» آرشیو اخبار » بهبود روابط چین و آمریکا در سال ۲۰۲۳
آمریکا و چین

بهبود روابط چین و آمریکا در سال ۲۰۲۳

10 بهمن 1401 11

گلوبال تایمز با انتشار مقاله ای در مورد روابط ایالات متحده امریکا و چین در سال ۲۰۲۳ ادعا می کند: نگاه نسبتا مثبت در آغاز سال جدید، نشان دهنده تسهیل و احیای روابط چین و ایالات متحده آمریکاست.

به گزارش گذارنیوز، «جانت یلن»، وزیر خزانه داری ایالات متحده قبل از سفر به آفریقا، مسیری انحرافی به سوی سوئیس انجام داد و با «لیو هی» معاون نخست وزیر چین گفت وگو کرد.

این اولین دیدار بین مقامات ارشد چین و ایالات متحده آمریکا در سال جاری است. از این رو مورد توجه و تفسیر گسترده افکار عمومی بین المللی قرار گرفته است. بدیهی است که چنین جلسه‌ای مورد استقبال همه قرار می‌گیرد. همچنین گزارش شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۵ فوریه به چین سفر خواهد کرد و این اولین وزیر خارجه ایالات متحده خواهد بود که طی نزدیک به پنج سال اخیر به چین سفر می‌کند.

در طول دو ساعت و نیم مذاکره، دو طرف تبادل نظر حرفه‌ای، عمیق، صریح و عملی داشتند و مذاکرات سازنده بود. هر دو طرف معتقدند که تقویت ارتباطات و هماهنگی سیاست‌های کلان و مقابله مشترک با چالش‌ها در زمینه‌های اقتصادی و مالی به نفع هر دو کشور و همچنین کل جهان است.

تبلیغات جام جهانی قطر

طرف چینی همچنین نسبت به سیاست‌های اقتصادی، تجاری و فناوری آمریکا در قبال چین ابراز نگرانی و البته امیدواری کرد که طرف آمریکایی به تأثیر این سیاست‌ها بر هر دو طرف توجه کند. یلن همچنین گفت که مشتاقانه منتظر سفر به چین در آینده نزدیک است که مورد استقبال طرف چینی قرار گرفت. واضح است که چین و آمریکا روح دیدار بالی بین سران دو کشور را اجرا می‌کنند و به تدریج تبادلات سطح بالا را در زمینه‌های دیپلماسی، اقتصادی و تجاری از سر می‌گیرند.

جهان امیدوار است از روابط چین و ایالات متحده که مهمترین روابط دوجانبه در جهان است، اخبار خوب بیشتری درباره صلح و توسعه بشنود تا اخبار بد از درگیری‌ها و رویارویی‌ها

نگاه نسبتاً مثبت جدید در آغاز سال جدید، تسهیل و احیای روابط چین و ایالات متحده است که برای چندین سال متشنج بوده است. برای وضعیت ابری اقتصادی و امنیتی جهان در سال ۲۰۲۳، احساس می شود که باران تازه پس از خشکسالی طولانی به موقع می‌بارد. جهان امیدوار است از روابط چین و ایالات متحده که مهمترین روابط دوجانبه در جهان است، اخبار خوب بیشتری درباره صلح و توسعه بشنود تا اخبار بد از درگیری‌ها و رویارویی‌ها. جهان همچنین مشتاقانه منتظر است تا در سال ۲۰۲۳ شاهد پیشرفت‌هایی در مدیریت و کنترل اختلافات و تقویت همکاری‌های متقابل سودمند بین دو کشور باشد.

چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، مسئولیت تقویت هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و مالی و ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بر عهده دارند

دیدار لیو و یلن سیگنال روشنی مبنی بر نیاز دو طرف به همکاری در زمینه های مالی، اقتصادی و تجاری ارسال کرده است. در واقع علیرغم مشکلات عظیمی که روابط دوجانبه با آن مواجه شد، سال ۲۰۲۲ همچنان رکوردی برای حجم تجارت چین و ایالات متحده بود.

چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، مسئولیت تقویت هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و مالی و ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بر عهده دارند. این نیز وظیفه ای سنگین اما اجتناب‌ناپذیر برای دو کشور بزرگ از هر زاویه ای است.

به جز سیاستمداران ضد چینی ایالات متحده آمریکا که از ایدئولوژی دفاع می‌کنند و کسانی که در تحریک افکار عمومی شرکت می‌کنند، اکثر مردم در ایالات متحده هیچ حسی نسبت به چین ندارند یا نسبت به رقابت ژئوپلیتیکی بی‌تفاوت هستند.

چه در ایالات متحده و چه در چین، مردم عادی فقط می‌خواهند زندگی خود را به آسانی بگذرانند. سیاست خارجی واشنگتن باید بر این اساس باشد و تمرکز از بازی حاصل جمع صفر به برد-برد و همکاری معطوف شود

به هر حال، چه در ایالات متحده و چه در چین، مردم عادی فقط می‌خواهند زندگی خود را به آسانی بگذرانند. سیاست خارجی واشنگتن باید بر این اساس باشد و تمرکز از بازی حاصل جمع صفر به برد-برد و همکاری معطوف شود.

ایالات متحده آمریکا هنوز چالش تورم بالا را رها نکرده و اقتصاد آن با خطر رکود مواجه است. در حالی که چین پس از بهینه سازی و تنظیم سیاست‌های پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر، انرژی بیشتری را صرف توسعه اقتصادی می‌کند. اگر عوامل سیاسی دخیل نباشند، حوزه همکاری دوجانبه سودمند بین چین و ایالات متحده در واقع کوچک نشده، بلکه بزرگتر شده است.

در سال‌های اخیر، واشنگتن رویارویی بین اردوگاه‌ها را از نظر امنیت بین‌المللی تقویت کرده و «جداسازی و گسستن زنجیره‌ها» را در اقتصاد و تجارت جهانی ترویج داده که کل محیط بین‌المللی را به تلاطم آورده است

در سال‌های اخیر، واشنگتن رویارویی بین اردوگاه‌ها را از نظر امنیت بین‌المللی تقویت کرده و «جداسازی و گسستن زنجیره‌ها» را در اقتصاد و تجارت جهانی ترویج داده که کل محیط بین‌المللی را به تلاطم آورده است. ایالات متحده به عنوان مشکل ساز، مسئولیت پاکسازی آن را دارد.

با این حال، تنها وظیفه شناسی ایالات متحده آمریکا کافی نخواهد بود. قبل از ملاقات لیو و یلن، گروه حمله ناو هواپیمابر نیمیتز ایالات متحده هنوز در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کرد. یک روز قبل از جلسه رئیس‌جمهور ایالات متحده، تلاش می‌کرد تا مارک روته، نخست وزیر هلند را متقاعد کند تا به کمپین سرکوب تراشه های آمریکا علیه چین بپیوندد.

به محض پایان یافتن دیدار لیو و یلن، یلن سفری به آفریقا را آغاز کرد که به گفته رسانه های آمریکایی، هدف آن «مقابله با نفوذ چین» است. روابط چین و آمریکا پیچیده است و لحن اصلی سیاست ایالات متحده امریکا در قبال چین هنوز نسبتاً منفی است که نیاز به تعدیل فوری دارد.

برخی مواقع جهان به این باور می‌رسد که طرف آمریکایی تمایل به بهبود روابط با چین دارد، اما قبل از اینکه اقدام اساسی انجام شود، واشنگتن تصمیم به کاهش روابط می‌گیرد. نیروهای سیاسی رادیکال و تندرو مستقر در واشنگتن به یک عدم اطمینان بزرگ در روابط چین و آمریکا تبدیل شده‌اند. روابط چین و آمریکا تا حدودی به بن بست رسیده و عدم تمایل و توانایی واشنگتن برای اقدام مانع حرکت رو به جلو است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×