. در حالی که سپرده‌گذاری‌ها در ابتدا آهسته پیش می‌رفتند، یک هفته قبل از تاریخ برنامه‌ریزی‌شده برای ایجاد بلوک جنسیس، اعتماد جامعه به سرعت افزایش یافت و در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ آستانه سپرده تعیین‌شده برای فاز صفر تأمین شد.

بیکن چین اتریوم
هدف استیکینگ فاز صفر در اتر 2 – داشبورد گلسنود

با پیشرفت توسعه بیکن چین اتریوم، افزایش زیرساخت‌های استیکینگ، و افزایش اعتماد جامعه، طی ۶۳۹ روز گذشته، ورود سپرده‌های اتر به قرارداد بیکن چین اتریوم ادامه داشته است. از زمان ایجاد بلوک جنسیس، تعداد حداقل سپرده‌ها در هر روز بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد ثابت بوده است.

پیش از این، چهار دوره قابل‌توجه ورود سپرده به میزانی بالاتر از حد متوسط وجود داشته که سه دوره از آن‌ها طی بازار گاوی در سالهای 2020 تا 2021 رخ داده‌اند و آخرین آن‌ها از ماه فوریه تا ماه مِی سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است. پس از تعطیلی پروژه‌ لونا- یو-اس-تی (LUNA-UST) که در کل بازار بر قیمت توکن‌ها و سطح اعتماد تأثیر منفی داشت، سرعت ورود سپرده‌ها کاهش یافته است.

سپرده های روزانه ولیدیتور در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

در مجموع، سرمایه گذاران، سپرده‌گذاریِ بیش از 418 هزار و 527 واریز 32-اتریِ مورد نیاز برای راه اندازی یک ولیدیتور را انجام داده اند. در حالی که این حجم از استیک، نمایانگر شمار ولیدیتورهای منحصربفرد در سطح اجماع است، توجه به این نکته نیز مهم است که اپراتورهای این نودهای اعتبارسنج می‌توانند بصورت همزمان چندین ولیدیتور را حضانت، میزبانی و حفظ کنند. بنابراین این معیار، شمار نهادهایِ منحصربه‌فردِ درحال اعتبارسنجی را نمی‌سنجد.

اپراتورهای استیکینگ شناور (Liquid Staking) در پلتفرم هایی مانند لایدو (Lido) و راکت پول (Rocketpool)، صرافی‌های متمرکز مانند کوین بیس (Coinbase)، بایننس (Binance) و کراکن (Kraken) و حتی شرکت‌های تک نفره می‌توانند چندین ولیدیتور را به طور همزمان اجرا کنند.

شمار تجمیعی سپرده در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

حجم کل اتر موجود در بیکن چین اتریوم اکنون از 13 میلیون و 409 هزار ETH فراتر رفته است که معادل 11.22 درصد از عرضه در گردش است. قرارداد سپرده گذاری بیکن چین اتریوم اکنون یکی از بزرگترین عرضه‌ها در شبکه اتریوم را در اختیار دارد. کل سهام بیکن چین اتریوم را می‌توان به طور معناداری با ETH موجود در تمام قراردادهای هوشمند که 27 درصد از عرضه را در اختیار دارند و صرافی‌های متمرکز که 16.8 درصد از عرضه را در اختیار دارند، مقایسه کرد.

این حجم بزرگ از ETH که در بیکن چین اتریوم بعنوان سپرده قرار گرفته است، نشانه‌ای از اعتماد به موفقیت مرج از سوی جامعه اتریوم و سرمایه گذاران است.

تمرکز عرضه در اتریوم – داشبورد گلسنود

ما می‌توانیم برای دسته بندی بهتر موجودیِ بدست آمده از طریق استیکینگ، استخرهای متنوعی از سرمایه ی استیک را به چند دسته ی مختلف تفکیک کنیم:

یک- پلتفرم لایدو (رنگ قرمز) بعنوان بزرگترین نهاد در شبکه استیکینگ ولیدیتورهایی را اجرا می کند که بیش از 4 میلیون و 164 هزار اتر را به خود اختصاص می‌دهند و 31.1 درصد از استخر ولیدیتور را تشکیل می‌دهند.

دو- 3 صرافی برتر (رنگ نارنجی) شامل کوین‌بیس، کراکن و بایننس که دارای ترکیبی از استیک به میزان 3 میلیون و 565 هزار اتر هستند و 26.6 درصد استخر ولیدیتور را تشکیل می‌دهند.

سه-سایر ارائه دهندگان خدمات استیکینگ (رنگ بنفش) نیز میزان 1 میلیون و 269 هزار اتر دیگر و 9.5 درصد از استخر ولیدیتور را به خود اختصاص داده‌اند. اگر ما همه این اپراتورهای استخر استیکینگ فوق الذکر را با هم ترکیب کنیم، آنها سهمی از استیک معادل 8 میلیون و 998 هزار اتر را در بر خواهند داشت و 67.1 درصد از استخر ولیدیتور را در دست خواهند داشت.

چهار- استیکرهای انفرادی و سایر موارد ناشناس (رنگ سبز) میزان 4 میلیون و 411 هزار اتر باقیمانده را در اختیار دارند که جمعاً کمتر از یک سوم استخر ولیدیتور یعنی 32.9 درصد از آن را تشکیل می‌دهند.

تفکیک موجودی اتر ولیدیتورها در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

نمودار زیر این تفکیک را به صورت نسبی نشان می‌دهد. در این نمودار می‌توانیم ببینیم که ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ به سرعت بر استخر ولیدیتور مسلط شدند، که می‌بینیم پلتفرم لایدو (Lido) رشد قابل توجهی را داشته است. این امر احتمالاً نتیجه ترکیبی از عوامل است که موارد زیر، برخی از آنها هستند:

  • سختی‌های تکنیکی که برای اجرای یک ولیدیتور استیک انفرادی لازم است.
  • سهولت استفاده و واگذاری ریسک به خدمات حرفه ای استیکینگ.
  • سرمایه گذارانی با کمتر از 32-اتر مورد نیاز که می‌توانند سپرده خود را در استخر قرار دهند.
  • امکانِ توکنایز و سپس معامله ی توکن، یا استفاده از توکن به عنوان وثیقه در دیفای با سپرده‌گذاری مشتقاتی مانند لایدو (Lido)، راکت‌پول (Rocketpool)، و یا اخیراً هم کوین‌بیس (Coinbase) با توکن cbETH.

جالب اینجاست که گروهی که با رنگ سبز نمایش داده شده و نشان دهنده «استیکرهای انفرادی و سایرین» است، سهم و سلطه خود را کمی افزایش داده‌اند. ظاهراً این اتفاق پس از فروپاشی لونا یو-اس-تی (LUNA-UST) افتاده است. سهم این گروه از ارائه دهندگان خدمات استیکینگ با 69.5 درصد به اوج خود رسید و از آن زمان به 67.2 درصد کاهش یافته است.

تفکیک (نسبی) موجودی اتر ولیدیتورها در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

در حالی که قرارداد سپرده گذاری بیکن چین اتریوم در حال حاضر یک مسیر یک طرفه است، هنوز می‌توان توسط دو مکانیزم زیر، ولیدیتورها را از استخر استیکینگ حذف کرد:

یک- خروج داوطلبانه (رنگ آبی) که در آن یک ولیدیتور تصمیم می‌گیرد از مشارکت در اجماع خودداری کند و وارد صف خروج (Exit Queue) می‌شود. این ولیدیتورها دیگر بلوک‌ها را پیشنهاد یا تأیید نمی‌کنند اما با این حال، اترِ استیک شده‌ی آن‌ها هنوز قابل برداشت نیست.

دو- اسلشینگ یا همان فرایند جریمه شدن (slashing) در صورت نشان دادن رفتار مخرب (رنگ نارنجی) که در این حالت، پروتکل، به خاطر رفتارهای نادرست مانند پیشنهاد، یا تأیید بلوک‌های نامعتبر، یا تقسیم‌بندی شبکه بدون در نظر گرفتن اجماع، به زور ولیدیتور را از استخر خارج می‌کند.

تا به امروز، تنها 67 ولیدیتور به طور داوطلبانه استخر را ترک کرده اند و 167 بار هم اسلشینگ اتفاق افتاده است. برای ارزیابی اینکه آیا اینها مواردی از آزمایش مهندسی در طول فرآیند توسعه هستند یا رویدادهای مخرب واقعی بوده اند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

شمار وقوع خروج داوطلبانه بعلاوه اسلشینگ در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

عملکرد و درامد ولیدیتور

در ابتدای کار، ولیدیتورها باید 32 اتر را برای شروع فعالیت یک ولیدیتور استیک کنند و در صورت کاهش موجودی آنها به کمتر از 16 اتر (بدلیل جریمه‌ی عدم فعالیت یا اسلشینگ) از پروتکل خارج خواهند شد. به محض ورود یک ولیدیتور به درون پروتکل، موجودی کلی ETH آنها بدلیل شماری از عوامل به شرح ذیل تغییر خواهد کرد:

یک-درآمد حاصل از صدور اتر و کارمزد‌ها (که منجر به افزایش موجودی می شود)

دو-ریزش ناشی از عدم فعالیت در صورتی که ولیدیتورها گاهاً بلوک ها یا تأییدیه هایی را از دست بدهند (که منجر به کاهش موجودی می شود)

سه-اسلشینگ در صورت تخلف و بروز رفتار مخرب (که منجر به کاهش موجودی می شود)

همچنین مفهومی به نام موجودی موثر (Effective Balance) وجود دارد که سقف حداکثری آن به میزان 32 اتر بوده و در صورت کاهش موجودی (حداقل بیش از 0.25 اتر)، به پایین ترین عدد صحیح پایین تر از خود، گرد می‌شود (یعنی چنانچه بیشتر از 0.25 اتر از کسی کسر گردد، موجودی موثر او به میزان 1 اتر کاهش می‌یابد). برای درک بهتر به مثال زیر توجه نمایید:

یک- اگر یک فرد استیکر در ابتدا 32 اتر داشته باشد و مقدار 0.5 اتر پاداش دریافت کند، در این صورت موجودی کل وی (رنگ قرمز) به میزان 32.5 اتر خواهد بود اما موجودی موثر او (رنگ سبز) همچنان 32 اتر خواهد بود.

دو-اگر یک فرد استیکر در ابتدا 32 اتر داشته باشد و سپس میزان 0.5 اتر بعلت عدم فعالیت از او کسر شود، آنگاه با وجود اینکه موجودی کلی او 31.5 اتر است، اما موجودی موثر او 31 اتر خواهد بود.

در نمودار زیر، محدوده‌ی سبز رنگ، میزان تجمیع شده موجودی موثر که در حال حاضر در الگوریتم اجماع اثبات سهام مشارکت دارند را نمایش می‌دهد. محدوده‌ی موجودی کلی که با رنگ قرمز مشخص شده است نیز مازاد ETH استیک شده است که می توان با عنوان موجودی استیک غیر موثر یا غیر فعال از آن یاد کرد. در حال حاضر موجودی کلی استیک موثر به میزان 13 میلیون و 357 هزار اتر است و تعداد 745 هزار اتر (معادل 5.29 درصد از موجودی استیک کلی) نیز در وضعیت غیر فعال قرار دارند.

مقایسه موجودی کلی اتر با موجودی موثر اتر در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

این مقادیر، شاخص و معیار جدیدی با عنوان اثربخشی استیک در اختیار ما قرار می دهد که این موجودی را در نسبت موجودی موثر به موجودی کلی ETH استیک شده بدست می‌آورد. در حال حاضر میزان 5.29 درصد از ETH استیک شده، غیر فعال است، و این بدان معناست که درصد اثربخشی استیک که در زمان ایجاد بلوک اولیه به میزان 100 درصد بوده است، اکنون به عدد 94.7 درصد کاهش یافته است. این موضوع عمدتاً بدلیل میزان درامدی است که توسط ولیدیتورهایی که میانگین موجودی کلی ولیدیتورها را به بالای 32-اتر می‌رسانند، بدست می‌آید.

اثربخشی استیک در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

ما همچنین میتوانیم درآمد بدست آمده توسط فعالیت کلی استخر ولیدیتور تا به امروز را بررسی نماییم. در الگوریتم اجماع اثبات سهام اتریوم، میزان چاپ اتر تا حدی به میزان کل اتر استیک شده بستگی دارد؛ به این صورت که هرچه تعداد استیکرها بیشتر باشد، میزان پاداش برای هر ولیدیتور کاهش می‌یابد.

این نسبت، پیش از این نیز وجود داشته است. در حالی که میانگین درامد ETH سالیانه از تعداد 3.65 اتر در سال در زمان ایجاد بلوک جنسیس، امروزه به 1.42 اتر در سال کاهش یافته است. با توجه به اینکه قرارداد سپرده‌گذاری عملاً یک طرفه بوده (و تعداد بسیار کمی از ولیدیتورها استخر را ترک کرده اند)، نتیجه می‌گیریم که این کاهش پاداش‌ها تقریباً بطور کلی در اثر افزایش حجم اتر استیک شده در طول 18 ماه گذشته بوده است.

در همین راستا می‌بینیم که سود سالانه به واحد ETH (یعنی سودی که بصورت ETH دریافت بشود نه دلار) در یک سپرده‌ی 32-اتری نیز با کاهش همراه بوده است. این عدد در زمان بلوک جنسیس بیش از 15 درصد بود که در حال حاضر این عدد به 4.44 درصد کاهش یافته است. پس از مرج، در صورت موفقیت آمیز بودن این بروزرسانی، احتمالاً شاهد ایجاد احساس رضایت و آرامش در میان سرمایه گذاران خواهیم بود، و سپرده‌های بیشتر منجر به کاهش میزان سود خواهند شد.

میانگین درامد روزانه ولیدیتور به واحد اتر در بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

با فعال بودن هر دو الگوریتم اثبات سهام در بیکن چین اتریوم و اثبات کار در زنجیره اتریوم، حجم کلی چاپ اتر در حال حاضر از دو منشاء متفاوت صورت می‌پذیرد. از زمان شکل‌گیری بلوک جنسیس در بیکن چین اتریوم، تعداد 747 هزار اتر در زنجیره اثبات سهام و 8.54 میلیون اتر نیز در زنجیره اثبات کار چاپ شده اند. بنابراین سهم هر یک از این دو الگوریتم در چاپ اتر، به ترتیب حدود 8 درصد در اثبات سهام و 92 درصد در اثبات کار بوده است. از این آمار در می‌یابیم که زنجیره اثبات سهام چگونه در حال فعالیت با حجم چاپ بسیار کمتری نسبت به زنجیره اثبات کار می‌باشد.

مقایسه آمار کل چاپ اتر در اثبات کار با اثبات سهام از زمان اجرای بیکن چین اتریوم – داشبورد گلسنود

ارزیابی دیگری که می‌توانیم در این زمینه انجام بدهیم، بررسی میانگین قیمت تمام شده کل بازار مربوط به سپرده های بیکن چین اتریوم، و تاثیر پاداش استیکینگ بر کاهش مبنای میانگین هزینه است. میانگین قیمت تمام شده کل بازار ضربدر ETH سپرده شده در قیمت اسپات و سپس محاسبه میانگین از کل اتر استیک شده بدست می‌آید. این امر، تخمینی از «متوسط قیمت سپرده گذاری» برای استخر ولیدیتور را ارئه می‌دهد.

  • میانگین قیمت تمام شده کل بازار اتریوم در سراسر بازار (رنگ بنفش) به میزان 1 هزار و 650 دلار بوده که نشانگر میانگین قیمت است که در آن، عرضه‌ی ETH درگردش برای آخرین بار تراکنش شده است.
  • میانگین قیمت تمام شده کل بازار برای همه سپرده‌های بیکن چین اتریوم (رنگ قرمز)، به میزان 2 هزار و 470 دلار است که 50 درصد بیشتر از میانگین قیمت برای بازار است. این بدان معناست که حجم ضرر نقد نشده توسط اتر‌های قفل شده در قرارداد ولیدیتور‌ها 33 درصد بزرگتر از باقی سرمایه‌گذاران در بازار اتریوم است.
  • میانگین قیمت تمام شده کل بازار برای بیکن چین اتریوم با احتساب پاداش‌های استیکینگ (رنگ آبی)، به میزان 2 هزار و 390 دلار و نشانگر میانگین سود 3.2 درصدی نسبت به مبنای هزینه استیکرها است، اما به خوبی بالاتر از میانگین فعالان بازار است.

این داده ها نشان می‌دهند که علی‌رغم اینکه استیکرها بطور میانگین از مازاد 3.2 درصدی در سود به واحد ETH بهره مند می‌شوند، اما بازار خرسی سال 2022 باعث شده است که میانگین واریز سپرده به نسبت قیمت سپرده آنها، بسیار پایین تر باشد. این داده‌ها همچنین مشخص می‌نمایند چرا پلتفرم‌های استیکینگ شناور (Liquid Staking) مانند لایدو سهم بسزایی از بازار استیکینگ را بدست آورده اند.

میانگین قیمت تمام شده کل بازار برای سپرده ها، استیکرها، و در مجموع – داشبورد گلسنود

در حالی که نرخ چاپ اتر در زنجیره اثبات کار نسبتاً ثابت و به میزان 2 اتر در هر بلوک است (بعلاوه میانگین 0.05 الی 0.1 اتر بعنوان پاداش بلوک های عمو – Uncle Blocks)، اما در الگوریتم اثبات سهام و با ورود ولیدیتورهای بیشتر به استخر، میزان چاپ اتر بطور پیوسته افزایش یافته است. در حال حاضر، حجم کلی چاپ روزانه اتر در اثبات سهام از تعداد 340 اتر در روز به 1هزار و 623 اتر در روز رسیده است.

با مقایسه نسبت چاپ روزانه اتر در دو الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام، می‌بینیم که نرخ چاپ اتر در بیکن چین اتریوم دائماً در حال افزایش بوده است. زنجیره اثبات سهام هم بطور موثری چاپ خالص اتر به میزان 2.8 درصد در زمان بلوک جنسیس را امروز به بیش از 12.4 درصد افزایش داده است.

مقایسه نرخ چاپ اتر در اثبات کار و اثبات سهام – داشبورد گلسنود

در انتها به یکی از عمده ترین سوالات مربوط به دوران بعد از مرج می‌پردازیم:

با وجود و ترکیب دو عامل شامل کاهش میزان چاپ اتر در اثبات سهام و مکانیزم سوزاندن اتر در EIP1559، تاثیر تخمینی بر عرضه خالص ETH چقدر خواهد بود؟

نمودار زیر، دو منحنی مربوط به چاپ روزانه اتر از زمان اجرای EIP1559 در آگوست 2021 (مرداد 1401) را نمایش می‌دهد:

  • وضعیت فعلی (رنگ نارنجی) نمایانگر چاپ اتر در هر دو زنجیره ی اثبات کار و اثبات سهام است، درحالی که سازوکار سوزاندن اتر توسط EIP1559 در زنجیره اثبات کار، فعال است. بجز چند روز، در سایر مواقع، میزان عرضه‌ی اتر، با نوسان بین حدود 11هزار و 800 و 14هزار و 300 اتر چاپ شده در روز از ماه جولای (تیر ماه)، بطور خالص، تورم‌زا بوده است.
  • وضعیت شبیه سازی شده (رنگ آبی) تنها با در نظر گرفتن بیکن چین اتریوم، و فرض فعال بودن EIP1559 بر روی زنجیره اثبات سهام است. این منحنی، وضعیتی که بازار پس از اجرای مرج به همراه EIP1559 ممکن بود داشته باشد را شبیه سازی می‌نماید؛ که بطور شفاف یک سیستم ضدتورمی خالص تا اواخر جولای 2022 که میزان عرضه بین بیش از 500 تا بیش از 1هزار اتر در روز تثبیت می‌شود را نشان می دهد.

با توجه به وجود تقاضای درون-زنجیره‌ای و اینکه هزینه گس در حال حاضر بسیار متعادل است، می‌توان نتیجه گرفت که با وجود هرگونه افزایش معنادار در فشار گس فی، بطور منطقی می توان از اتر انتظار داشت که تبدیل به یک دارایی عرضه ضدتورمی خالص بشود.

مقایسه بین نرخ چاپ اتر و میزان سوزاندن آن توسط EIP1559 – داشبورد گلسنود

خلاصه و نتیجه گیری

مرج اتریوم به سرعت در حال نزدیک شدن است، و زمان به بار نشستن سال ها سخت کوشی، نبوغ مهندسی و تحقیقات دشوار است. پس از اجرای موفق مرج اتریوم در شبکه آزمایشی طی چند ماه اخیر، اکنون زمان اجرای نهایی آن بر روی شبکه اصلی مرج برای تاریخ 15 سپتامبر 2022 (24 شهریور) برنامه ریزی شده است.

در این گزارش به بررسی بنیادین مکانیزم جدید اتریوم یعنی الگوریتم اجماع اثبات سهام و چگونگیِ بررسیِ عملکردِ بیکن چینِ اتریوم در شبکه پرداختیم. در ادامه عملکرد بیکن چین اتریوم تا به امروز را به همراه سپرده های ولیدیتورهای ثبت شده، روش کسب درآمد، و پیامدهای احتمالی مربوط به سازوکار عرضه خالص ETH بررسی کردیم. مشارکت بیش از 11.2 درصد عرضه در گردش ETH در اجماع اثبات سهام، نشان دهنده‌ی رای اعتماد بالای جامعه اتریوم به این الگوریتم است. ما می‌توانیم انتظار اجرای موفق مرج بر روی شبکه اصلی (Main-net) را داشته باشیم، و در آینده، عملکرد مکانیزم جدید و جذاب اثبات سهام را تجزیه و تحلیل نماییم.

مترجم: رائفه خلیلی، امین علیزاده، حسن نصیری

ویراستار: سپهر هاشمی

منبع: Glassnode

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×